Jag mailade till Hoejttalerbutikken för att beställ dessa K24, men svaret blev att dom inte har den i-lager och han tyckte att man skulle ersätta den med den tidigare nämda jamo diskanten.
Frågan är finns K24 diskanet över huvudtaget att få tag på från Perless? Om den inte länger finns så är det ingen mening att jaga den eller hur?
Men det vore lysande om den fanns för hans pris tidigar var 30Kr danska vilket låter väldigt billigt om man kunde använda den istället för CT62 or med tanke på att jag behöver 24st till mina OA-2212.
Är det någon som vet något mer angående till gång på dessa K24or?
Men man kanske skall vänta på den nya hett eftrlängtade erstättaren till CT-62an
Tak til s.b. for billederne og tak til Rolf for Peerlesskataloget. Kunne vi få teksten lidt tydeligere?
data_foggen og press4y det er mig som har købt de sidste K24 hos højttalerbutikken. Der var kun 6 stk. tilbage på lager. Når jeg får mine OA12'er skal de monteres der og i skal få en beskrivelse af lyden. Jeg tror man kan købe dem hos http://www.falcon-acoustic.co.uk i 4ohm.
Rune 4000, jeg har ikke skiftet mine terminaler endnu. Det kommer nok. Vil du upgrade' diskanten skal du henvende dig til Pete og Klaus i Lydbutikken. Der kan du også høre OA58.
Pakken med enheder fra Højttalerbutikken er kommet idag og jeg går strake igang med modifikationen. Fortsættelse følger!
De 8 nye Jamodiskanter monteres uden besvær i mine OA14’er. Kanten limes fast i de originale huller hvor MT20’ernes polplade sad. Hældning 60 grader. De små metalbeslag anvendes nu til afstandsstykke til magneterne for at få den rigtige hældning.
En mere solid løsning skal senere erstatte denne. Diameteren er lidt større og man kan IKKE montere nettet med disse diskanter uden at klippe dem til. Måske går det bedre på ældre modeller såsom OA4/5/6.
Samtidig bliver kablet fra terminalerne til filtret skiftet og monteret gennem bundpladen. Det er svært at komme til hvis man har lidt muskler men det går. Også kablet fra filtret til bassen skiftes og her må man passe på at udvide det lille hul som kablet skal ligge i.Filtret vendes på hovedet så der er plads til en kraftigere 1,8 mH seriespole. Også kondensatoren til diskanten skiftes til en SCR og 10 uF’en paralelkobles med en 0,1 uF metalfilm (på bagsiden). Basserne er friske, med gummikant, og behøver ikke skiftes.
OA14’erne sluttes til forstærkeren og……. FANTASTISK igen!!!!!
Jeg overraskes gang på gang over disse 30 år gamle højttaleres egenskaber. Stort, dybt lydbillede, hurtig, dyb bas og klar, luftig diskant, nu uden resonanser. Højttalerne spilles til med lidt techno fra Bjørn Svin, Holst’s Planeterne og Roger Waters’ Amused to death.
Jamodiskanterne har lidt mindre magneter end 62CT og har derfor muligvis lavere følsomhed. Jeg har derfor beholdt muligheden for at justere niveauet med tonebøjlerne. Der synes dog ikke at være problemer med klangbalancen i normalstilling. Herom senere hvis der opstår problemer.
Om lydkvaliteten kan det siges at den er forbedret markant. Resonanserne er væk og dermed aggressiviteten når man spiller højt. Transparensen og åbenhed i den øverste top er større. Om det skyldes at Jamo’en har mere niveau i deroppe vides ikke. (Det ville være godt med en måling af disse enheder. Kan nogen hjælpe?) Integrationen med bassen er også uden problemer. Alt i alt en klar forbedring. Kan absolut anbefales.
Jeg har jo endnu ikke hørt OA14’er med 62CT så jeg ved ikke om min løsning med Jamo er bedre. Hvis jeg får mulighed for at sammenligne skal jeg gerne skrive igen. Jeg mangler kun et sæt 62CT, alternativt et sæt K24CT, og arbejder på sagen.
Hvis nogen vil måle Jamodiskanten og offentliggøre resultatet er det sikkert muligt at få Per Kragelund fra Højttalerbutikken til at sende en. Alternativt kan jeg sende en.
Jeg kunne desværre ikke sætte billeder ind men de findes i albummet på dette forum. Hvordan gør man?
Ser fint ut det där.Rekommenderar att du funderar på att placera dem i Y-konfiguration. Ger en del naturligare diskant.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Följer med spänning denna tråd, tillhör den olyckliga skaran som ej äger CT-62. Försöker analysera beskrivningen ovan med avseende på inköpslista. Diskantkondensator skall ha samma värde som den gamla, men byts till en SCR/MKP, ny spole till diskanten skall ha 1,8 mH. Men vilken resistans skall den ha, dvs vilken tråddiameter?
På bassidan skall den gamla kondensatorn användas, parallellkopplas med en metallfilmskondensator på 0,1 mikrofarhad? en metalliserad polyesterkondensator har jag hört skall vara bra i sammanhanget, tex MKS02, kan det vara lämpligt då?
Ser fram emot att bli rättad. Tror jag ska göra denna mod.
Skulle nog även byta ut basens parallellkonding mot en SCR eller liknande
metalliserad polypropen,och skippa den på 0,1 mikro.Den fyller ingen funktion.PP är mycket,mycket bättre än polyester.
Spolen på 1,8mH finnns knappast ngn större mening att byta mot en annan spole av tråd.Byt i så fall mot en foliespole.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Næste trin bliver selvfølgelig at arrangere y-konfiguration. Men først når jeg har prøvet 62CT/K24. Også modstandene i filtret skal skiftes. Det har jeg meget god erfaring med. Seriemodstanden i spolen kan kun blive for stor. Jeg bekymrer mig ikke om at nå den samme som originalen. MKS02 er OK. Som Jörgen skriver kan man skifte hele 10uF paralelkondensatoren med en bedre. Jeg havde bare ingen på lager.