Hur mycket stryk tål högtalarna?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Hur mycket stryk tål högtalarna?

Post by olaume »

Gjorde en klassisk felkoppling på den nya förstärkaren; kopplade in den externa RIAA:n på phono-ingången. Med vansinnigt hög (10 ggr nivå) och distorderad signal som påföljd och allt vad det innebar för trumhinnor (hej tinnitus) och högtalare. Det handlade inte om mer än några enstaka sekunder tills jag fick stopp på eländet. Nu är frågan om mina nyrenoverade OA116 kan ha skadats av detta. Jag kan väl inte direkt påstå att jag har hört något särskild skillnad på dem efteråt även om jag ibland inbillar mig allt möjligt. Egentligen är det förstås rätt fånigt att då sitta och lyssna efter fel, men jag kan ändå inte låta bli att fundera efter chocken. Hur stor är risken att elementen kan ha skadats? (Eller kan det tvärtom vara ett sätt att spela in högtalarna..?) Vilka element är mest utsatta? Hur yttrar det sig i så fall? Finns det något enklare sätt att kolla detta än att pina sig själv med svår musik på hög volym?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: Hur mycket stryk tål högtalarna?

Post by momus »

Låter det bra så har dina element sannolikt klarat sig. När ett av mina barnbarn skruvat upp volymen till max och den förstärkare som jag då hade, startade med att leverera sin vanliga lilla smäll, fast nu ca 100 ggr högre, så slet sig ena högtalarkonen ut ur skumupphängningen och den andra skadade spolen. Diskanterna klarade sig konstigt nog, men annars var det bara att köpa nya SC 165 (B65). Du borde alltså höra om någonting gått fel. Den skadade spolen gjorde att det sprakade i den ena högtalaren vid milt pådrag. Den andra högtalare lät lite basfattig och det berodde förstås på att upphängningen nästan var helt borta.
Kolla alltså skum/gummikanten på baselementet och tryck försiktigt ner konerna och känn så att dom inte går emot någonting.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Ja, det verkar som att jag klarade mig undan med blotta förskräckelsen den här gången. Gissar att diskanterna är rätt väl skyddade eftersom det är sex element i var högtalare som delar på gracerna, så om något skulle gått i kras är det väl snarast basarna men jag kan inte höra några tecken på fel där. Går det inte att mäta sånt istället för att behöva klämma och lyssna sig fram? Tar ju som sagt död på en stor del av musikglädjen att sitta på helspänn och lyssna efter fel. Påverkas inte impedansen eller något annat enkelt mätbart om elementen skadas?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Jag skulle inte tro att högtalarparametrarna ändrar sig. Antingen så låter det OK, eller så skrapar det eller så låter det ingenting alls. Spela på du!
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Jag spelar friskt. Men hur låter det när det skrapar? (frågade hypokondrikern...)
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Skrapar? ja, det distar helt enkelt vid lägre bastoner, även vid låga pådrag. Trycker man ner konen lite lätt så känner man att spindeln eller spolen är deformerad och tar emot i magnetgapet. Det känns vid ett lätt tryck (och hörs också). Ibland kan spolen vara så ordentligt skadad att den svällt och sitter mer eller mindre fast i magnetgapet, men då hörs inget ljud överhuvudtaget.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Ja, så låter inte mina så de har nog klarat sig. Däremot skrapade mina gamla OM3-29 med ålderns rätt de sista åren. Annars var det också en mycket trevlig högtalare.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Var det skumkanterna som var slut på OM 3-29?

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Jag vet faktiskt inte om det var skumkanterna, men jag antar det. De var rätt knöliga att komma åt elementen på så jag sålde dem som renoveringsobjekt för en spottstyver när jag skaffade OA14. Men jag har i efterhand insett hur bra de faktiskt lät. Carlsson låter generellt snäppet renare men Mirsch 3-29 hade en behaglig värme som slår det mesta jag har hört. Med en rejäl renovering skulle de nog kunna bli oerhört bra.
masen
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by masen »

olaume wrote:Jag spelar friskt. Men hur låter det när det skrapar? (frågade hypokondrikern...)
Så här låter det om det är riktigt illa:

;)
Det finns alltid någon som vet mer.
Post Reply