OA50 alternativa element Response
OA50 alternativa element Response
Hej! Tänkte sticka ut hakan lite med risk att bli slaktad här! Söker alternativa element till mina OA50. Fungerar idag utmärkt men är aldrig renoverade, således är kanterna på basarna slut. Har letat runt efter förslag och det finns ju olika uppgraderingar med element som inte finns att köpa längre. Konfigurering av delningsfilter tycks vara en mer eller mindre väl bevarad hemlighet.
Nu till frågan: Hittade ett baselement från Respons TW 6502 på samt ett diskantelement Response 115DT26/27 - kan detta fungera? Elementen tycks ha samma mått etc.
Sen finns ju alternativet med den nya B65oa II 8 Ohm men hur skall jag då göra med delningsfiltret och diskanten.
Bas: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=330
Diskant: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1456
Nu till frågan: Hittade ett baselement från Respons TW 6502 på samt ett diskantelement Response 115DT26/27 - kan detta fungera? Elementen tycks ha samma mått etc.
Sen finns ju alternativet med den nya B65oa II 8 Ohm men hur skall jag då göra med delningsfiltret och diskanten.
Bas: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=330
Diskant: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1456
Re: OA50 alternativa element Response
Enklast är ju att låta Per Gulbrandsen renovera dina basar eller så kan du ju testa OA50LE
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=#116337
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Följde just länken. Rackarns trevliga bilder!
Man blir onekligen lite sugen på att starta upp ett "projekt".
//Hasse
Man blir onekligen lite sugen på att starta upp ett "projekt".
//Hasse
OA58.2
Funderade på OA50LE men ungefär som det är med alla andra käcka OA50-upprgaderinger så hamnar man i läget att elementen slutade produceras för ett oändligt antal år sedannagref wrote:Enklast är ju att låta Per Gulbrandsen renovera dina basar eller så kan du ju testa OA50LE
Bara för att hifikit inte har diskanten betyder inte att den inte finns tillgänglig.
Kolla med John Larsen. Vi har dessutom en modd av den kvarvarande varianten av D27 så att den blir kompatibel med den angivna.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Lite tunt med Response:rna här! Vilken D27 har ni modd till? Hittade en D27TG-35-06 och en som heter D27TG-45-06, var hittar jag beskrivning på denna modd?nagref wrote:Bara för att hifikit inte har diskanten betyder inte att den inte finns tillgänglig.Kolla med John Larsen. Vi har dessutom en modd av den kvarvarande varianten av D27 så att den blir kompatibel med den angivna.
Om jag bara petar dit ett par B65oa II 8 vad skall jag då göra med filtret? (Om jag har kvar de gamla diskanterna eller byter till ett par nya kopior från Response) Att vänta på T11oa verkar ju hopplöst.
Men finns inte T11 hos Larsen HiFi? Kan vara värt ett samtal, det är väl det första alternativet eller..?nukie wrote:Lite tunt med Response:rna här! Vilken D27 har ni modd till? Hittade en D27TG-35-06 och en som heter D27TG-45-06, var hittar jag beskrivning på denna modd?nagref wrote:Bara för att hifikit inte har diskanten betyder inte att den inte finns tillgänglig.Kolla med John Larsen. Vi har dessutom en modd av den kvarvarande varianten av D27 så att den blir kompatibel med den angivna.
Om jag bara petar dit ett par B65oa II 8 vad skall jag då göra med filtret? (Om jag har kvar de gamla diskanterna eller byter till ett par nya kopior från Response) Att vänta på T11oa verkar ju hopplöst.
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Jo så är det kanske, men sen har vi ju prisskillnaden som kan vara intressant för en del. Sätta in nya response-element kostar väldigt lite, så om det är ett fungerande alternativ utan att ge avkall alltför mycket på ljudet hade det kunnat fungera för mig. Alla andra alternativ kostar avsevärt mer - men ger kanske valuta för pengarna.Men finns inte T11 hos Larsen HiFi? Kan vara värt ett samtal, det är väl det första alternativet eller..?
Sen en allmän kommentar: Alla uppgraderingar borde presenteras lika tydligt som OA50LE vilken presenteras på ett utomordentligt sätt med all info inklusive delningsfilter. För andra uppgraderingar är det hopplöst att hitta info om delningsfilter etc. Kanske är det bara så att jag inte hittar det....
Har du hittat " info om delningsfilter etc"? i så fall får du gärna dela med dignukie wrote:Jo så är det kanske, men sen har vi ju prisskillnaden som kan vara intressant för en del. Sätta in nya response-element kostar väldigt lite, så om det är ett fungerande alternativ utan att ge avkall alltför mycket på ljudet hade det kunnat fungera för mig. Alla andra alternativ kostar avsevärt mer - men ger kanske valuta för pengarna.Men finns inte T11 hos Larsen HiFi? Kan vara värt ett samtal, det är väl det första alternativet eller..?
Sen en allmän kommentar: Alla uppgraderingar borde presenteras lika tydligt som OA50LE vilken presenteras på ett utomordentligt sätt med all info inklusive delningsfilter. För andra uppgraderingar är det hopplöst att hitta info om delningsfilter etc. Kanske är det bara så att jag inte hittar det....
///A
Sonab OD-11 > T22 + B65oaII + Carlssonkultfilter
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Qobuz
Supra Dual
Supra Classic
Sonab OD-11 > T22 + B65oaII + Carlssonkultfilter
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Qobuz
Supra Dual
Supra Classic
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Börja med att kanta om elementen, det är i mitt tycke den mest kostnadseffektiva lösningen.
Sätter du i andra element s måste du ju ändra på filter etc så jag tror inte det blir billigare.
Tror du får god hjälp av Per G med detta (maila till Red. här på CarlssonPlanet).
Sedan lyssnar du på dem i det skicket ett tag, sedan tar du tag i frågan om uppgradering.
På detta viset får du chansen att "provköra" Carlssonljudet ett tag utan att spräcka plånboken.
Vill du senare gå vidare så brukar ju ett par korrekt omkantade Carlssonbasar alltid möjliga att sälja vidare.
Med vänlig hälsning
Martin
Börja med att kanta om elementen, det är i mitt tycke den mest kostnadseffektiva lösningen.
Sätter du i andra element s måste du ju ändra på filter etc så jag tror inte det blir billigare.
Tror du får god hjälp av Per G med detta (maila till Red. här på CarlssonPlanet).
Sedan lyssnar du på dem i det skicket ett tag, sedan tar du tag i frågan om uppgradering.
På detta viset får du chansen att "provköra" Carlssonljudet ett tag utan att spräcka plånboken.
Vill du senare gå vidare så brukar ju ett par korrekt omkantade Carlssonbasar alltid möjliga att sälja vidare.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?