H&M:s recention av OA58

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
shuffle
(105+ posts)
(105+ posts)

H&M:s recention av OA58

Post by shuffle »

Har just läst recentionen av OA58 i senaste numret av H&M och kan inte låta bli att undra
om det är fler än jag som finner artikeln lite märklig?
Själklart kul att en svensk högtalare konstruerad enligt Stigs principer får så positiv recention men jag finner den ändå märklig.
Märklig på flera sätt. Två tredjedelar ängnas åt historia, naturligtvis viktigt, kanske i synnerhet
när det gäller Stig Carlsson men om man nu upplåter så mycket utrymme som det tar, borde man väl inte låta det gå ut över ljudintrycken, eller?
Vidare nämns diskantkvalitén endast i "förbifarten",  "lite makliga och avrundade uppåt". Och varför i hela världen, varför kan man inte få intrycken från OA58 i förhållande till andra högtalare. Det gick ju bra att kommentera Infinitys Primus 250 enskilda intryck i förhållande till den grupptest av golvare som fanns med i numret innan!?
Vad jag egentligen vill komma till är att trots att vi här på Planeten vet att Stigs konstruktioner är överlägsna det mesta :wink:  så kanske det finns mängder av människor
som behöver lite vägledning för att kunna avgöra om Carssonhögtalare är något som passar just dom.
Man undrar varför en Carlssonrecention är så olik en Dynaudio, en Sonus Faber eller en Mårten Design!

Eller är det jag som är konstig? 8)

MVH
Janne P (som innan jag köpte mina OA14 inte hade ringaste avsikt att köpa fler högtalare:-)
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: H&M:s recention av OA58

Post by -distortion- »

Utan tvekan är det du som är konstig!

H&M är väl en enda stor klyscha hela tidningen!? Skriven Av lurade människor Till lättlurade människor. Det ska vara dyrt och designat! Det vet väl alla? Att de gett ett så förhållandevis billig högtalare som Dynavoicen bra betyg är förmodligen bara för att få bryta av, sticka ut, göra revolution, röra om och synas lite extra, allt för att sälja några fler nummer. Eller är den så märkvärdig?

Det känns som om H&M tror för mycket på det som står i reklamen och följer alla trender.

Att de inte skrivit en värdig recension av OA58 är väl enbart ett tecken på att de inte lägger stor vikt på högtalare under 30.000kr, folk är ju inte intresserade. Läsarna har lurats och övertalats att det ska vara dyrt och H&M fortsätter lura och övertala. Usch! Fy på branschen!
piP frampå
OA14 där bak
12björn
Internationalization Team

Post by 12björn »

-distortion- @ Sat 05 Feb, 1:09 am wrote:Skriven Av lurade människor Till lättlurade människor. Det ska vara dyrt och designat! Det vet väl alla?
Det är nog inte hela sanningen. Har man svindyra, hyperdetaljerade och påträngande ”high-end-högtalare” som referens blir man förbryllad inför det ljudintryck Carlssonhögtalare ger. Eftersom man måste skriva en ny recension/göra ett nytt ”grupptest” till nästa nummer har man inte tid att stanna upp. Följaktligen vet man inte vad man ska skriva och fyller istället det utrymme man fått med nå’t man begriper bättre. :twisted:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

Jag har läst mycket av vad Mats har skrivit under åren och så hemskt fel tycker jag
nog inte att han har,i det stora hela.Han blir lite för överväldigad ibland så man
måste ju sovra lite.
Hans recensioner av OA50.2 och OA52.2 var nästan i klass med högtalarna.
Som helhet var väl recensionen berömmande av OA58 ljudmässigt.Designmässigt
kritiserade han väl inte så mycket,så där var han också snäll.
jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Jag tyckte oxå att atrikeln var lite "sval"... Jag började misstänka att rummet inte varit optimalt, 58:or är lite känsliga på den punkten...

Om HiFi & Musik kan man ju tycka både det ena och det andra men...
-Mats Meyer-Lie är väl den i HiFi-press-Sverige om någon som har koll på läget då det gäller Carlsson. Det var han (om jag inte minns helt galet) som utnämnde OA52.2 och i viss mån OA50.2 till "den fulländade tvåvägaren"
Det är alltså ingen korkad "pryo-elev" som man satt att recensera desa burkar...

Att testa dem separat är också det en bra idé...
Det ligger ju en hel del historia bakom det som skiljer Carlssonhögtalare från andra burkar, och de presenterar ljudet på ett annat sätt... Något som kan förvirra om man byter fram och tillbaka mellan 8 olika par högtalare...

Jag råkade själv ut för detta häromveckan...

Jag satt i 7 timmar i sträck och lyssnade på olika förstärkare på ett par Audiovector Mi 3 AVANTGARDE...

När jag sen kom hem så lät mina OA51.3 konstigt tyckte jag... Jag hade på bara 7 timmar präglat min referens på hur jag trodde det skulle låta.
Efter en stunds lyssnande på 51 där jag "återupptäckte" det som gör 51 till så grymma högtalare hade jag "återpräglat" min referens och allt var frid och fröjd...
:D  :D

Tidningen High Fidelity kommer också att testa OA58 framöver och det skall bli spännande att läsa om detta...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

Jag tog kanske i lite hårt..  :roll:
Jag har inte läst annonsen utan grundade det jag skrev på det intryck jag fått av den tidningen i övrigt.
piP frampå
OA14 där bak
JockeWe
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by JockeWe »

Jag tycker att man kan se de flesta positiva recensioner som reklam för produkten och att det blir konstigt att försöka göra en seriös kvalitetsbedömning med en recension som grund.

Med detta sagt vill jag meddela att jag är fantastiskt nöjd med mina OA50.3 som surrounder och B&W 802Matrix3 som frontar, att låta dem byta plats är befängt... Bättre surroundspridning än Carlsson är nog knappast tänkbart!
- - - - -
OA 50.3
- - - - -
Kika in på http://violinist.nu
berma
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by berma »

H&M fungerar väl som vilket annonsblad som helst. Om du annonserar kan du också få en positiv artikel skriven. Annonserar du mycket kan du säkert få skriva den själv, eller åtminstone göra det ihop med ”journalisten”.

Larsen HiFi är väl inte en firma som överdriver annonseringen, jag är osäker på om jag någonsin har sett en annons från det hållet. Men vissa återförsäljare kan ju få med en Carlssonhögtalare i annonsen. Det betyder väl att ”journalisten” inte riktigt vet hur positiv artikel han ska skriva och att det blir lite svävande. Ju fler och större annonser,  ju bättre recension.

Jag har inte läst det här numret av H&M, men jag skulle bli mycket förvånad om det inte finns en annons också från Larsen i det här numret!
Högtalare:OA14, OA14.2Y, OA5-I,OA5-II, DIY-OD11/OA50-hybrid
12björn

Post by 12björn »

berma @ Mon 07 Feb, 3:51 pm wrote:Larsen HiFi är väl inte en firma som överdriver annonseringen, jag är osäker på om jag någonsin har sett en annons från det hållet.
Det har funnits annonser för Carlsson OA52.3 och 58 i H&M. Vet inte om det gör det i detta nummer dock.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

För att vara ärlig så har ju Larsen ryckt upp sig vad gäller annonsering och är ju nuförtiden en hyggligt återkommande annonsör i just H&M.

Artikeln var oavsett "nivå" en ganska positiv kommentar till OA-58. Det är ju i alla fall positivt.

Artikeln var väl det som H&M beskriver som den minst tekniska nivån av sina "tester". De har ju hittat på ett nytt system för att klassificera vad de gör.

Varför de skrev ett så litet test om OA-58 vill inte jag spekulera i.

Det kanske är så att man hittat på dessa nya nivåindelningar av tester för att till slut slippa redovisa mätdata helt och hållet?

Vad vet jag?

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply