Ny Lenco skivspelare...bra eller dålig ????

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
hammonddme100
(90+ posts)
(90+ posts)

Ny Lenco skivspelare...bra eller dålig ????

Post by hammonddme100 »

Såg i katalogen Kjell o co av alla ställen att det finns nya Lencoskivspelare at köpa.
De har en modell där som ser rätt ok ut...direktdriven, med belysning i tonarmen osv osv, för det facila priset av 2799kr.
Någon som testat eller hört något om Lencos produkter, och hur de är nu för tiden ?
Särskilt nyfiken är jag ju på denna skivspelare som sagt.
hammonddme100
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by hammonddme100 »

Ingen ???
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Hej!

Är lite osäker på skivspelarna. Har ju sett en hel drös med billig Kina elektronik under Lenco namnet, precis som en hel del andra gamla fina märken. Men jag håller med dig. Skivspelarna ser ju rätt seriösa ut. Har dock bara sett dom i katalogen. Så jag har ingen uppfattning.

Sten R
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

För de pengarna är det väl coolare att hitta en juste Thorens eller så...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by ossint »

Lenco var från Schweiz, remdriven med väldigt tung tallrik. Belysning i tonarmen fanns aldrig vad jag minns. Modellerna hette L-70, L 75 om jag kommer ihåg rätt. Lenco finns inte mer sedan flera år vad jag vet. Jag köpte mitt exemplar hos anrika Söderbergs på Sveavägen på slutet av 60-talet. Söderbergs finns inte heller mer.

Mvh
Med vänliga hälsningar,
Peter
robertzimmerman
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by robertzimmerman »

Jag tvivlar på att de här nya spelarna har något gemensamt med de gamla, jag skulle inte heller tro att företaget i sig har något med gamla Lenco att göra, förmodligen är det på ungefär samma sätt som med Sonab och många andra företag, de gjorde en gång i tiden seriösa produkter, men nu är det bara namnet kvar.
Det kan ju tyckas att jag låter överdrivet negativ, men ett företag som tillverkar en skivspelare med plastchassi och säljer den för under 1000kr inklusive pickup och inbyggt RIIA-steg känns inte så värst seriösa tycker jag.
Om man är intresserad speciellt av Lenco så tror jag att man får ett betydligt bättre resultat med en begagnad och renoverad spelare från gamla Lenco.
Vill man däremot ha en ny spelare för en billig peng så är det nog bättre att titta på någon modell från exempelvis Pro-Ject.
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Vee-Eight »

Den Lenco som nämndes med direktdrift etc. är en kopia av den gamle arbetshästen Technics SL-1210 mk2. Jag har ingen aning hur Lencon är i kvalitetshänseende, men "SL-tolvan" är byggd som en stridsvagn och tål i princip att spelas bandy med, under drift. SL-tolvan har ganska fin mekanik där tallriken är en del av motoraxeln, så det är inget hjul som driver tallriken. Är motorn frisk så skall den vara välspelande. Originalarmen på SL-tolvan är lite "grovkornig" och kanske inte har så mkt med hifi att göra. Det var på dessa som scratching uppfanns.

Är Lencon liknande så är det nog ett sjysst köp. Jag har själv tidigare sneglat på den. Priset jämfört med SL-tolvan är ganska fördelaktigt...
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Inte viktigt men den gamla Lenco L-75 drivs med mellanhjul.

Vad gäller Lenco så kan man ju diskutera kvalitén, när produkter annonseras ut med stavfel i annonserna så känns det inte som det är en seriös aktör, titta på annonser för Lencos microsystem i Hifipressen.

Nä jag håller med om tidigare inlägg, köp en begagnad Thorens eller kanske en Rega.
Sonab S-85 talas det mycket om här och även Unamco T-1....

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
kvaal
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by kvaal »

En gammel L 75 vil nok overraske mange med sin gode lyd. Det samme gjelder Dual 1228, 1229 eller 701. Disse har en lyd som overgår mye av det som er i handel i dag. Spesielt om det sitter en Shure m91 eller m95 montert. Disse spillerene er populære blandt norske vintage-audiofile.

Jeg har selv 1228 med m95ed. Dette overgår alt jeg har hatt. Disse Shure elementene er mye bedre i bassen enn f.eks. Ortofon OM 40 som jeg også har. Perspektivet er bredere, tydeligere og mye mere tredimensjonalt. I Sverige får du dessuten ny stift hos Svalander, som anbefaler disse gamle elementene.

:wink:
OA 4 mk 2, OD 11, OA 12, OA 50.
Verden går videre, den har ikke noe annet sted å gå.
Post Reply