Renovering av oa-116
Re: Renovering av oa-116
Har surfat in och försökt suga i mig så mycket information som möjligt. Ändå så känns det som jag inte fått 100% klämm på hur jag ska göra. Tänkte att jag skulle ha lite planering i nnan jag börjar skruva isär allt. Funderar dock på att byta både bas o mellanregister. Mellanregister borde kanske bli B65oa-II . Bashögtalare som jag läst om i forumet är Silver Flute W17RC3804. Verkar va lite delade meningar om dessa och då undrar jag om det är ett bra val ? finns Silver Flute W17RC3804 att köpa i sverige. Ska skruva isär högtalarna innan jag beställer nåt så jag ser skicket på elementen och vilka som sitter i. Vet att det var så länge sedan jag bytte dom så skicket borde inte va det bästa. Innan jag börjar med detta så ska jag försöka hitta en philips 0160/t4 till mina mirsh så jag har nåt att lyssna på så länge, kanske det finns något ersättningselement där med? Har nån högtalarelement till salu så är jag intresserad. Vad jag förstått så behöver delningsfiltret byggas om vid högtalarbyte. Såg nån ritning på det, men eftersom jag inte är nån expert på elektronikritningar så kanske det finns några enklare beskrivningar att få tag i. Kanske renoveringen kostar en del, men att byta käns inte aktuellt då jag köpt dom nya en gång och värdet sitter inte bara i pengarna utan över 30 års musikhistoria har spelats på dom. 
Har du gamla element bör du i första hand kanta om dom!!!
Viktigt att den som gör det också kan åtgärda X-läget. Om det inte görs spelar det ingen roll hur bra man kantar om. Det tar en timme extra men det är nödvändigt (3 timmar om man inte är van).
OBS! inga gummikanter PÅ MELLANREGISTRET. Jag har testat olika och det enda som i slutändan blir riktigt bra är skumgummikanter.
Gjorde för några dagar sedan test och blev förvånad över vilken skillnad det är
Om du inte kantar om basen (5,3ohm:aren) bör du köpa SilverFlute. 8ohm:s ersättare blir alldeles för tunna i basen.
I basen är det OK med gummikanter men det finns inget skäl då man inte vet hur länge gummikanterna håller...troligtvis håller dom lite längre än skumgummi men låt det bli ett problem om 15-20år.
Viktigt att den som gör det också kan åtgärda X-läget. Om det inte görs spelar det ingen roll hur bra man kantar om. Det tar en timme extra men det är nödvändigt (3 timmar om man inte är van).
OBS! inga gummikanter PÅ MELLANREGISTRET. Jag har testat olika och det enda som i slutändan blir riktigt bra är skumgummikanter.
Gjorde för några dagar sedan test och blev förvånad över vilken skillnad det är
Om du inte kantar om basen (5,3ohm:aren) bör du köpa SilverFlute. 8ohm:s ersättare blir alldeles för tunna i basen.
I basen är det OK med gummikanter men det finns inget skäl då man inte vet hur länge gummikanterna håller...troligtvis håller dom lite längre än skumgummi men låt det bli ett problem om 15-20år.
Glömde säga: Jag tycker INTE du ska ha B65:or i diskanten eller nån annat högtalarelement som behöver dämpas. Det är ALLTID en halvtaskig lösning med stora seriemotstånd för bas:ar och mellanregister som ska funka relativt nära resonansen.
Det är OK för diskanter....
Det är OK för diskanter....
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Per Gulbrandsen här på CarlssonPlanet brukar vara behjälplig både med elementomkantningar och kan nog ge dig en del renoveringahjälp om du inte fått napp ännu av någon, skicka honom ett mail genom "kontakta" på hemsidan isåfall.
Det är inte ovanligt att gamla element är nedhängda, då kan de vara svåra att få ordning på.
Men den prioritetsorning jag vill rekommendera, i fallande ordning, är:
- Renovera originalelement (Mellan + bas)
- Byta till B65oa-II som mellanregister och Silverflute som baselement (4 Ohms oskärmad)
- Använda genomgående B65 oa-II
Diskantelement kanske jag kan ha något i källaren om jag hinner leta lite senare, men inte denna veckan.
Med vänlig hälsning
Martin
Per Gulbrandsen här på CarlssonPlanet brukar vara behjälplig både med elementomkantningar och kan nog ge dig en del renoveringahjälp om du inte fått napp ännu av någon, skicka honom ett mail genom "kontakta" på hemsidan isåfall.
Det är inte ovanligt att gamla element är nedhängda, då kan de vara svåra att få ordning på.
Men den prioritetsorning jag vill rekommendera, i fallande ordning, är:
- Renovera originalelement (Mellan + bas)
- Byta till B65oa-II som mellanregister och Silverflute som baselement (4 Ohms oskärmad)
- Använda genomgående B65 oa-II
Diskantelement kanske jag kan ha något i källaren om jag hinner leta lite senare, men inte denna veckan.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Kommentar till Martins inlägg:
Det är nästan bara om spindeln är " bucklig" som högtalarelementet inte går att justera x läget på. Man märker det på att membranet "poppar" mellan "intryckt" och "uttryckt" när man trycker på konen.
Allt för många element kasseras i onödan.
Martin, jag tycker inte B65:an I BASEN är ett alternativ överhuvudtaget. Det är inte bara att högtalaren blir tunn i basen, basreflexen är inte heller korrekt avstämd vilket ju inte går att korrigera med några ton kontroller. Allt för många har bytt för dyra pengar och ångrat sig.
Det är nästan bara om spindeln är " bucklig" som högtalarelementet inte går att justera x läget på. Man märker det på att membranet "poppar" mellan "intryckt" och "uttryckt" när man trycker på konen.
Allt för många element kasseras i onödan.
Martin, jag tycker inte B65:an I BASEN är ett alternativ överhuvudtaget. Det är inte bara att högtalaren blir tunn i basen, basreflexen är inte heller korrekt avstämd vilket ju inte går att korrigera med några ton kontroller. Allt för många har bytt för dyra pengar och ångrat sig.
Tack för tipsen. Nu väntar jag på en diskant jag köpt till mina Mirsch om 3-28 som får ta plats i vardagsrummet under tiden carlsonhögtalarna renoveras.
Sen får vi se vad som finns under skalet på min oa-116. Jag vet att jag bytte mellanregister för ca15 år sedan och i okunskap kastade jag orginalelementen. Så det blir intressant vad som sitter i den. Dock har jag orginalmanual från när jag köpte dom. Så i början av december kommer jag köra i gång. Återkommer gärna om det blir krångel och kommer givetvis dokumentera renoveringen med bilder osv.
Sen får vi se vad som finns under skalet på min oa-116. Jag vet att jag bytte mellanregister för ca15 år sedan och i okunskap kastade jag orginalelementen. Så det blir intressant vad som sitter i den. Dock har jag orginalmanual från när jag köpte dom. Så i början av december kommer jag köra i gång. Återkommer gärna om det blir krångel och kommer givetvis dokumentera renoveringen med bilder osv.
HJÄLP !!!
Fick min diskant till Mirsch om 3-28 så dom fick ta mina oa-116's plats. Måste säga att dom inte låter så tokigt, och jag köpte även dom nya i butik på 70-talet. Av ren nyfikenhet så lossade jag ett mellanregisteret på carlson högtalarna då jag bytte dom för massor med år sedan. Kommer varken ihåg vart jag köpte dom eller vad det var för högtalare. Enda jag mindes var att det skulle va nått ersättningselement för orginalet. I alla fall så är det ena lite dåligt där kanten är limmad. När jag spelade på dom så lät ena mellanregistret klenare än det andra. Bifogar lite bilder och hoppas få tips om elementen och vad som ska göras med dom.

Fick min diskant till Mirsch om 3-28 så dom fick ta mina oa-116's plats. Måste säga att dom inte låter så tokigt, och jag köpte även dom nya i butik på 70-talet. Av ren nyfikenhet så lossade jag ett mellanregisteret på carlson högtalarna då jag bytte dom för massor med år sedan. Kommer varken ihåg vart jag köpte dom eller vad det var för högtalare. Enda jag mindes var att det skulle va nått ersättningselement för orginalet. I alla fall så är det ena lite dåligt där kanten är limmad. När jag spelade på dom så lät ena mellanregistret klenare än det andra. Bifogar lite bilder och hoppas få tips om elementen och vad som ska göras med dom.

lossade även botten och fann lika element där. Som jag trodde har jag även bytt dom, men borde det inte sitta nått motstånd på basen ??
Tyvärr är det så att först nu har jag förstått hur pass avancerade högtalarna är och är införstådd hur viktigt det är att renovera dom rätt. Köpte dom när jag var ca: 20 år (50+ nu) och bytte elementen när det började låta illa. Följde bara säljarens råd och såg att på mellanregisterna var det inlödda 10 w motstånd på både + och - kabeln, men inget på basen. Hur som helst så undrar jag om man ska kanta om elementen eller köpa nya? Har ingen kunskap att kanta dom själv och undrar om det finns någon här som kan göra det?
Vad kan man få ut av serienumret eller lappen som sitter under.... tillverkningsår eller ?
Tittat lite efter interna kablar och hitta denna på elfa, kan den va bra?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20278

Tyvärr är det så att först nu har jag förstått hur pass avancerade högtalarna är och är införstådd hur viktigt det är att renovera dom rätt. Köpte dom när jag var ca: 20 år (50+ nu) och bytte elementen när det började låta illa. Följde bara säljarens råd och såg att på mellanregisterna var det inlödda 10 w motstånd på både + och - kabeln, men inget på basen. Hur som helst så undrar jag om man ska kanta om elementen eller köpa nya? Har ingen kunskap att kanta dom själv och undrar om det finns någon här som kan göra det?
Vad kan man få ut av serienumret eller lappen som sitter under.... tillverkningsår eller ?
Tittat lite efter interna kablar och hitta denna på elfa, kan den va bra?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20278

Ju mer jag läser i alla forum och suger åt mig all fakta, ju mer osäker blir jag. Just läst att dessa element jag köpte som ersättning för bas och mellanregister inte är bra. Bytte basarna senast och utan att titta på dom borde dom va bra i skick. Kanske Silver Flute W17RC3804 va aternativet att sätta som bas och ändå behålla peerless elementen som mellanregister (i renoverat skick dvs omkantat)?
Den ena kanten är lite dålig säger du, och det syns på bilden. Förmodligen är det början det vanliga felet, dvs att kanterna håller på att "ruttna". De är ju tillverkade 91 resp 92, dvs snart 20 år sedan. Dock verkar de inte helt kass och i så fall är det ingen fara att spela på dem. Att den ena låter lägre än den andra kan inte ha med kanterna att göra. Kolla så att alla kabelskor sitter fast ordentligt. Det blir lätt glapp med tiden.
Det är tråkigt att du inte har originalelementen kvar eftersom mellanregistren ska vara 16 Ohm. Det är det man försökt efterlikna genom att sätta ett (två?) motstånd i serie på ersättarna. Och det är inget bra alternativ, precis som jansch skriver. Jag rekommenderar dig att leta efter originalelement, antingen som är renoverade eller som går att renovera. Kontakta Per Gulbrandsen som kanske kan hjälpa dig.
Även basarna är fel eftersom de ska vara 5,3 Ohm. Men där finns ett fullgott alternativ i SilverFlute precis som du skriver. Och var noggrann så det blir 4 Ohm och inte 8 Ohm, den finns nämligen i båda varianterna.
Det är tråkigt att du inte har originalelementen kvar eftersom mellanregistren ska vara 16 Ohm. Det är det man försökt efterlikna genom att sätta ett (två?) motstånd i serie på ersättarna. Och det är inget bra alternativ, precis som jansch skriver. Jag rekommenderar dig att leta efter originalelement, antingen som är renoverade eller som går att renovera. Kontakta Per Gulbrandsen som kanske kan hjälpa dig.
Även basarna är fel eftersom de ska vara 5,3 Ohm. Men där finns ett fullgott alternativ i SilverFlute precis som du skriver. Och var noggrann så det blir 4 Ohm och inte 8 Ohm, den finns nämligen i båda varianterna.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2