Carlsson versus Larsen?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Skorpio
(1+ posts)
(1+ posts)

Carlsson versus Larsen?

Post by Skorpio »

HVordan lyder de nye Larsen i forhold til de ældre Carlsson?

Kan de anbefales?
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Re: Carlsson versus Larsen?

Post by Stefan Björklund »

Jag får antaga att du med "gamla Carlsson" menar 50-serien med OA50.3, OA51.3 , OA52.3 samt OA58 (inkl OA58.2/OA60)...
(Om inte, och att du då menar 70-talsserien, är inte jämförelsen lika enkel och självklar då de skiljer sig åt ganska mycket i sin konstruktion.)
Larsenhögtalarna och Carlsson 50-serien är ju lika i sin konstruktion och det är därför ganska enkelt att faktiskt jämföra hur de låter.

Enkelt uttryckt kan man säga att Larsenhögtalarna låter Carlsson men med ett lite renare ljud genom hela registret från bas till diskant, lite bättre fokus/tydligare och "ordning och reda" i ljudbilden.

Det gäller både jämförelsen mellan OA58 och Larsen 4 och inte minst jämförelsen mellan Larsen 6 och OA51.3 och OA52.3.

Mvh

Stefan Björklund
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by haec »

Hej Stefan!
En sak som jag gillar hos mina OA 58.2 är avsaknaden av utpräglad "sweetspot", ljudet sprider sig likformigt i rummet. Det är inte så kinkigt var man sitter och lyssnar. Hur är Larsenhögtalarna i jämförelse just i detta avseende?
Hasse
OA58.2
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Det är en egenskap som är intakt i Larsen 4 och Larsen 6.
Med en liten fördel till Larsen om man spelar högt då de lite brantare filtren ger elementen en smula lättare driftsbetingelser, -> renare ljud vid stark ljudnivå.

Det är dock så att just i sweetspot (som fortfarande är mycket större än för en normal lådhögtalare) kliver Larsen (speciellt 6'an i jämförelse med OA51.3 och OA52.3) fram och visar kvalitéer i form av tydligare, klarare och mer fokuserad ljudbild. Larsens element spelar inte tillsammans lika mycket i området 2-4 kHz och det ger väl mindre röriga fasförhållanden i ljudet. Hjärnan får ett lite lättare jobb med att sortera ut vad som händer och skeenden ljudet blir så att säga tydligare och "lugnare".

Mvh

Stefan

haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by haec »

Ja, det får nog bli en provlyssning när tillfälle ges. Jag har länge varit intresserad av framförallt Larsen 6 men nu verkar det dyka upp ytterligare en modell, Larsen 8, av de initierade tydligen även kallad Låtta. Någon som har lyssnat på den och kan ge ett utlåtande?
Hasse
OA58.2
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

haec wrote:Någon som har lyssnat på den och kan ge ett utlåtande?
Det kan jag svara på. Nej ingen har lyssnat på dom (inte ens jag eller John) och kan därmed inte ge ett utlåtande. 8-)
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by haec »

Av det drar jag slutsatsen att det par som visades på Arkenmässan bara var en prototyp.
Jag antar att du, Nagref även här har varit medhjälplig vid konstruktionen. Kanske kan du för oss ljudtörstande avslöja på vilket sätt L8 är tänkt att skilja sig från L6 både konstruktionsmässigt och ljudmässigt :)
OA58.2
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Det kommer mer info senare... Jag kan dock säga att finns en del riktigt spännande saker som inte framgår/syns på de bilder som finns av prototyperna på Arken ;)
haec wrote:Ja, det får nog bli en provlyssning när tillfälle ges. Jag har länge varit intresserad av framförallt Larsen 6 men nu verkar det dyka upp ytterligare en modell, Larsen 8, av de initierade tydligen även kallad Låtta. Någon som har lyssnat på den och kan ge ett utlåtande?
Hasse
Du är alltid välkommen till Trollhättan för att lyssna på Carlsson och Larsen! Jag/vi kan nog trolla fram det mesta utom just OA58, men de kan du ju ta med själv för att jämföra.

Hmm det kommer nog att stå ett par L8 här oxå då de är färdiga ;)

Mvh

Stefan

nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Stefan Björklund wrote: Hmm det kommer nog att stå ett par L8 här oxå då de är färdiga ;)

Men där säger ryktet att du inte är först. 8-)

haec; Det finns mer info på faktiskt.se och det kommer mer här så småning om. Var så säker. :)
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Skorpio
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Skorpio »

Jeg vil mene højden har stor betydning for forskellen imellem Carlsson og Larsen. En OA-58 er vel også en Larsen konstruktion? Og den er jo en høj OA-50...

Er der nogen der har experimenteret med højden på OA-51 da den jo er mere flexibel på det punkt?

Jeg sagner også lidt info omkring lytterens placering og højttalerens placering. Ifølge Norske "Fidelity" skal OA-50 og 58 helst i hjørne og lytteren skal ikke sidde i sweetspot?? De rykker også højttaleren 20cm ud fra bagvæg?

Danske High Fidelity har ikke helt samme mening, men der står ikke i detailjer om placeringen.

Hvordan har i placeres jeres Carlsson og hvor er lyttepositionen?
Post Reply