Hej!
Jag håller på och renoverar ett par oa-12 som tyvärr saknar de små metallbeslagen med gummiklossar som håller fast baselementen.
Är det någon som vet om och i så fall var man kan få tag på dylika? Eller har någon tips på vad jag skulle kunna använda istället?
Om det är någon som händelsevis har ett gäng begagnade över så går det även utmärkt att sälja eller - om man känner sig ovanligt alltruistisk - skänka dem till mig:)
/Per
Beslag till baselement oa-12
Gummiklossarna
Jag snor/lånar tråden lite fräckt. Min fråga är på samma tema så förhoppningsvis kan eventuella svar vara till din hjälp också. 
Till sak. Jag tycker inte att jag hittar någon renoveringsinformation om dessa "gummiklossar". Orginalklossarna jag har är stenhårda och fyller antagligen inte alls sitt ursprungliga syfte. Finns det något sätt att rädda dessa, om inte, vad kan man ersätta dem med?
Tack på förhand!
Gustav
Till sak. Jag tycker inte att jag hittar någon renoveringsinformation om dessa "gummiklossar". Orginalklossarna jag har är stenhårda och fyller antagligen inte alls sitt ursprungliga syfte. Finns det något sätt att rädda dessa, om inte, vad kan man ersätta dem med?
Tack på förhand!
Gustav
Re: Gummiklossarna
Ja, lite står det i alla fall att läsa här: http://www.carlssonplanet.com/renovatio ... =sv&#gummizirkon wrote:Jag tycker inte att jag hittar någon renoveringsinformation om dessa "gummiklossar".
/Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
Re: Gummiklossarna
Oj, så pinsamt, hur i hela har jag kunnat missat den punkten? Har läst informationen mer än en gång. Nåja. Någon som har ett mer specifikt förslag på vad man ska ersätta dem med (förutom Ivil:s suddidé dåConny wrote:Ja, lite står det i alla fall att läsa här: http://www.carlssonplanet.com/renovatio ... =sv&#gummizirkon wrote:Jag tycker inte att jag hittar någon renoveringsinformation om dessa "gummiklossar".
/Conny
Tack
Gustav
Orenoverade OA14 i Teak.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Det går att hitta rätt gummi i metervara hos t.ex Kuntze.
Finns säkert fler som har i andra delar av landet, kolla på bättre järnhandlare och maskinaffärer.
Själva metallbeslagen finns inte i original men det finns ju andra varianter om man kontaktar Hifikit eller liknande.
Mvh
Martin
Det går att hitta rätt gummi i metervara hos t.ex Kuntze.
Finns säkert fler som har i andra delar av landet, kolla på bättre järnhandlare och maskinaffärer.
Själva metallbeslagen finns inte i original men det finns ju andra varianter om man kontaktar Hifikit eller liknande.
Mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?
Gummibitar från presenningshållare i lagom tjocklek. Sådana som man fäster på flaksidorna på lastbilar för att stänga till kapellet med (kommer inte ihåg namnet) har har jag använt med framgång. Kan köpas fräscha på Jula /Rusta /Biltema med flera.
8)
// CCL
8)
// CCL
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000
OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita
Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000
OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita
Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita