Lyssningsintryck av OA-12 och OA-14 (skillnaden).
Lyssningsintryck av OA-12 och OA-14 (skillnaden).
Hejsan!
Jag är på jakt efter ett par Carlssonhögtalare, OA-12 alternativt OA-14. Helst renoverade.
Jag ägde ett par OA-12:or, som jag fick ta över efter min morsas arbetskamrat, på 80-talet. Jag tyckte att dom lät fantastiskt bra.
Jag hade ju dock inte mycket att jämföra med på den tiden och kan ju inte påstå att jag minns hur det lät. Dom drevs med en Sonab R2000 f.ö.
Nu till min fråga....jag vet ju inte vilken av modellerna jag helst vill ha, men har siktat in mig lite på OA-14 pga tron om att de
ska spela lite högre och med lite mer tyngd (mer baskapacitet) som följd av den större lådan, men har läst och hört lite här och där att många föredrar 12:orna (?).
Vad upplever ni är största skillnaden mellan modellerna. Är det stor skillnad. Vilken föredrar ni?
Utseendemässigt är ju 12:orna mer tilltalande i mina ögon iaf.
Jag är på jakt efter ett par Carlssonhögtalare, OA-12 alternativt OA-14. Helst renoverade.
Jag ägde ett par OA-12:or, som jag fick ta över efter min morsas arbetskamrat, på 80-talet. Jag tyckte att dom lät fantastiskt bra.
Jag hade ju dock inte mycket att jämföra med på den tiden och kan ju inte påstå att jag minns hur det lät. Dom drevs med en Sonab R2000 f.ö.
Nu till min fråga....jag vet ju inte vilken av modellerna jag helst vill ha, men har siktat in mig lite på OA-14 pga tron om att de
ska spela lite högre och med lite mer tyngd (mer baskapacitet) som följd av den större lådan, men har läst och hört lite här och där att många föredrar 12:orna (?).
Vad upplever ni är största skillnaden mellan modellerna. Är det stor skillnad. Vilken föredrar ni?
Utseendemässigt är ju 12:orna mer tilltalande i mina ögon iaf.
Last edited by faprod on Sat 21 Aug 2010, 01:07, edited 1 time in total.
Re: Lyssningsintryck av OA-12 och OA-14 (skillnaden).
Nu var det ett bra tag sedan man ägde ett par OA14, men OA12 har jag fortfarande kvar, 2 par dessutom.
Båda bestyckade med omkantad orginalbas samt CT62:or, filtermodifieringar mm. har dock inte gjort något
åt lådorna utvändigt, så de har sina små skavanker, men det kan jag leva med tack vare ljudet.
När man ser den bredvid mina OA116 så verkar den rätt liten och obetydlig, men ack vad skenet bedrar.
Tycker den spelar fint, bra diskant, förvånansvärt rapp och bra bas, och det är många bekanta som varit
förbi och lyssnat och tittat, och trott att det var de större OA116 de just satt och lyssnade på.
OA14 är ingen dålig högtalare vad jag kommer ihåg, men jag sålde mitt par för ett par år sedan, och mest
beroende på att jag föredrar den lilla 12:an framför den något större OA14.
"Hellre liten och rapp, än stor och slapp" brukat det ju skämtsamt sägas
Det kommer säkert en kommentar från någon som har dagsfärska intryck av bägge högtalarna.
Båda bestyckade med omkantad orginalbas samt CT62:or, filtermodifieringar mm. har dock inte gjort något
åt lådorna utvändigt, så de har sina små skavanker, men det kan jag leva med tack vare ljudet.
När man ser den bredvid mina OA116 så verkar den rätt liten och obetydlig, men ack vad skenet bedrar.
Tycker den spelar fint, bra diskant, förvånansvärt rapp och bra bas, och det är många bekanta som varit
förbi och lyssnat och tittat, och trott att det var de större OA116 de just satt och lyssnade på.
OA14 är ingen dålig högtalare vad jag kommer ihåg, men jag sålde mitt par för ett par år sedan, och mest
beroende på att jag föredrar den lilla 12:an framför den något större OA14.
"Hellre liten och rapp, än stor och slapp" brukat det ju skämtsamt sägas
Det kommer säkert en kommentar från någon som har dagsfärska intryck av bägge högtalarna.
Det finns alltid någon som vet mer.
Tackar så mycket för det inlägget, masen. Uppskattas verkligen.
Ungefär de omdömen jag redan blivit delgiven och läst tidigare. Gärna fler intryck från andra ägare (eller fler från samma ägare).
Ungefär de omdömen jag redan blivit delgiven och läst tidigare. Gärna fler intryck från andra ägare (eller fler från samma ägare).
Mina OA 14 befinner sig nu i ett förråd på övervåningen. Mina "nya" OA 12 (med B 65II och Obi 22) har nu ersatt dom. Skillnaden mellan högtalarna är inte så stora, förutom att basen från OA 14 är lite kraftigare, men också lite "blötare". Precis som föregående skribent upplever jag OA 12 som rappare. Dessutom är dom mindre och inte så iögonfallande. Och dom flesta som lyssnar kan knappt tro att så mycket rumsuppfyllande och dynamiskt ljud kan komma från så små lådor. Jag har dessutom köpt den minsta XTZ-subben som lite gömd hanterar den allra sista oktaven neråt. Nu kan jag spela lågt men tappar ingen dynamik när jag spelar Litanies av Jehan Alain. Som sagt, dom svarta OA 14 ligger i förrådet. Ingen av barnen vill ha dom. Dom föredrar OD 11:or istället.
Det är inte helt trivialt för mig att välja en favorit bland dessa två högtalare. Vilken jag föredrar har nämligen att göra med vilken typ av musik jag lyssnar på. Det gäller för övrigt de flesta högtalare.
I övrigt kan jag hålla med föregående inlägg. OA12 är mer rapp i basregistret än OA14, om än inte lika djup och fyllig. Jag tycker nog också att diskantåtergivningen hos OA12 är ett strå vassare, dock får man ha i beaktning att OA12 riskerar att ha dåliga diskanter i större utsträckning än OA14.
Jag har ett par uppgraderade OA12 (b65oaII, Obi t22oa) och ett par original OA14. Utöver de skillnader som belysts ovan känns OA12 (i det utförande jag har dem) mer Hifi-mässig, OA14 låter mer Carlsson.
Jag tycker att det är oavgjort mellan dessa två högtalare, ja mellan de flesta Carlsson-högtalare förresten. Det är därför jag äger 5 olika par.
MVH
Carl
I övrigt kan jag hålla med föregående inlägg. OA12 är mer rapp i basregistret än OA14, om än inte lika djup och fyllig. Jag tycker nog också att diskantåtergivningen hos OA12 är ett strå vassare, dock får man ha i beaktning att OA12 riskerar att ha dåliga diskanter i större utsträckning än OA14.
Jag har ett par uppgraderade OA12 (b65oaII, Obi t22oa) och ett par original OA14. Utöver de skillnader som belysts ovan känns OA12 (i det utförande jag har dem) mer Hifi-mässig, OA14 låter mer Carlsson.
Jag tycker att det är oavgjort mellan dessa två högtalare, ja mellan de flesta Carlsson-högtalare förresten. Det är därför jag äger 5 olika par.
MVH
Carl
Aaah, lysande information....och ganska enhällig.
"Mina OA 14 befinner sig nu i ett förråd på övervåningen" (momus)
Där gör dom ju ingen nytta!
"Vilken jag föredrar har nämligen att göra med vilken typ av musik jag lyssnar på" (Carl1918)
Så, vad för musik tycker du respektive modell passar bäst för?
Kanske helt enkelt blir tvungen att skaffa ett par av båda.
"Mina OA 14 befinner sig nu i ett förråd på övervåningen" (momus)
Där gör dom ju ingen nytta!
"Vilken jag föredrar har nämligen att göra med vilken typ av musik jag lyssnar på" (Carl1918)
Så, vad för musik tycker du respektive modell passar bäst för?
Kanske helt enkelt blir tvungen att skaffa ett par av båda.
En till blivande entusiast som ska börja sin livslånga vandring bland Carlssons högtalare
Prova att lägga in en annons här på forumet så kanske någon har ett par att sälja till vettigt pris.
Eller om du gör något fynd på någon loppis eller dylikt.
Prova att lägga in en annons här på forumet så kanske någon har ett par att sälja till vettigt pris.
Eller om du gör något fynd på någon loppis eller dylikt.
Det finns alltid någon som vet mer.
Jaa...det verkar som de flesta som en gång hört/ägt ett par Carlsson letar sig tillbaka.
Jag har lagt in en annons för några dagar sedan. Hoppas det är någon som kan hjälpa mig. Vill ju helst slippa renovera (läs, förstöra) några själv.
Så skicket är ju avgörande givetvis. Därför är ju Blocket lite svårare, där de flesta är av sämre skick och oftast helt orenoverade (alternativt, renoverade av okunnig).
Jag har lagt in en annons för några dagar sedan. Hoppas det är någon som kan hjälpa mig. Vill ju helst slippa renovera (läs, förstöra) några själv.
Så skicket är ju avgörande givetvis. Därför är ju Blocket lite svårare, där de flesta är av sämre skick och oftast helt orenoverade (alternativt, renoverade av okunnig).
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Det kan ju vara relevant att kolla rumsstorlek, musiksmak och lyssningssätt.
Jag tycker att OA-14 hanterar ett större rum bättre än OA-12.
Med B65oa-II tycker jag att den skillnad som varit till OA-12s fördel är borta.
Därermot en modifiering av diskantplaceringen till Y konfig tycker jag är relevant.
Med B65oa-II och T22oa i Y-konfiguration föredrar jag tveklöst OA-14.
Med vänlig hälsning
Martin
Det kan ju vara relevant att kolla rumsstorlek, musiksmak och lyssningssätt.
Jag tycker att OA-14 hanterar ett större rum bättre än OA-12.
Med B65oa-II tycker jag att den skillnad som varit till OA-12s fördel är borta.
Därermot en modifiering av diskantplaceringen till Y konfig tycker jag är relevant.
Med B65oa-II och T22oa i Y-konfiguration föredrar jag tveklöst OA-14.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Javisst...det är ju en aspekt man måste beräkna in och det har jag också.
Jag har ett ganska stort vardagsrum just nu, ca 4 x 5 meter och en takhöjd på 2,4. Inte idealiskt med betongväggar och parkett.
Därför tänkte jag att baskapaciteten i OA-14 kanske behövs (?).
Jag lyssnar på rätt blandad musik, med inriktning på gammal klassisk hårdrock och melodiös rock av alla dess slag.
Men även en del pop och akustiskt. Inte alls nån eurodisco, techno, elektroniskt, hip-hop etc.
Har ju läst att Carlsson inte är några hårdrock-högtalare, men vad jag minns så spelade mina gamla med ett tillräckligt
tryck för att klara leverera klassisk hårdrock på ett bra sätt.
Jag är ju som sagt inte så sugen på att ge mig på att modifiera eller renovera några ex. Mest pga min okunnighet.
Så det får nog bli den diskantplacering som är på dom jag ev hittar.
Jag har ett ganska stort vardagsrum just nu, ca 4 x 5 meter och en takhöjd på 2,4. Inte idealiskt med betongväggar och parkett.
Därför tänkte jag att baskapaciteten i OA-14 kanske behövs (?).
Jag lyssnar på rätt blandad musik, med inriktning på gammal klassisk hårdrock och melodiös rock av alla dess slag.
Men även en del pop och akustiskt. Inte alls nån eurodisco, techno, elektroniskt, hip-hop etc.
Har ju läst att Carlsson inte är några hårdrock-högtalare, men vad jag minns så spelade mina gamla med ett tillräckligt
tryck för att klara leverera klassisk hårdrock på ett bra sätt.
Jag är ju som sagt inte så sugen på att ge mig på att modifiera eller renovera några ex. Mest pga min okunnighet.
Så det får nog bli den diskantplacering som är på dom jag ev hittar.