Hej,
Jag är också ganska så ny, så jag ska akta mig för att påstå något som är fel. Men att det är "popboxar" du har hittat, är ju helt klart av diskantplaceringen; det finns helt enkelt inte plats för dem bredvid 9710an som på OA-5. I övrigt kan du använda informationera om OA-5, som ju innehåller samma element men har 47 l volym i st. f. 41 l. Den namnlösa "popboxen" var ju bara en byggbeskrivning i R&T (se Carlssonplanets download!), men det lär ha sålts byggsatser med varierande omfång alltifrån bara elementen till alla trädelar. Så inget är väl då "rätt" eller "fel" ...
Jag kom också över ett par hembyggen (med hela 51 l volym!) och då kan man ju räkna med diverse överraskningar och avvikelser från byggbeskrivningen. Det som är mest kritiskt är naturligtvis
dämpkorgen, som kan ge olika verkan beroende på material och form även om mängden gullfiber i den är rätt (33 g). Om du inte känner säljaren, vet du heller inte hur basreflexavstämningen gjorts, kanske har man bara följt byggbeskrivningen och inte mätt alls.
På
HifiKits hemsida finns de aktuella filterritningarna om du väljer Obi T22-oa och F87. Mina har 0,47 uF och 0,5 mH i diskantfiltret, så ändringen till 0,39 uF kan du vänta med tills du hört hur det låter, tycker jag. T22-oa lär ju vara mycket effekttåligare, så det är nog ingen risk.
Jag tänke köpa T22-oa i veckan, men upptäckte ankommen till HifiKit att de inte skulle få plats under mina galler! T22-oa når 55 mm upp från baffeln, och Peerless MT20HFC eller Seas 5TVHF (som jag "fick") bara 48 mm. Nu ser det ut att kunna vara de större MT24HFC på din bild, och är enligt
Carlssonplanet bättre. Så därför är det inte självklart att dina gamla är slutkörda, men de kan ju vara hopplöst smutsiga eller skadade på annat sätt. I fallet MT24HFC kanske gallret är tillräckligt högt för T22-oa, men jag vet inte om fotplattan får plats vid montering runt 9710 ... Obs. att den nya ritningen innehåller ett par förslag till alternativa diskantplaceringar (för OA-5, som har mer plats!). Mina lådor har modifierats från den klassiska "i kors"
till denna, som också är mer lämpad för stereo.
Det nya schemat lämnar öppet, om diskanterna ska anslutas i fas med basen, men
enligt uppgift ska de vara i fas på OA-5 (d.v.s. alla element har "+" uppåt i schemat). Figuren i R&T antyder också det. Jag tror inte man hör någon skillnad ...
9710 är ett bra element, så om dina exemplar är i gott skick, är det ju inte ett självklarhet att byta dem mot F87.
Chefredaktören och [url=mailto:
[email protected]]Larsen Hifi[/url] har enligt egen utsago bättre begagnade på lager! (På
http://www.ebay.de brukar de bli mycket dyrare ...)
Jag startade en tråd för att få veta vilka erfarenheter man därvid har gjort, men det är ännu ingen som svarat, tyvärr...
Som du ser av filterritningen, är även skillnaden i basdelen ganska liten (om man inte behöver den extra disktantdämpningen med de tillkomna komponenterna). Men att strunta även i denna skillnad ger nog för hög nivå vid övergångsfrekvensen. Filtermodifieringarna har ju tillkommit efter noggranna experiment hos elementens konstruktör,
Ingvar Öhman himself, och det är en man med "guldöron"!
Hoppas du får svar av de verkligt sakkunniga efter semestertiderna!!!
Edit: Länkar och mail.