Renovering av oa-116

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
zikke
(40+ posts)
(40+ posts)

Renovering av oa-116

Post by zikke »

Har ett par oa-116 som jag köpte när dom kom. Dom har varit till mycket glädle och om jag inte mins fel så har jag bytt för många år sedan mellanregister och ev. bashögtalare. Är intresserad av att renovera dom, men har själv inte kunnande och tid. Finns det någon som gör renoveringar och vad kan det i så fall kosta.
Har också en förstärkare R4000-3 som jag tänkte sälja. Tyvärr så går det inte att justera in radiokanalerna ( har inte öppnat och tittat men på så gammla grejor sitter det väl ett snöre eller rem). Är det nån efterfrågan på en sådan? Ska också sälja mina Mirsch 3-28 som jag inte spelat på dom senast 7-8 åren, men det finns ju några jag sett på blocket etc. Dom kanske inte är några problem att bli av med. Om någon känner för att renovera mina oa-116 så är det bara att kontakta mig för pris osv.
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Re: Renovering av oa-116

Post by robban61 »

Jag råder dig att kanta om elementen. Har du kvar dom gamla utbytta elementen kanta om dom också för dom är svåra att få tag på numera. Dom går faktiskt att sälja!

Redaktören Per G brukar hjälpa gamla element att få ett nytt liv. Skicka ett mail till honom.
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
zikke
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by zikke »

Tyvärr har man inga gamla kvar. Körde igång mina mirsch om 3-28 och dom låter kanon förrutom att en diskant har dött. Provade att växla mellan högtalarna och det visade sig va diskanten som var felet. Har ju inte spelat dom på många år och förvånansvärt låter dom ändå riktigt bra med min yamaha förstärkare och alla inställningar på flat. Undrar om nån har en AD-0160 t4 diskant eller vart man kan hitta någon eller ersättningshögtalare.
masen
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by masen »

Angående diskanterna så brukar det emellanåt dyka upp några på Tradera, brukar säljas parvis runt 50-lappen + frakt.

En liten gratisannons på Hifitorget kanske kan ge dig napp: http://www.hifitorget.se/
Ett annat gratisalternativ är ju annars på Hifimagasinet: http://www.hifimagasinet.com/default.asp
Det finns alltid någon som vet mer.
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by STDI! »

Var bor du zikke? Det kan underlätta att veta det när man funderar på att erbjuda hjälp.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Såklart du ska renovera högtalarelementen i OA116! Var dock noga med att kontrollera X-läget och justera detta i samband med kantbyte. Det går om dom inte är för mycket nerhängda.
Använd SKUMGUMMIKANTER, inte gummi, om det är typ 1 eller typ 2 element.

Om du vill renovera själv så skriv en rad om du vill ha lite tips så att det blir bra!

Om du ska öppna dom i botten (ta bort bottenbaffeln för att åtgärda basarna).Gör såhär så du inte förstör kanten på lådan:
- Lägg högtalaren på sidan på nåt mjukt.
- Skruva ur skruvarna längs ytterkanten (12 st)
- ta och lägg en slät brädbit eller nåt annat som skydd längs övre LÅNGKANTEN av baffeln.
- Ha en skarp kniv i beredskap
- håll handen under underkanten så du fångar upp den när den släppar
- Knacka nu med hammare på övre kanten (med brädbiten som skydd) så släpper baffen.
- När baffeln släppt kollar du att gummilisten inte har fastnat på högtalarlådan runt om. Den ska sitta fast på baffeln
- Om den fastnat på högtalarlådan använder du kniven för att pilla bort den.
(Om du bara drar ut baffeln kan det hända att ytskiktet på MFD:n längs gummilisten släpper)
zikke
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by zikke »

Tack för alla tips...
Jag bor 1 mil utanför norrköping i kolmården.
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by STDI! »

Det som jag hoppades på har nu hänt. jansch har erbjudit sig att tipsa dig om du kontaktar honom. Gör det, där har du nämligen en mycket erfaren, kunnig och noggran Sonabrenoverare. Han har hjälpt bl a mig med mina OA2212 och mina OA116. Du skrev att du inte har "kunnande och tid". Kunnande kan du skaffa dig genom att läsa här i formumet och genom jansch. Tid behövs det faktiskt inte så mycket för att få dem spelbara såvida det inte är något konstigt fel på dem.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
zikke
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by zikke »

Kanon, det blir nog några frågor. När jag köpte högtalarna så var dom i svartek, men efter ett antal flyttar de sista 30 åren så är det en hel del skavanker. Kom ihåg att det fanns helt vita på den tiden. Fanns det även svarta pianolack? det är det alternativ som skulle passa mig bäst. Behöver också byta kontakten för på undersidan... tips? Det var länge sen jag bytte mellanregister men jag har ett vagt minne att det var till peerless och man var tvungen att löda in nåt motstånd för att det inte fanns högtalare med rätt ohm. Kan det stämma. Annars tycker jag att dom låter bra och inga konstigheter och om jag inte minns fel så köpte jag dom slutet 70- tal för en ca 4000:- inte illa när man hade 3500:- i månadslön ;)
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

zikke wrote:Tack för alla tips...
Jag bor 1 mil utanför norrköping i kolmården.
Utan för mitt täckningsområde tyvärr..

Men det bor kompetent folk utanför Norrbotten har jag sett, faktiskt JÄTTEMÅNGA :)
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Post Reply