Nu kommer jag bryta ett förtroende med det följande jag kommer att säga. Dock bröt personen som informationen kommer ifrån ett mycket större förtroende när han började ljuga för mig - bl a genom att föra vidare den fiktion Bäcklund kom på som anledning till varför Stigs OA52 såldes. Nåväl.
Prototyperna till baslådorna till OA51 leverades till Sthlm för över två år sedan. Elementen har funnits sedan länge (Ino W85 som numera är utbytta till Ino W87 (som är samma bas som till LTS trevägare)). Bara lava in elementen i lådan och testa. Retorisk fråga; Har detta hänt på de två år som har funnits för detta?
Någon borde ta fasta på de ord som skrevs i minnesartikeln om Stig i Musik & Ljudteknik nr 1, 1997;
konstruktören wrote:
Jag, och även andra i hans bekantskapskrets har jag förstått, försökte dock på alla tänkbara sätt få Stig att förfärdiga trevägaren i "bästa möjliga utförande" om inte ett "optimalt utförande" var möjligt att uppnå. Det gick ju alltid att utveckla modellen senare när nya förutsättningar möjliggör förbättringar, sade vi.
Vi försökte övertyga Stig om att "ingen trevägare alls" var sämre än ett trevägssystem med rimliga medvetna eftergifter
Det är bättre att producera något öht än att allting är 100% från början kan man väl summera det hele med. Det håller jag definitivt med om. Retorisk fråga; Har utvecklingsarbetet inom SSC sett ut så?
Vidare skrivs det:
konstruktören wrote: Framtiden
Jag kommer att göra vad jag kan för att få ditt verk att leva vidare Stig. Jag vet inte vad som är innanför möjligheternas område, men de områden jag ser som viktigast är de följande:
* Att instifta en utmärkelse för förtjänstfulla insatser inom musikåtergivningens område. En utmärkelse bärande Stig Carlssons namn.
* Att tillse att den planerade utgivningen av de värdefulla av Stigs inspelningar blir verklighet.
*Och givetvis att verka för att Stigs högtalare, uppskattade av så många för [sic!] en chans att överleva även utan Stigs beskydd.
Och är det dessutom så att jag kan vara behjälplig för att få trevägaren till liv med hjälp av de informationer om "den ultimata Carlssonska högtalaren" jag fått mig till dels genom våra ändlösa diskussioner så ställer jag upp.
Trevägaren är väl så nära man kan komma Stigs ännu så länge ofödda barn.
Ja, trevägaren vore ju definitivt intressant. Retorisk fråga; Den är väl nästan färdig nu?