Basreflexrör i OA-4
Basreflexrör i OA-4
Sitter här efter att ha roat mig i helgen med att sätta in basreflexrör i mina OA-4. Med tanke på förbättringen, hyfsad högbas, så tycker jag att det är konstigt att SSC under alla dessa år som förflutit sedan de såldes, eller i varje fall under tiden ni verkat, att ni inte utvecklat denna som uppgradering för modellerna OA-4/5? Detta då dessa finns i mängder och antagligen skulle göra att fler av dem bevarades till eftervärlden, i synnerhet om också diskanterna kunde bytas ut mot bättre. Nå, till vad jag har gjort: Satt på en ny bottenplatta utanpå den befintliga. Tagit upp 1st hål för basreflexporten genom båda bottenplattorna på samma sätt som ex.vis OA-14, har bas/mellanregister och basreflexrör monterat. Bytt ut glasullen mot nytt dämpmaterial och samtidigt minskat mängden till kanske 15 - 25% av volymen, (hade inte mer hemma att testa med). Jag rörde dock inte glasullen i korgen under 9710’an. Lyssningsintryck: Frekvensområdet är som bekant begränsat i bägge ändar, men i.o.m. basreflexrörets införande så finns numera en acceptabel bas som föralldel inte presterar de allra lägsta frekvenserna men vilket lyft. Förändringen av dämpmaterialet och kanske i kombination med basreflexröret tyckte jag också påverkade 9710’an så att vassheten försvunnit helt/eller i stor grad? Mellanregistret låter ljust, visst, vilket präglar hela ljudbilden tycker jag. Diskanten förmedlar heller inte de allra högsta tonerna. Men som helhet betraktat så kan de vara värda att lägga ned detta arbete på tycker jag. Nu till några frågor: Med en nedåt golvet riktad basreflexport, vad gäller då för avståndet mellan golvet och bottenplattan. Hur beräknar man rätt höjd? Jag har 8st överblivna MT 20. Skulle dessa fungera och förbättra diskanten satta i Y-montering, tror ni? Hur skulle då delningsfiltret behöva förändras?
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Ett av skälen till att SSC nog varit ljumma i sin hantering av de äldre modellerna är att intresset varit svalt därute.
Detta tillsammans med faktumert att 9710 har varit ett element som är svårt att ersätta har nog satt sin prägel på frågan.
Själv tycker jag att OA-5 är en trevlig högtalare, ett par reparerade OA-5-II spelandes "Brothers in Arms" var min biljett in i Carlssonträsket!
Angående dina synpunkter på hur hantera OA-4 så skulle jag spontant säga så här:
- Byt diskantkonfiguration till att motsvara OA-5, helst CT62 i y-konfig om man skulle gå hela vägen!
- Man bör fundera på hur högtalaren behöver anpassas för de nya förutsättningarna, påverkar basröret annorlunda?
- Angående höjden på högtalaren så funderar jag på två saker.
--- Vilken höjd är den rätta för diskanterna?
--- Behöves det inte mera luft under högtalaren för basreflexröret?
Har inte riktigt satt mig in i de tekniska spörsmålen ännu men det var det som slog mig med en gång.
Med vänlig hälsning
Martin
och det inte har funnits element som lo
Ett av skälen till att SSC nog varit ljumma i sin hantering av de äldre modellerna är att intresset varit svalt därute.
Detta tillsammans med faktumert att 9710 har varit ett element som är svårt att ersätta har nog satt sin prägel på frågan.
Själv tycker jag att OA-5 är en trevlig högtalare, ett par reparerade OA-5-II spelandes "Brothers in Arms" var min biljett in i Carlssonträsket!
Angående dina synpunkter på hur hantera OA-4 så skulle jag spontant säga så här:
- Byt diskantkonfiguration till att motsvara OA-5, helst CT62 i y-konfig om man skulle gå hela vägen!
- Man bör fundera på hur högtalaren behöver anpassas för de nya förutsättningarna, påverkar basröret annorlunda?
- Angående höjden på högtalaren så funderar jag på två saker.
--- Vilken höjd är den rätta för diskanterna?
--- Behöves det inte mera luft under högtalaren för basreflexröret?
Har inte riktigt satt mig in i de tekniska spörsmålen ännu men det var det som slog mig med en gång.
Med vänlig hälsning
Martin
och det inte har funnits element som lo
Jag vet inte, vet du?
Hej!
Kul att nån bryr sig om dom mindre och äldre modellerna också typ OA-4 som också var min inkörsport till Carlssonvärlden. Miles Davis legendariska album All Blues lät plötsligt så påtagigt nära och luftigt och på den vägen blev det. Tänkte också själv på möjligheten till basreflexrör och därför läser jag med intresse denhär tråden.
Jan R
Kul att nån bryr sig om dom mindre och äldre modellerna också typ OA-4 som också var min inkörsport till Carlssonvärlden. Miles Davis legendariska album All Blues lät plötsligt så påtagigt nära och luftigt och på den vägen blev det. Tänkte också själv på möjligheten till basreflexrör och därför läser jag med intresse denhär tråden.
Jan R