Men vad är egentligen problemet?
"Supply & demand" - som jänkaren sa....
Jag håller med dig så till vida att man kanske bidrar till att skruva upp förväntningarna hos "allmänheten" om man annonserar ut till topp-priser. Jag tror dock knappast att så många här på forumet har mage att ta ut de mest groteska priserna (har nyligen sett fullkomligt skrotfärdiga OA-14 bjudas ut för runt tusenlappen). Och trots att dessa förväntningar kan leda till höga utgångspriser blir det inte affär förrän det finns en köpare som vill betala. Om det inte fanns halvproffs som "dammsuger" loppisar och auktioner, och sedan säljer vidare till betydligt högre priser så skulle vi kanske inte behöva betala lika mycket när vi köpte begagnat, det är riktigt. Men det faktum att vi och andra ändå betalar visar ju vad dessa högtalare betyder och är värda för oss. Man kan nog snarare t.o.m. säga att begagnatpriserna för Carlsson i många år varit för låga.Snoopy @ Wed 16 Feb, 2005 05:45 wrote:För att vara tydlig så är det förmodligen så att om tillräckligt många begär ett pris på tex. 3000 kr för ett par OA-14 så kommer alla att till slut tro att det är det pris de är "värda".
...
Jag tycker att vi Carlsson-entusiaster måste gå före och visa måttfullhet i de summor vi begär när vi vill sälja våra högtalare.
Om det nu är möjligt att en sann Carlsson-entusiast över huvud taget skulle vilja sälja, och inte bara köpa.

Ja det ska dom köparna vara nöjda med, till oa14 kostar ju bara elementen en bit över 3000:- om dom är 14.2 renoverade..Jag har alltså köpt, renoverat och sålt vidare (OA12.2, OA14.2 etc för 3000 kr/paret) i syfte att finansiera andra Carlssoninköp.

Snoopy @ Thu 17 Feb, 4:16 am wrote:Jag har förstått av de inlägg som publicerats som svar på mitt (mina) i denna tråd, att den allmänna meningen bland er Carlsson-entusiaster verkar vara att, ju högre pris ni får betala för att "erövra" era Carlsson-högtalare destå bättre.
Eller att någon carlssonägare ens vet skillnaden mellan OD-11/OA-12/OA-14/OA-116/OA-2212 etc. alltså vet han endast att han har ett par carlsson och ser vad andra carlssons går för oavsett modell eller .1/.2/.3Snoopy @ 2005-02-17, 04:16 wrote:Hej igen !
Den som vill komma över ett par OA-5 i okänt skick förväntas nu betala 1000 Riksdaler !
Hur många tror att de som annonserar ut dessa högtalare förstår skillnaden mellan x.1, x.2, x.3 osv. ?? (nu gällde visserligen dessa annonser OA-5 men ändå) De vet inte ens om de har Typ 1 eller Typ2 !
För att citera den ena förhoppningsfulle säljaren:
"Hej tänkte sälja ett par högtalare vet inte exact vad det är för modell men ser ut som oa5 typ från 70 talet låter mkt bra. finns i skellefteå."
MVH,
/Erland

Det finns också ett par vita (om jag inte minns fel Roland!mikeett @ Thu 17 Feb, 8:32 am wrote:Någon som vill ha ett par orenoverade OD-11 med torkade element för tusenlappen?
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests