Identifiera dessa högtalare tack

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
sj0din
(1+ posts)
(1+ posts)

Identifiera dessa högtalare tack

Post by sj0din »

Tjena,

Till att börja med så vet jag väldigt lite om HiFi och sådant och hur hårdvaran fungerar m.m

Kom här om dagen över ett par byggsats/hembygge av Popboxen. Den liknar Popboxen till fullo, men inte helt.

Teak tror jag, med smala ben som går upp i linje med det svarta gallret, 4 diskanter som pekar inåt mot bas/mellanregistret.
Bak till på diskanterna står det "Peerless", och när jag skruvade upp botten på högtalaren och tog en bild med kameran
så kunde man utläsa (på undersidan av bas/mellanregistret):
"2422 258 48002"
"AD 9710 M/01"
"107 AH"

Lånade bilder (mina bilder kommer upp senare). Förstår att det blir svårt för er utan bilder, jag har tagit en massa bilder men kabelöverföringen saknas, så mina bilder kommer upp senare.

Så vad är detta? en byggsats med original diskanter och bas/mellanregister?

Har också läst runt på CarlssonPlanet.com att man kan byta ut diskanter och bas/mellanregister hos HifiKit.
Rekommenderas detta direkt? och är det bara att skruva i dessa utan att pilla med filter osv?

En vilsen skäl i HiFi-"djungel" hoppas på svar.
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: Identifiera dessa högtalare tack

Post by faulhund »

Hej,
Jag är också ganska så ny, så jag ska akta mig för att påstå något som är fel. Men att det är "popboxar" du har hittat, är ju helt klart av diskantplaceringen; det finns helt enkelt inte plats för dem bredvid 9710an som på OA-5. I övrigt kan du använda informationera om OA-5, som ju innehåller samma element men har 47 l volym i st. f. 41 l. Den namnlösa "popboxen" var ju bara en byggbeskrivning i R&T (se Carlssonplanets download!), men det lär ha sålts byggsatser med varierande omfång alltifrån bara elementen till alla trädelar. Så inget är väl då "rätt" eller "fel" ...
Jag kom också över ett par hembyggen (med hela 51 l volym!) och då kan man ju räkna med diverse överraskningar och avvikelser från byggbeskrivningen. Det som är mest kritiskt är naturligtvis dämpkorgen, som kan ge olika verkan beroende på material och form även om mängden gullfiber i den är rätt (33 g). Om du inte känner säljaren, vet du heller inte hur basreflexavstämningen gjorts, kanske har man bara följt byggbeskrivningen och inte mätt alls.
HifiKits hemsida finns de aktuella filterritningarna om du väljer Obi T22-oa och F87. Mina har 0,47 uF och 0,5 mH i diskantfiltret, så ändringen till 0,39 uF kan du vänta med tills du hört hur det låter, tycker jag. T22-oa lär ju vara mycket effekttåligare, så det är nog ingen risk.
Jag tänke köpa T22-oa i veckan, men upptäckte ankommen till HifiKit att de inte skulle få plats under mina galler! T22-oa når 55 mm upp från baffeln, och Peerless MT20HFC eller Seas 5TVHF (som jag "fick") bara 48 mm. Nu ser det ut att kunna vara de större MT24HFC på din bild, och är enligt Carlssonplanet bättre. Så därför är det inte självklart att dina gamla är slutkörda, men de kan ju vara hopplöst smutsiga eller skadade på annat sätt. I fallet MT24HFC kanske gallret är tillräckligt högt för T22-oa, men jag vet inte om fotplattan får plats vid montering runt 9710 ... Obs. att den nya ritningen innehåller ett par förslag till alternativa diskantplaceringar (för OA-5, som har mer plats!). Mina lådor har modifierats från den klassiska "i kors" till denna, som också är mer lämpad för stereo.
Det nya schemat lämnar öppet, om diskanterna ska anslutas i fas med basen, men enligt uppgift ska de vara i fas på OA-5 (d.v.s. alla element har "+" uppåt i schemat). Figuren i R&T antyder också det. Jag tror inte man hör någon skillnad ...
9710 är ett bra element, så om dina exemplar är i gott skick, är det ju inte ett självklarhet att byta dem mot F87. Chefredaktören och [url=mailto:[email protected]]Larsen Hifi[/url] har enligt egen utsago bättre begagnade på lager! (På http://www.ebay.de brukar de bli mycket dyrare ...)
Jag startade en tråd för att få veta vilka erfarenheter man därvid har gjort, men det är ännu ingen som svarat, tyvärr...
Som du ser av filterritningen, är även skillnaden i basdelen ganska liten (om man inte behöver den extra disktantdämpningen med de tillkomna komponenterna). Men att strunta även i denna skillnad ger nog för hög nivå vid övergångsfrekvensen. Filtermodifieringarna har ju tillkommit efter noggranna experiment hos elementens konstruktör, Ingvar Öhman himself, och det är en man med "guldöron"!
Hoppas du får svar av de verkligt sakkunniga efter semestertiderna!!!
Edit: Länkar och mail.
Last edited by faulhund on Tue 18 Aug 2009, 01:10, edited 2 times in total.
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Precis som "faulhund" skrive så verkar det ju vara Popboxar.

Har du inte gjort det redan så rekommenderar jag att du laddar ner Artikeln om Popboxen som finns under downloads på huvudsidan.
Där står det mesta om popboxen att läsa.

Vad gäller uppgradering tycker jag att du först skall kolla om skicket på elementen är bra, sedan fundera igenom vad du vill.
Dina verkar ju vara den lågohmiga (normala) versionen. Så är 9710orna OK hade jag börjat med att få lådorna i spelbart skick.

ANgående hur det är med hembygge eller byggsats så är det ju så att det fanns ingen officiell byggsats till Popboxen.
Den var ju en ren hembyggkonstruktion, i teorin.
Det såldes i verkligheten ett stort antal byggsatser i varierande kvalitet. Allt från alldeles utmärkta och korrekt byggsatser med rätt element, filter, dämpningar etc. till rena junket med fel lådor dämpning, avstämnig etc.
Hemma har jag ett blad från Deltron där de säljer Element och filter för Kolboxen* Philips 9710 + SEAS diskanter.

En av de stora aktörerna lär ha varit Bällsta trä.

Så summan av det hela är att det finns inget som är absolut "rätt" utseende även om det finns ett vanligare utseende.
Rätt får nog begränsas till huruvuda man genomfört bygget korrekt.

Läs igenom artikeln och kolla på filter, basreflex, dämpning etc så går det nog bra.

Ta lite bilder så hjälper vidig.

Med vänlig hälsning

Martin

* Det var vanligt att dessa högtalare felaktigt benämdes "kolboxen" antagligen då släktskapet till dessa togs upp i byggartikeln.
Jag vet inte, vet du?
sj0din
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by sj0din »

Tjena,
tack för era inlägg, har hittat sladden till kameran och tagit lite bilder nu som ni ser nedan.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Kan ta fler bilder om det är något ni vill kolla,
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Hej Sjodin!
Snygga hemmabyggen! Antingen byggda ett proffs på fanering eller så kanske lådan var fanerad i byggsatsen.
Byggda i lamellskiva (troligtvis 18-19mm?) vilket är rena rama RollsRoyce jämfört med OA5 och OA6 typ2 trista spånplatta som knapp håller ihop.
Jag tycker inte du skall uppgradera dom OM dom låter OK.... Lyssna på varje diskant separat, det räcker att täcka över 3 av de fyra diskanterna med något som har flat yta. Jag använder skivor av mycket tät skumgummi men det funkar med notisblock, dubbla tändsticksaskar, kreditkort,mm. Du kan oxå ta ett tomrör från en hushållsrulle mellan örat och respektive diskant och lyssna på en i taget (nä, det är inget skämt).
Kolla in om basen (9710M) är hel runt den veckade kanten och att båda givetvis låter!
Det som är mest trist med högtalarna är filtren anser jag - man ser på bilderna att spolarna är tunn tråd i.....men kondingen verkar vara av plastfilmstyp (OK!)
Även dämpningen bakom 9710 verkar vara lite "suspekt" och antagligen för lite...men va faen....

Att byta element i lådorna är en dyr investering och åtgärdar man inte filtren och har kunskap och möjlighet att mäta åtminstone impedans (och utav det vet vad man skall åtgärda) så är sådan investering MYCKET osäker. Dessutom är det inte säkert att du blir mer nöjd med ljudet.

Så här tycker jag du skall åtgärda och i följande prioriteringsordning:
1. Coata kanterna på diskanthögtalarna. Du behöver bara vara "LÄTT på handen" och veta hur. Köp en tub gummilim och en sats småpenslar (de med vit borst) på Biltema. Kläm lite lim i en burk och späd med lika mycket pentakloretylen eller aceton. "Måla" den veckade upphängningen. Du målar hela veckningen, från "ryggen där konen slutar och ut mot den målade korgen.
2. Coata basarna på samma sätt men börja med att tillfälligt lägga hushållspapper eller bomull (eller något annat) mellan högtalarkorgen och konen så att konen trycks ut/upp 2 mm. Lyft inte på så sätt konen mer än att du kan konstatera att konen inte deformeras utan behåller sin form. Coata därefter enligt ovan och låt högtalaren torka i minst 2 dagar i detta läge innan du tar bort pappret/bomullen.
3. Om du kan löda... byt ut spolarna till spolar med grövre tråd (0,5mH borde det vara....)
4. Byt ut kontakten i botten till banankontakter.

Fråga: Hur fick du in bilderna i textmassan? jag får det inte att funka med bilder....då hade jag kunna skicka med några på "coatingen"

Janne
faulhund
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by faulhund »

Hej Sj0din,
Håller med Jansch helt: Dessa unikat verkar så fina, att du bör kosta på dem en inre renovering. Varje hembygge har ju något speciellt, och det du bör se upp med är följande (vad jag kan komma på. Titta på länkar till bilder i "min tråd" och alla andra du hittar med Sök "OA-5" eller "Popboxen" i forat!):
  • -Att basreflextunnelns öppning inne i lådan är fri från dämpmaterial. (Det har kanske halkat upp när du lagt lådan på sidan ...)
    - Att lådan är tät, trots att listerna inte går ända ut i hörnen: Locket kanske är limmat om botten inte är det ...
    - Pröva med 9710 innan du byter. Om basen drönar för mycket: Öka strömningsdämpningen! Det behöver inte vara något fel att korgen i bara tyg ser litet slarvig ut; byggbeskrivningen medger den enkla metoden. Men ullen blir nog inte så hårt sammanpressad och dämpningen därmed mindre. Med F87 kan man enligt uppgift pröva helt utan extra dämpning!
    - Diskanterna är finare monterade än jag sett någon annanstans! Med fästvinkeln kom ju MT20HFC (som det verkar vara!) ett par mm högre upp. Så kanske T22-oa får plats under gallret, tack vare att det slutar "i mitten" av hörnpelarna och inte vid lockets kant som på OA-5/II .
    - Att 9710 är monterad bakifrån ger ju också mer plats för diskanterna! 9710 med sin korkkant är visserligen avsedd för det, men jag aldrig sett det i carlssonsammanhang. Kanske det inte är så bra för övre mellanregistret. I varje fall bör nog diskanterna fasvändas.
    - Att diskanternas dammkåpa är litet intryckt behöver inte göra något alls.
Som Jansch skriver är diskanternas kondition kritisk. Det kan vara svårt att avgöra om klangen är rätt när man lyssnar mycket nära. Jag har kopplat in en diskant i taget till filtret med labbsladdar och krokodilklämmor: En har 8 ohm precis som de fyra serie/parallellkopplade, så det ändrar inte effekten men naturligtvis riktningen. (Du kan ju vrida hela högtalaren, om du inte vill montera bort dem.) Mina gamla låter instängt medan en bra diskant (t.ex. Philips AD0160/T) "öppnar förlåten", när man kopplar in den växelvis.
Eftersom T22-oa inte fick plats under mina galler har jag tagit Rila TW201 från HifiKit i stället (det står Response på hemsidan men Rila på elementet!). Den verkar visserligen mycket plastig ungefär som de man har i bilen, men tillsammans med philipsen går den an, och den är i alla fall bättre än mina gamla Peerless även sedan de coatats enligt konsten alla regler (för att inte tala om SEAS!). Om de är slutkörda kan man tycka att de brusar och gör s-ljud olidliga ...

Lycka till!!!
*=PS: Eftersom jag håller på att byta 9710 mot rena bashögtalare, kan du få köpa de stadigt svetsade plåtgallren sedan. Men till magneten på F87 kanske de inte passar ... Filterspolarna blir naturligtvis också över, eftersom jag använder aktiva filter (=före förstärkarna).
mailto:[email protected]
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
sj0din
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by sj0din »

Tackar grabbar för svaren. Det där med dämpning och coating vet jag ingenting om, så vore tacksamt om ni fick upp någon bild.
Kondensatorn, behöver jag bara byta ut den om jag uppgraderar?

Mvh Jonas
Bilderna laddade jag upp på min egna server, sedan använde jag mig av img-taggen [img]sökvägentillbilden[/img]
Ni kan ladda upp era bilder http://imageshack.us/
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Kolla på POPbox artikeln på hemsidan (sidan sex och sju av de åtta sidorna).
En närbild på kondensatorn brukar räcka för att se vilken typ det är, själv kunde jag inte utröna av bilden vilken typ det är.
Vill du byta kondensatorn så är SCR/MKP från Elfa ett bra tips.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
sj0din
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by sj0din »

Tjena, tack för alla svar.

Nu har jag satt i nya terminaler för banankontakter i högtalarna. Med stickpropparna hade jag lite problem med kontakten, nu blev det faktiskt lite renare ljud på något sätt, eller har jag inbillat mig?

Har ingen lödkolv så fick ta till en snabbkoppling i lådan, ska löda detta senare. Brukar ni täta med något runt om sedan?

Bilder:

Image
Image
Image
Image

och igen till det där med coating, har läst mycket text om det, men vet ej exakt vart jag ska placera "limmet", någon som har bilder på detta? det gäller diskanterna.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Innan du börjar med Coating så undrar jag har du konstaterat att diskanterna behöver coatas?
Har de Esssss-ljud?

Är de i behov av coating så finns en tråd om coating under DIY.
Läs igenom beskrivningen för coating under renovering på hemsidan och kika på bilderna.

Vad gäller tätning av terminalen: Saknar din terminal egen integrerad tätning finns en alldeles utmärkt tätningslist på Hifikit, kostar nästan inget.

Lycka till

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply