DIY "aeroport" på OA 51, 52
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

DIY "aeroport" på OA 51, 52
Jag kom just på en ide hur man kan fräsa en Aeroport på sina klenoder om man har en handöverfräs...
Applicera självhäftande film (typ klistermärke) över porten...
Skär ur hålet (porten) i filmen...
Ta en Handöverfräs med en radiefräs med kullager, typ r 10 mm...
Fräs upp en radie i portmynningen...
-du har nu blottlagt träskiva 10 mm runt porten...
-förhoppningsvis har plastfilmen ett hål i sig som är portrdiameter + 20 mm... använd detta som maskering och slipa/måla den blottlagda träfiberskivan svart...
Klart!
/Stefan
Applicera självhäftande film (typ klistermärke) över porten...
Skär ur hålet (porten) i filmen...
Ta en Handöverfräs med en radiefräs med kullager, typ r 10 mm...
Fräs upp en radie i portmynningen...
-du har nu blottlagt träskiva 10 mm runt porten...
-förhoppningsvis har plastfilmen ett hål i sig som är portrdiameter + 20 mm... använd detta som maskering och slipa/måla den blottlagda träfiberskivan svart...
Klart!
/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Spelar på Larsen och Carlsson
-
UnholyRishna
- (15+ posts)

Problemet är dock att detta måste göras på insidan av porten också. annars blir det enligt Ing. Öhman en försämring istället.
Dock så kan jag tillägga att en korrekt genomförd portning gör ganska stor skillnad. Mina Oa 51.3 går både betydligt djupare och kraftfullare!
Dock så kan jag tillägga att en korrekt genomförd portning gör ganska stor skillnad. Mina Oa 51.3 går både betydligt djupare och kraftfullare!
Har fortfarande inte hört något bättre !! 
Re: DIY "aeroport" på OA 51, 52
Hur gjorde du din portning?
-
ossint
- (125+ posts)

Vad är en "areoport" för något? Kommer osökt in på flygfält vilket måste vara helt fel! Mer information om vad du försöker åstadkomma ?
Tackar på förhand
Tackar på förhand
Med vänliga hälsningar,
Peter
Peter
Det är bara en tjusigare benämning på den gamla vanliga rundningen för att slippa blåsljud. En sån HÄR tingest ungefär. Fräsa är en enkel och billig metod, fräs har man ofta redan.
Stefan, du kan göra en liten minibaffel och limma på röret på insidan och fräsa likadant där, eller gummiringen ossint har nämnt i tuning av 9710 i ett nyhetsbrev, det är kanske enklare. Hursom, något behövs därinne också annars blir det nettoflöde åt ena hållet.
Och då är naturligtvis nästa fundering där direkt, kan man använda sig av detta fenomen för att göra lådan större/mindre? Högtalare a la tryckkokare/vacuumkokare? (vad det nu heter i vacuumfallet ..) Man kanske kan hålla uppe nedhängda koner med hjälp av fenomenet?
bara en tokig ide så här på kvällskvisten .... 
Stefan, du kan göra en liten minibaffel och limma på röret på insidan och fräsa likadant där, eller gummiringen ossint har nämnt i tuning av 9710 i ett nyhetsbrev, det är kanske enklare. Hursom, något behövs därinne också annars blir det nettoflöde åt ena hållet.
Och då är naturligtvis nästa fundering där direkt, kan man använda sig av detta fenomen för att göra lådan större/mindre? Högtalare a la tryckkokare/vacuumkokare? (vad det nu heter i vacuumfallet ..) Man kanske kan hålla uppe nedhängda koner med hjälp av fenomenet?
För många Carlsson är inte nog.
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Jag kör fortfarande med "A4-tricket"
De OA51.3 jag nu kör med har jag sågat hål i på sidan och satt dit biwire-terminaler så det finns ingen ursäkt för att inte fixa en permanent lösning med rundad ytter- och inner- port, nu när man faktiskt kommer åt den inre ändan av porten...
- något som annars är porblematiskt då hålen i lådans mellanvägg är 75 mm i diameter...
Skall åtgärdas vid tillfälle, återkommer med lyssningsintryck...
Mvh
/Stefan
De OA51.3 jag nu kör med har jag sågat hål i på sidan och satt dit biwire-terminaler så det finns ingen ursäkt för att inte fixa en permanent lösning med rundad ytter- och inner- port, nu när man faktiskt kommer åt den inre ändan av porten...
- något som annars är porblematiskt då hålen i lådans mellanvägg är 75 mm i diameter...
Skall åtgärdas vid tillfälle, återkommer med lyssningsintryck...
Mvh
/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
-Gammalt tips 8) Som jag utförde för snart två år sedan, även den invändiga portänden har en korrekt "areoport"

/Lennart
OA51.3
Har i "yngre" ålder haft följande Carlssonmod.
OA12
OA14
OA116
OA2212
OA51.3
OA12
OA14
OA116
OA2212
Precis så där skulle jag också vilja göra. Har du postat någon beskrivning tidigare om hur du gjorde? Antar att du fräste med profilerad överhandsfräs på "utsidan" men hur gjorde du på insidan? Tryckte dit en port ifrån hifi-kit eller?
-"Jag" eller rättare sagt en mina skickliga medarbetare svarvade ett par invändiga "areo-portar" i pvc som var skräddarsydda till det invändiga röret.
Jag fotograferade då hela kitet med fräsning med mera och la upp bilderna på detta forum. Men idag är nog bilderna nog försvunna i någon "serverkrasch"
För att få dit den porten invändiga får man såga upp motstående "ändgavel"
Tänk på att ta hänsyn till det invändiga listverket. Hålet i gaveln ersättes med ny anslutningsterminal - se bild.

Observera dom "små" fina gröna Sonic Design dämpfötterna mot väggen,
en mycket viktig sak om man har "ostabila" väggar. "Isolerar" högtalarna
effektivt från väggen!
/Lennart
Jag fotograferade då hela kitet med fräsning med mera och la upp bilderna på detta forum. Men idag är nog bilderna nog försvunna i någon "serverkrasch"
För att få dit den porten invändiga får man såga upp motstående "ändgavel"
Tänk på att ta hänsyn till det invändiga listverket. Hålet i gaveln ersättes med ny anslutningsterminal - se bild.

Observera dom "små" fina gröna Sonic Design dämpfötterna mot väggen,
en mycket viktig sak om man har "ostabila" väggar. "Isolerar" högtalarna
effektivt från väggen!
/Lennart
/Lennart
OA51.3
OA12
OA14
OA116
OA2212
OA51.3
OA12
OA14
OA116
OA2212
Jag tror att man kan köpa invändiga portar av Larsen-HIFI
om man frågar snällt
/s.b 8)
om man frågar snällt
/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3