Tri-amp OA116

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Luga
(10+ posts)
(10+ posts)

Tri-amp OA116

Post by Luga »

Hej!

Jag har ett aktivt delningsfilter på gång (Sentec EC8). De tänkte jag tillsammans med förstärkarna placera bredvid mina OA116. Det innäbär att det blir ganska långa signalkablar från förförstärkaren till filtren. Det gör jag för att slippa 3 högtalarkablar längs golvet.
Frågor:
1) Är det fördelaktigare att göra som jag beskrev eller använda 3 högtalarpar och placera delningsfiltret tillsammans med förförstärkaren?
2) Kan någon tala om vilka delningsfrekvenser som används i modifiering av det passiva delningsfiltret? Vill endast veta delningsfrekvenserna ej komponentvärdena.

Jag har bytt ut mellanregistret nyligen och diskanterna med. Det blev ett lyft må jag säga. Mellanregistret moddade jag lite enligt Svalanders beskrivning av sitt eget system. Alltså metallspackel runt magnet och ner på chassit. En kompis gjorde det på en 15" med mycket lyckat resultat, mycket fastare och torrare bas. Jag provade inte ljudet på mitt mellanregister före och efter, men nog låter dom bra. Funderar på att lägga metalspackel under topplattan för mellan och diskant. Plast är inte optimalt och kan behöva styvas upp och vibrationdämpas. Jag ska nu också byta ut bottenplattan för att montera in en ny bas, modelbeteckning "Fostex SLE24W". Är det någon som känner till det elementet? Det är en kantlös 8" bas som passar perfekt till en 45 liters låda med basreflex.

MVH, Luga
Post Reply