R4000-3 Förförstärkare

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Velvet
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 21 Oct 2007, 20:58

R4000-3 Förförstärkare

Post by Velvet »

Har en R4000-3 och vill testa att använda den som förförstärkare till ett rörslutsteg. Funderar över det DIN uttag som jag skall kunna använda på R4000-3. Vad händer om jag kopplar in en vanlig "DIN till Phono" adapter jag har. Kommer det ge mig Pre-out eller Main-in?
OA52.2 / OA12(B65oaII/T22) / OA5.3
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: R4000-3 Förförstärkare

Post by momus »

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag tror inte att du kan få en Sonab R 4000 -3 att fungera som en förförstärkare. Jag kan ha fel (har aldrig haft en R 4000), men det var väldigt få förstärkare på 70-talet som kunde skilja på för- och effektsteg (undantaget var den kända NAD 3020). Det finns visserligen en "linje ut" på äldre förstärkare, men det är endast konstant linjenivå ut på DIN-uttaget märkt Tape in/Tape out (för att kunna spela in på kassettdäck). Och där spelar det ingen roll vad volymkontrollen står på - det är hela tiden samma nivå ut.
Velvet
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 21 Oct 2007, 20:58

Re: R4000-3 Förförstärkare

Post by Velvet »

En R4000-3 kan fungera som separat försteg eller separat slutsteg. När man sätter in en 5-polig DIN kontakt bryts den inbyggda kontakten mellan de integrerade för/slutstegs förstärkarna. Samma DIN kontakt används och vid denna står "Poweramp input" respektive "Preamp output". Det är alltså kopplingen i denna DIN hona som jag undrar över. Jag vill veta om en standard stereo DIN till Phono (honor) fungerar och om den i så fall ger mig utsignal från försteget? Eller om den förväntar sig insignal till slutsteget? Jag vet inte ens om det eventuellt kan vara så att en phono ger utput medan den andra föräntar input. Jag vågar inte testa utan vetskap ...
OA52.2 / OA12(B65oaII/T22) / OA5.3
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Re: R4000-3 Förförstärkare

Post by Rolf Zetterberg »

P-4000 har samma DIN-uttag.Med ledning av schemat bör det väl gå att lista ut vilken pinne som är vilken.
http://www.google.se/search?sourceid=na ... ice+manual
Velvet
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 21 Oct 2007, 20:58

Re: R4000-3 Förförstärkare

Post by Velvet »

Funnit svaret på mina frågor på egen hand, genom manualblad för förstärkaren och mätningar med multimeter på de DIN till RCA adaptrar jag har. En standard DIN till 2 st RCA ger "Pre Out" från R4000-3, det jag ville, har testat ikväll. En standard DIN till 4 RCA, typen man använder till gamla bandspelare, då skall svart+röd ge "Pre Out" medan vit+gul ger "Main in". Så för min del skall det bli riktigt skoj att testa med olika slutsteg och min R4000-3 är tänkt att fungera som "Preciever", alltså försteg med radio. En alltför ovanlig tingest enigt mitt sätt att tänka.
OA52.2 / OA12(B65oaII/T22) / OA5.3
Velvet
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Sun 21 Oct 2007, 20:58

Re: R4000-3 Förförstärkare

Post by Velvet »

P.S Tack Rolf, tror vi skrev våra inlägg precis samtidigt :)
OA52.2 / OA12(B65oaII/T22) / OA5.3
Ollollo
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Thu 21 Mar 2013, 13:30

Re: R4000-3 Förförstärkare

Post by Ollollo »

Velvet wrote:Funnit svaret på mina frågor på egen hand, genom manualblad för förstärkaren och mätningar med multimeter på de DIN till RCA adaptrar jag har. En standard DIN till 2 st RCA ger "Pre Out" från R4000-3, det jag ville, har testat ikväll. En standard DIN till 4 RCA, typen man använder till gamla bandspelare, då skall svart+röd ge "Pre Out" medan vit+gul ger "Main in". Så för min del skall det bli riktigt skoj att testa med olika slutsteg och min R4000-3 är tänkt att fungera som "Preciever", alltså försteg med radio. En alltför ovanlig tingest enigt mitt sätt att tänka.
Hej!

Jag har tidigare kört R4000-3 som försteg till ett PA-slutsteg (Behringer EP2500). Efter lite rotation på utrustning och nya högtalare är jag nu tillbaka till R4000-3 och tycker att det låter mycket bra! Signalen ut är dock mycket svagare än från andra försteg. Nu ska det sägas att jag inte har mycket till hifi-steg att jämföra med, och inte heller har så lång lyssningserfarenhet. Därför vore det väldigt intressant att höra hur du värderar ljudet från Sonaben jämfört med annan utrustning.

Jag har jämfört med förstegen i en Nad 312 (tror den hette så) och en HK PM655 och även direkt från olika dac:ar (alltså utan försteg) och med ett litet kinesiskt rörförsteg/dac (Tubemagic D1). Högtalarna är bl.a. ett par Infinifty Kappa 90.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 4 guests