Carlssonplanets och Carlssonplanets forums framtid?

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
tux
(105+ posts)
(105+ posts)

Carlssonplanets och Carlssonplanets forums framtid?

Post by tux »

Efter ett par dagars frånvaro från internet och världen i övrigt återvänder man och ser tråden om bortlyftning av trådar och i den även konflikten mellan ekonomiska intressen och det ideela.

Min åsikt är att om sajten görs till betalsida och forumet konverteras till betalvariant kommer själva syftet som carlssonplanet fyller idag att gå förlorat.
Entusiaster som delar samma intresse och viljan att sprida det vidare till andra.
(helt enkelt smitta världen med Carlssonsjukan...)

Frågan till Jonathan och Red i detta läget är:
Vad kostar kalaset per år?
1000? 3000? 10000?

Beroende på kostnadsbild så bör det i denna tråden tas fram olika lösningar för hur problemen skall lösas för att få ha kvar planeten.

Frågan generellt:
Vad skall carlssonplanet vara i framtiden och om det skall finnas kvar, hur skall man då lösa finansiering och drift?

Mvh Pontus
Redaktör Carlsson Illuminati
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum

Carlsson Illuminati

Resistance is futile...

Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
Jonathan
Webmaster
Webmaster

Re: Carlssonplanets och Carlssonplanets forums framtid?

Post by Jonathan »

Läser folk vad jag säger?

CarlssonPlanet kommer vara precis som vanligt, dock med en ny rejält uppfräschad version med helt nytt utseende och funktioner, förutom ett FÅTAL saker som man kan om man VILL betala och få tillgång till.
Huvudfunktionen med betaldelen är för de som känner att de vill stödja sajten kan ge oss lite pengar, men samtidigt också få någonting tillbaka.
T.ex fri tillgång till de modifieringsbeskrivningar som finns på http://www.carlssonplanet.com/ShowPage.asp?p=order

Och lite annat, som sagt, detaljerna är inte bestämda! Jag skulle nog aldrig nämt det där om betalsajten...
Det blir alltid hysteri kring hemligheter... men ni överdriver verkligen. Vänta och se istället.

Suck...
Jonathan - Webmaster
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Jonathan @ Wed 19 Jan, 3:28 pm wrote:Läser folk vad jag säger?
:lol:

"Man kan aldrig vara nog övertydlig"
Gammalt djungelordspråk

:wink:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
tux
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by tux »

Jag ställer återigen frågan:
Vad kostar kalaset att driva per år?

Jag tar gärna svaret via pm om det inte vill skyltas på forumet om budgeten.

Mvh Pontus
Redaktör Carlsson Illuminati
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum

Carlsson Illuminati

Resistance is futile...

Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
OA51.0
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by OA51.0 »

Komunikation är svårt.

"Det jag tror att jag hör inte det som du tror att du säger".  :lol:
OA51.3 snart LE
dann
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by dann »

att det inte är någon som vill svara på vad planeten kostar att driva tycker jag inte är så konstigt ....
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
oa12.3 (nylack. , svarta , kopparfärg på emblem, nya dekaler, kabelterminaler monterade)

- fd carlsson -
oa11 (nylack. , vita , specialare av mig oa14 med endast en ct62 monterad , söker fler ct62 , nya uppmätta matchade b65 basar)
oa14 (svart fanér, omkantade basar, kabelterminaler monterade, sålda till underpris)
od11.3 (nylack. , svarta , kabelterminaler monterade , sålda till nära vän för struntsumma)
oa5k (jakaranda, fina hembyggen, ena högtalaren stulen, den andra gavs bort)
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Snoopy »

Hej !

På CarlssonPlanets förstasida står i första stycket :
"Välkomna till CarlssonPlanet som är en ideell hemsida om de unika Carlssonhögtalarna och hur de renoveras."

Vitsen med ett forum som CarlssonPlanet är att intresserade människor FRITT skall kunna utbyta kunskap och hjälpa varandra inom det område som forumet avser.

Jag upplever att nuvarande metod (försäljning av kunskap) att finansiera denna ideella hemsida motverkar syftet med hemsidan !
Detta har också visat sig på forumet genom att vissa ämnen inte kunnat diskuteras, då detta skulle innebära att man "avslöjar" information som CarlssonPlanet tar betalt för.

Att göra vissa delar av siten/forumet till betaltjänst konserverar detta grundläggande problem !

Det bästa för CarlssonPlanet tror jag är att informationen och kunskapsutbytet släpps fritt och man finner ett annat sätt att finansiera verksamheten.
Ett alternativ skulle kunna vara att göra CarlssonPlanet till en ideell förening, med stadgar, styrelse mm, och med en årsavgift från medlemmarna.

Möjligheten att dra in pengar till driften av CP på detta sätt borde vara goda. Räknar man ihop de frivilliga bidrag som under 2004 inkom till CP så uppgår de till 2500 kr enligt sidan "sponsorer". Till detta kommer pengar från "julklappen", reklamintäkter samt sponsring från företag som tex HiFi-kit. Dessa intäkter torde överskrida de som frivilligt lämnats av privata sponsorer !?

Jag vill påminna om att det på Internet finns tusen och åter tusen diskussions-forum och hemsidor i allehanda frågor, som drivs HELT ideellt av enskilda privatpersoner. Dessa visar att det definitivt är möjligt att driva denna typ av verksamhet med obetydliga eller inga ekonomiska resurser.

Vilken väg CarlssonPlanet än går i fortsättningen hoppas jag att de som väljer vägen slår in på en som gynnar det fria kunskapsutbytet !

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by ossint »

..."Vilken väg CarlssonPlanet än går i fortsättningen hoppas jag att de som väljer vägen slår in på en som gynnar det fria kunskapsutbytet !"....

Hear, hear
Med vänliga hälsningar,
Peter
dann
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by dann »

vad jag har förstått så är det knappast personerna bakom carlssonplanet som egentligen står bakom filtermods och liknande heller ?

man kanske helt enkelt skall bevisa för de drivande här att man med EXTREMT lite medel kan driva en liknande sida som denna UTAN att ta betalt för något.

kunskap väger ingenting och tar ingen fysisk plats varför ska den då inte kunna vara gratis?
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
oa12.3 (nylack. , svarta , kopparfärg på emblem, nya dekaler, kabelterminaler monterade)

- fd carlsson -
oa11 (nylack. , vita , specialare av mig oa14 med endast en ct62 monterad , söker fler ct62 , nya uppmätta matchade b65 basar)
oa14 (svart fanér, omkantade basar, kabelterminaler monterade, sålda till underpris)
od11.3 (nylack. , svarta , kabelterminaler monterade , sålda till nära vän för struntsumma)
oa5k (jakaranda, fina hembyggen, ena högtalaren stulen, den andra gavs bort)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Ett litet förtydligande alltså:

Filtermodifieringar och övrigt som ni hittar på sidan med "beställ/stöd" är tydligt markerat att det är SSC som ger ut. SSC tar alla pengar för detta och CP får exakt 0 (Noll) kronor för detta.

Den kunskap ni talar om är alltså SSCs.

Så som jag ser det så gäller hela tråden instruktionen för skumkantsbyte.
Instruktionen för skumkantsbyte har vi sagt att den kommer att läggas upp tillsammans med kompletterande information.

Är det något kvar som är oklart?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply