Popbox/passiv kolbox?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Magnus Granberg
(15+ posts)
(15+ posts)

Popbox/passiv kolbox?

Post by Magnus Granberg »

Ett par frågor...
Popboxen den passiva varianten, har den precis som kolboxen en separat bashögtalare? Vad är det issåfall för ett element?
Annars... är det någon som har en delningsfilterbeskrivning?

I Kolboxen och i OA6-1 använder vad jag förstått Stig sig av en förstärkare med hög motkoppling. Vad menas med detta. Om jag ska få samma effekt med ett baselement, vad ska det ha för riktvärden då?

Tacksam för hjälp!
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by mapem »

Popboxen har ingen bashögtalare i botten. Den har exakt samma bestyckning som en OA5, eller som en OA6 utan bashögtalaren undertill. Dvs en uppåtriktad 9710 med fyra peerlessdiskanter i en krans runtom. Vid jämförande lyssningstest för säkert tio-femton år sen tyckte jag popboxen lät bättre än OA6 typ II (transistor), som lät mysko i basen. Typ I (rör) har jag aldrig hört, den lär vara enastående.

Popboxens delningsfilter är mycket enkelt: en spole på 0,5 mH i serie med baselementet, en konding på 5uF i serie med diskantelementen och en drossel 0,5 mH parallellt över dem.
Magnus Granberg
(15+ posts)
(15+ posts)

Re: Popbox/passiv kolbox?

Tack för info! Hur är diskanterna kopplade? Är det 8Ohms varianterna?

Jag är sugen på att göra en passiv kolbox då jag har 2st splirrans 9710 och 8st diskanter. Vet inte vad det är för värden på diskanterna...

Vad skulle man kunna använda för bas, i kolboxen sitter det ju en högohmig 10" Peerless, ideér?

//Byggsugen
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by mapem »

Kul projekt, lycka till! Jag har själv experimenterat med en philips 10-tummare i botten på en popbox för länge sen, det lät bra. Minns inte vad elementet hette. Satt uresprungligen i ett RT-horn. Var fick du tag på dina 9710or? Finns nya sådana?
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by mapem »

Glömde svara på frågan: ja det är 8 ohms som är kopplade i "brygga" (tror jag det heter) så att resultatet blir 8 ohm. Alltså parallellt två par som sedan kopplas i serie. Eller tvärt om.
Magnus Granberg
(15+ posts)
(15+ posts)

Re: Popbox/passiv kolbox?

Ha! Tack.
Drömmen vore att bygga ett par "ultramoderna" kolboxar i typ kolfiber med lågohms element. Mest för kul... Har ett par gamla som jag är förälskade i.
En kollega på jobbet hade ett aldrig påbörjat "OA5-projekt"... Fick 2st oöppnade, vaccumförpackade 9710:or och 8st diskanter i kartong. Tackar!
Post Reply