Sentec Diana vs. Pioneer DV668

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Sentec Diana vs. Pioneer DV668

Post by Stefan Björklund »

Vi körde detta test av "gammal mot ny- referens" igår...

Ett öppet test med kalibrerade nivåer.
Vi körde A-B repeat ett antal ggr på en del av ett antal musikstycken och bytte DAC fram och tillbaka...
DV668 agerade drive åt Diana...

Det jag upplevde var att:

Dianan låter lite "snällare/tamare"
-668 är tightare och har mer fart och "tjong" i ljudet

668 har bättre djup och storlek i djudbilden...

668 häller isär olika instrument/ljud på ett bättre sätt.

668 har bättre kontur i basen...

Skillnaderna i detaljer inte är så extremt stora...
medan helhetsintrycket ställer DVD668 som klar vinnare.

Så den som gått och värkt på att skaffa en Diana (Magnus :wink: ) kan lugnt köpa en Pioneer DV 668 i stället...

Vi testade ju för en månad sedan Pioneer 370, 575 och 868...
Jag undrar om inte till och med 370 kommer upp i den nivå som Dianan presterar eller i alla fall väldigt nära...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Hifi
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Hifi »

Det vore intressant att antingen montera ett modernt digitalfilter i Dianan (man måste älska det namnet)  eller att demontera det helt och ersätta med ett analogt, eller köra helt filterlöst.

Problemet man får om man ska köra Pcm63 utan översamplingsfilter är att man då får vara lite kreativ för att splitta upp höger&vänster kanal i dacen.

/ Mikael
mikael
(20+ posts)
(20+ posts)

Re: Sentec Diana vs. Pioneer DV668

Post by mikael »

Var givetvis tvungen att införskaffa en Pioneer 370 då den rekommenderas på CarlssonPlanet. 990 kr är ju inget att snacka om för något som ligger i referensklass.

Måste säga: njaaaaaaaaaaaaaaa......... kanske...... klå Dianan...... skulle förvåna mig..............

Jämfört med det jag har idag verkar skillnaden inte jättestor. Använder en Cambridge DV53 som drive med optisk anslutning till en Arcam Black Box 5. Och en Black Box 5 spelar inte i samma division som Sentec Diana.

Då jag har dåligt hörselminne vet jag av erfarenhet att jag behöver någon vecka att lyssna in mig. När man sedan koppplar in det man har haft tidigare hör man direkt skillnaden.

Får återkomma med mer detaljer längre fram.

/mikael
OA52
OA 5 typ II
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Tjena Mikael...

Det var Leifs Diana...
Leif tyckte oxå att det var en tydlig skillnad till 668'ans fördel...

Magnus har kvar sin 370 så vi får väl göra om testet mot denna då du kommer ner... :D  :wink:

MVh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
mikael
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by mikael »

Hoppsan.........Leifs Diana är inte att leka med.

Jag återkommer dock om ett tag med mina intryck av 370.

/mikael
OA52
OA 5 typ II
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

Kan  bara lägga in ett litet inlägg för att tala om hur otroligt nöjd jag är med ljudet på min DV2750 (endast lite moddad med asfaltsmatta inuti). En oerhört suverän maskin som levererar ett kristallklart ljud fullt av transienter. Många av mina skivor har fått så mycket nya detaljer så det är en fröjd. Spårbyten är också mycket snabba och man behöver inte alls använda on/off knappen när man startar maskinen då eject eller playknappen tycks ha samma funktion, en knapptryckning färre är alltid ett plus......
Allt detta inklusive en regionsfri DVD spelare med alla möjliga funktioner för så lite pengar (1180:- inkl regionsfri i Schweiz) känns oerhört rätt för mig! Intressant att höra vad ni tycker om den eller 370 jämfört med Dianan.
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
mikael
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by mikael »

Lovade återkomma med mina intrycka av Pioneer 370.

Jag kan inte mer än buga och bocka för en mkt bra spelare! För priset av 990 kr finns det inte mycket att anmärka. Visst, det finns säkert flera spelare som är lika bra eller bättre men priset? Som nämnts i förgående insändare jämförs den med Sentec Diana. Oavsett om den är bättre eller sämre än Dianan är det troligtvis inte stora skillnader i ljudet. Så varför inte passa på och skaffa en Pioneer 370 eller någon av dom andra motsvarande modellerna! Om man mot förmodan precis har köpt något annat spelar inte det heller någon roll, det kommer att dyka upp fynd liknande 370 även i framtiden. Det gäller bara att finna dom i den otroligt stora flora av maskiner som finns och som släpps ut på markanden.

Har spelat på 370 i två veckor och övergick till Cambridge DV53. Första intrycket var att Willie Nelson läspar och att sche-ljuden låg farligt nära att slå igenom. Cambridgen upplevdes som mer detaljrik men vid noggrannare lyssnade var det snarare så att den var betydligt sämre på att återge cymbaler m m på rätt sätt. Basen var bummlig och otydlig. Instrument och röster grötades ihop och ljudbilden blev därmed sämre.

Raskt byte jag till DV53 som spelare med optisk signal till min Black Box 5 Dac. Willie Nelson slutade läspa men sche-ljuden låg i vissa fall väldigt nära att slå igenom. Basen blev bättre och detaljer återskapades bra och det blev rymd runt instrument och röster. Ljudbilden började falla på plats.

Snabbt över till 370 och jag insåg snart att detta var ytterligare en dimension i ljudet. Helt plötsligt fanns det ordentligt med rymd runt instrument och röster. Basen framträder tydligare och upplevs som stram och tight. Ljudbilden blev tydlig. Lite Sentec-varning måste dock utfärdas dvs ni som prioriterar "takt" och punchig bas kan kanske saknar detta till vissa delar pga att 370 faktiskt återger basen riktigt stramt och tight. Jag som däremot har lyssnat mycket på Sentecs produkter från 90-talet och ansett att de många gånger varit i en klass för sig prismässigt blev glad av att faktiskt hitta en produkt som har Sentec-ljud till lågt pris.

Finns det då inga svagheter med 370? För 990 kr finns det absolut ingen anledning att klaga. Jämförbart ljudmässigt med det som jag nyligen har spelat på är 370 överlägsen på alla parametrar. Därmed inte sagt att den är bäst i världen. Det som jag upplevt som negativt har varit att maskinen för en massa väsen då det finns en skiva i släden. När man sedan trycker ut släden låter det som om Bin Ladin varit framme. Hur länge håller igentligen denna maskin? Kanske skulle man köpa de dyrare modellerna som troligtvis har bättre mekanik?

Det bästa till sist: man kan modda maskinen! Bättre chassi, matchade utgångs-OP, moddad släde. Helt plötsligt börjar det bli roligt att lägga ned lite arbete med att löda, klistra asfaltsmatta, spruta med limpistolen, fila på kopparplattor, byta stift och kontakter......allt för en sketen Pioneer för 990 kr!

Nu kan man tro att de skillnader, mellan maskinerna jag  jämfört, är stora. Detta är inte alls säkert. I de allra flesta fall lönar det sig mer att byta förstärkaren om man har något gammalt. Eller varför inte plocka fram din svarv och spela lite vinyl? Bli inte förvånad om du helt plötsligt upptäcker att den inte är "överspelad".

/mikael
OA52
OA 5 typ II
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

mikael
du har kanske med dettta i din mod,om inte så är det ett tips som kraftigt ökar tystnaden mellan instrumenten:avdämpa alla delar som är fastskruvade i schassit
med en bricka av maskinfilt,samma typ som man brukar ha under stolsben(bara filten) trafo,kretskort osv.
jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
mikael
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by mikael »

Tack för tipset. Kanske kan någon skapa en tråd där vi kan lägga in våra moddningserfarenheter. Det verkar ju vara fler av oss som skaffat någon av de billigare varianterna. Vem vet hur mkt välljud som kramas ut ur en 370, 470 och 2750? /mikael
OA52
OA 5 typ II
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

just beroende på 370:s låga pris så borde det vara intressant.
man skulle kunna dela in det:

enkla mekaniska moddar: tex resonansavdämpningar

mera avancerade mek moddar:ingjutningar

enkla elektriska moddar:byte av enkla komponenter.

mera avancerade elektriska moddar:byte opampar,omvandlare,stabiliseringar.

skulle bli förvånad om man inte relativt enkelt kan få den att låta bättre än en omoddad 668

jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Post Reply