En liten fundering

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Re: En liten fundering

Post by nagref »

När det gäller övriga styrelsemedlemmar så vet jag att några av dem arbetar i rätt riktning men vad hjälper det om andra inte gör något ö h t. av det de ska. Om jag inte är felunderrättad så avsatte Dellstig rätt mycket arbete för att få fram en låda till OA40 så att Konstruktören kunde avsätta lika mycket tid för att montera elementen i den och börja mäta så att filterna och övriga detaljer kan färdigställas. Detta gjordes i höstas. Retorisk fråga; Sitter där ens några element monterade i den lådan tror ni?

Nu kommer jag bryta ett förtroende med det följande jag kommer att säga. Dock bröt personen som informationen kommer ifrån ett mycket större förtroende när han började ljuga för mig - bl a genom att föra vidare den fiktion Bäcklund kom på som anledning till varför Stigs OA52 såldes. Nåväl.

Prototyperna till baslådorna till OA51 leverades till Sthlm för över två år sedan. Elementen har funnits sedan länge (Ino W85 som numera är utbytta till Ino W87 (som är samma bas som till LTS trevägare)). Bara lava in elementen i lådan och testa. Retorisk fråga; Har detta hänt på de två år som har funnits för detta?

Någon borde ta fasta på de ord som skrevs i minnesartikeln om Stig i Musik & Ljudteknik nr 1, 1997;
konstruktören wrote:
Jag, och även andra i hans bekantskapskrets har jag förstått, försökte dock på alla tänkbara sätt få Stig att förfärdiga trevägaren i "bästa möjliga utförande" om inte ett "optimalt utförande" var möjligt att uppnå. Det gick ju alltid att utveckla modellen senare när nya förutsättningar möjliggör förbättringar, sade vi.
Vi försökte övertyga Stig om att "ingen trevägare alls" var sämre än ett trevägssystem med rimliga medvetna eftergifter

Det är bättre att producera något öht än att allting är 100% från början kan man väl summera det hele med. Det håller jag definitivt med om. Retorisk fråga; Har utvecklingsarbetet inom SSC sett ut så?

Vidare skrivs det:
konstruktören wrote: Framtiden
Jag kommer att göra vad jag kan för att få ditt verk att leva vidare Stig. Jag vet inte vad som är innanför möjligheternas område, men de områden jag ser som viktigast är de följande:
* Att instifta en utmärkelse för förtjänstfulla insatser inom musikåtergivningens område. En utmärkelse bärande Stig Carlssons namn.
* Att tillse att den planerade utgivningen av de värdefulla av Stigs inspelningar blir verklighet.
*Och givetvis att verka för att Stigs högtalare, uppskattade av så många för [sic!] en chans att överleva även utan Stigs beskydd.

Och är det dessutom så att jag kan vara behjälplig för att få trevägaren till liv med hjälp av de informationer om "den ultimata Carlssonska högtalaren" jag fått mig till dels genom våra ändlösa diskussioner så ställer jag upp.

Trevägaren är väl så nära man kan komma Stigs ännu så länge ofödda barn.

Ja, trevägaren vore ju definitivt intressant. Retorisk fråga; Den är väl nästan färdig nu?
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

konstruktören på faktiskt.se wrote: Stig Carlssons Ortoakustiska högtalare (använda i rum som passar dem) har ett antal egenskaper (som i sig inte är en konsekvens av djupa studier i psykoakustik, utan ett utslag av preferenser framkomna vid lyssning och val gjorda baserat på det) som gör att det faktiskt inte blir så himla viktigt det där med de psykoakustiska infallsvinklarna på stereosystemegenskaperna!

Högtalarna blev liksom halvt immuna.

Vad jag vill säga med det (och som jag är rädd att det kommer att misstolkas) är att Stig Carlssons infallsvinkel faktiskt till stor del var konstnärlig snarare än vetenskaplig, och att de vetenskapliga experiment han gjorde under sin karriär, var förhållandevis få (men visst fanns det några). Han hade turen (eller skickligheten!) att gå en väg där han slapp många av de problem som andra infallsvinklar på musikåtergivning gör att man behöver lösa (om högtalarna inte skall låta som högtalare).

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 543#514543
Jag får väl tillmötesgå dig och försöka misstolka detta då....

Elektroakustik insititutionen på KTH, där Stig arbetade, var något som sysslade med konst.... KTH.... Sience and Art.... Ahaaa... Art var det ja....
Stigs avancerade egenutvecklade mätmetod för OA högtalare var mest "tur" och resultaten/kurvorna som kom ur den var "konst", eller var det kanske resultatet av "förhållandevis få" vetenskapliga experiment...?
Jag tror uppriktigt sagt att Stig skulle blivit ledsen och upprörd om han läst vad du just skrivit om honom :cry:

Hur som helst så anstår det inte någon i SSC, som skall värna om Stig Carlssons livsverk, att skriva på detta sätt och så tvivel om hans kompetens...

Du är extremt duktig på det du gör Iö... men please, andvänd inte sådant här för att "häva" dig upp ännu högre.

Vh

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by lennartj »

Stefan,
nu tycker jag att du är lite onödigt negativ mot iö.

Hoppas att jag inte drabbas af fatwa för nedanstående rader ;-)

När jag summerar vad jag läst av recensioner av Stigs patent i utländsk press, hörsägen från vänner som gått på KTH och tagit kurser på Institutionen för elektroakustik (eller vad den nu hette), snacket i LTS både under min stockholms-tid på 1980-talet och för övrigt, egna (kortare) diskussioner med Stig och tråden PeterSteindl på Faktiskt som påmint mig om mycket, håller jag med iö.

Min uppfattning är att Stig hade sin vision om att hans OrtoAkustiska principer skulle kunna bevisas på vetenskaplig grund och att han länge höll på med vad som skulle blivit en doktorsavhandling, men som dessvärre inte höll måttet för en disputation. Åren gick och utan doktorsexamen var det omöjligt för Stig att få en professur och bli ordinarie institutionsföreståndare på KTH. Jag har fått för mig att hans sorti från KTH var tämligen förödmjukande.
Han hade hoppats kunna bevisa sina teser vetenskapligt och bli ett internationellt namn inom (elektro)-akustiken som Blumlein, Haas och andra.
Finns utkast till doktorsavhandling i SSC's samlingar?
Eftersom det Stig höll på med inte visade sig vara hållbart för vetenskaplig granskning är det väl uppskattande att åtminstone kalla det konst och inte för humbug som i anglosaxiska kretsar. :oops:

Edit: rättat två felslag
Last edited by lennartj on Wed 19 Mar 2008, 21:23, edited 1 time in total.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Njaaaa... kanske det...

Att i ett akademiskt sammanhang/en akademisk miljö kalla det för "konst" hade naturligtvis under de förutsättningar du beskriver varit precis som du skriver, "uppskattande"...
Men sammanhanget i detta fall var ju en diskussionstråd på Faktiskt.se.

Jag tror att denna skillnad också gör en relativt stor skillnad på hur mottagarna/läsarna tar in och tolkar det som skrevs.

Mvh

Stefan Björklund

Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Orsaken till att jag inte svarat här tidigare är att jag numera arbetar dubbla halvtider och som ni säkert förstår blir sådant otyg gärna dubbla heltider.
Jag har helt enkelt inte hunnit in på mitt eget forum den senaste veckan, tro det eller ej. CarlssonPlanet är och har alltid varit en hobby för mig, och kommer därmed i tredje hand efter familjen och jobbet, och så måste det vara. Men det finns uppenbarligen andra i Carlssonvärlden som har gott om tid...

Att det ställs frågor kring CarlssonPlanet och SSC är rimligt och en del av frågorna i den här tråden är fullt berättigade.
Förr hörde vi av oss oftare i Nyhetsbrev med information om vad som pågick. Men vi fick allt hårdare kritik här för det när utlovade Carlssonprodukter kom att dröja (och får nu den hårdaste kritiken hittills för saken i denna tråd). Så nu har vi istället varit tysta en tid om vad som är på G. Men det har alltså heller inte fungerat, tvärtom. Jag och andra SSC-medlemmar utsätts här för den kanske värsta attacken någonsin. Tråden är så full av anklagelser och felaktigheter att jag inte vet var jag ska börja, så mycket handlar om missförstånd, falska uppgifter och rena feltolkningar.
Andra påståenden och frågor är mer sansade och motiverade och kunde besvaras seriöst, men jag överlåter detta till SSC som förhoppningsvis har bättre med tid.

Jag vill samtidigt passa på att tacka varmt för den uppskattning för CarlssonPlanets arbete som ändå lyser fram här och var mellan personangreppen.
Jag startade CarlssonPlanet för att det var kul och för att jag behövde rehabilitera min hjärnhinna. Nu är jag tillbaka i arbete och då är fritiden för kort och värdefull för att läggas på bråk och negativ energi.

CarlssonPlanet ska ha skön karma, det är det enda som gäller. Om den försvinner lägger vi ner.
Just denna vecka känner jag mig helt less och undrar hur jag nånsin ska hitta entusiasmen igen.

Kan inte ni som vill bråka göra det på faktiskt.se istället?
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Ja jag ser att ni har ändrat forumets regler (board rules) idag så att sånt här bråk inte är tillåtet längre...

Mvh

Stefan Björklund

lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by lennartj »

Njaaooo,
visserligen är vi i en diskussionstråd på ett forum, men inlägget handlade just om vetenskapliga experiment, och vad som kanske inte var helt vetenskapligt utan snarare intuition (konst?) om hur naturtrogen ljudåtergiving bäst åstadkoms i vanliga bostadsrum.

Jag vill inte alls vanhedra Stig, bara belysa att han haft det tufft med den vetenskapliga acceptansen av sina OrtoAkustiska principer, och det är kanske fel av mig att kalla dem principer? Hade jag inte uppskattat hans verk hade jag inte skrivit här.

Vördnadsfullt,
Lennart
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Lagt till "Ethical Code" alltså....

Du har säkert rätt Lennart men vem vet, det blir kanske en skvätt fatwa ändå när du kommer hit nästa vecka ;) :)

Grantroll
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Grantroll »

nu måste en "Glad Carlssonamatör2 få lägga sig i diskussionerna litegrann.

Fördet första vill jag påpeka för alla att en stiftelse inte är en klubb vilken som helst.
Oavsett om SSC har löst sitt uppdrag till fullo eller ej så är frågan om vilka som bestämmer styrelsens sammansättning inte helt enkel.
(Jämför med IKEA som också är en stiftelse (tror vi) med sätei Holland, men vem fan an utse styrelsen?)

efter att ha följt "kampen" mellan Larsen och SSC i snart två år så säger jag: Lägg ner!
vi har nu hamnat i ett läge där INGEN kan vinna.

Min analys är att både Larsens och SSC:s kommande framgångar bygger på det intresse som finns för Stigs historiska skapelser.

Om var och en jobbar med sitt istället för att jaga varandra så tror jag att möjligheterna till framgång vore mycket större.

Hälsar Grantroll.
(lycklig ägare till ett par OA4 II vita)
(Stigs högtalare med högst WAF)
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Här kom nu ikväll ett gemensamt uttalande från SSC:

Stiftelsen Stig Carlsson (SSC) har tagit till sig av den kritik som förekommit.
Vi tackar för alla synpunkter och värdesätter det stora engagemang som visas.
Intresset för Stig Carlssons idéer och för ortoakustiska högtalare lever.

Vi tar alla problem på allvar, och arbetar med lösningar.
Utvecklingsarbetet har kommit längre än det kan verka, och nyheter är så
småningom att vänta. Som svar på berättigad kritik mot tidigare
publiceringar som skett i förtid har vi bestämt oss för att
offentliggöra beskrivning av ny produkt eller tillgång till komponent
först när den finns tillgänglig för konsument.

När Stig Carlsson oväntat dog 1997 var det flera entreprenörer som
vädrade morgonluft. Nu skulle man fritt kunna kopiera valda delar av
Carlssonhögtalarnas kännetecken, slippa betala royalty och lätt kunna
spara på komponentegenskaper och tillverkningskontroll. Dessa drömmar
såg ut att gå i uppfyllelse. Stig efterlämnade varken arvingar eller
testamente.

I normalfallet skulle nu bostaden genast sägas upp, utrymmena tömmas och
det mesta lösöret ha gått i en container, med undantag av några saker
som kunde säljas till förmån för Allmänna Arvsfonden.

Utan att veta särskilt mycket om stiftelser enades flera av Stigs
vänner, däribland Lars Göran Hedström, Ingvar Öhman, Peter Bremen,
Bertil Alving, Lars Bäcklund, Semmy Lazaroff och Eric Ericson om att
Stig Carlssons livsverk inte borde förstöras. Peter Bremen vidtalade en
god man som accepterades av Kammarkollegiet. Hyreskontraktet var redan
uppsagt, så nu var det bråttom att rädda kvarlåtenskapen från
destruktion. Många års arbete förestod därför.

Lars Bäcklund lyckades få fram ett precedensfall: 1963 hade
Kammarkollegiet beslutat om arvsavstående i ett fall. Vissa aspekter av
Stig Carlssons gärning motsvarade sådant som Allmänna Arvsfonden gett
bidrag till. Nu fanns en liten chans att utverka arvsavstående. Det
gjordes klart för Kammarkollegiet att det kunde ta mycket lång tid att
uppnå de olika målen, och att royalties från högtalartillverkning var
ett av medlen, tillgängliggörande av ortoakustiska högtalare ett
delmål. Bertil Alving, Peter Bremen och Lars Bäcklund skrev till
Kammarkollegiet med begäran om arvsavstående. Resultatet blev SSC.

I slutet av 1998 kom Kammarkollegiets beslut. Stiftarens uppdrag blev
mer begränsat än det verksamhetsfält som skisserades i den nämnda
skrivelsen. Nu kunde man få inleda ett omfattande arbete med att gå
genom det oerhört omfattande lösöret och försöka att utvinna information
om Stig Carlssons ljudtekniska insatser i allmänhet och ortoakustiska
konstruktioner i synnerhet.

Detta arbete har varit mycket tidskrävande, och pågår ännu. Många
dubbletter och andra komponenter respektive handlingar som har inbördes
samband har kunnat sammanföras. En del särskilt intressanta skrifter av
Stig Carlsson har lagts ut på CarlssonPlanet, liksom en del information
som bygger på stiftelsens genomgång av Stigs efterlämnade handlingar och
försök till inventering av många människors samspråk med Stig. Äldre
papper var i god ordning, så inte de nyare, till vilket bidrog att
nedpackningen måst ske mycket snabbt och av många händer. Vi har nu en
god bild, men mycket av dokumentation saknas, delvis för att Stig helt
enkelt inte skrev ner allt, delvis för att han omgående kunde tappa
intresset för en nyss slutförd konstruktion. Patentansökningar,
publicerade intervjuer och andra offentliggjorda uppgifter ger en mycket
liten del av helhetsbilden av Stig Carlssons insatser. Hans
intellektuella och praktiska bidrag till ljudteknisk utveckling sträckte
sig över vida fält under mer än 50 år, och går ännu inte att fullständigt sammanfatta,
än mindre värdera. Genom parallell granskning av mätdata, brev och
odaterade anteckningar har vi kommit en sträcka längs målet att
dokumentera Stigs verk, men mycket arbete återstår. Vissa fynd har varit
av stort värde för pågående utvecklingsarbete.

En hel del har uträttats sedan Stig dog, men vi är inte nöjda och har
inte låtit oss nedslås av de anfall som förekommit. Vi har goda
anledningar att se ljust på framtiden.

Stiftelsen Stig Carlsson

(förmedlat av:)
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Post Reply