"Sonab - dotterbolag till Olle Mirsch AB" - ett kort mellanspel i Carlssonhistorien?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Daniel
Valued Contributor

"Sonab - dotterbolag till Olle Mirsch AB" - ett kort mellanspel i Carlssonhistorien?

Post by Daniel »

På en loppis i helgen köpte jag några gamla musiktidningar för ett par kronor. Ett gammalt nummer av "Teknik för alla" (nr 04/1977) följde också med. Bland det första jag får se bland notiserna under rubriken 'Ljudnytt' är följande:
Sonab - dotterbolag till Olle Mirsch

Statsföretags gamla sorgebarn Sonab har som bekant tillverkat och marknadsfört Carlsson-högtalarna med växlande framgång. Kanske blir det mera fart nu sen Olle Mirsch AB i Strängnäs övertagit hifi-sidan Sonab Audio.

Sonab Audio kommer i fortsättningen att drivas som ett dotterbolag till Olle Mirsch AB med helt egen försäljningsorganisation. I en intervju i Rateko (organ för Sveriges Radiohandlares Riksförbund) säger Olle Mirsch att han är optimistisk inför framtiden för både sin egen och Sonab Audios del.

-Det gäller att få ordning på Sonab-sidan, menar han. Exporten till Danmark, Tyskland och USA har belöpt sig på ca 16 milj kr och den svenska marknaden på ca 10 milj kr. Dessa försäljningssiffror har emellrtid ej presterats med lönsamhet och det är självfallet vår avsikt att åstadkomma det.

Vi kan tillägga att Mirsch-högtalarna noterat stora framgångar även internationellt. Ett 10-tal anställda vid Sonab följer med till det nya företaget, vars VD heter Roland Alvinger och närmast kommer från Philips.
Är det från denna tid som den s.k. snikvarianten av OD-11 härrör? Det kan väl inte gått så bra för det uppköpta Sonab eftersom verksamheten lär ha upphört helt redan 1978.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Daniel
Valued Contributor

Re: "Sonab - dotterbolag till Olle Mirsch AB" - ett kort mellanspel i Carlssonhistorien?

Post by Daniel »

I samma tidning hittade jag också följande annons. Utformningen känns helt modern än idag, eller vad säger ni (host)...?
Attachments
Annons för KåBe-boxar, TfA nr. 04/1977
Annons för KåBe-boxar, TfA nr. 04/1977
KÅBE-boxar.jpg (54.35 KiB) Viewed 4254 times
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Re: "Sonab - dotterbolag till Olle Mirsch AB" - ett kort mellanspel i Carlssonhistorien?

Post by Tyko »

Intressant artikel. Jag får genast en liten undran om Olle Mirsh lade ner Sonab "med vilja" för att få mer marknadsandelar själv......men det kanske bara är min överdrivna konspirationssida som springer iväg.....
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Nej det tror jag inte!

Olle gjorde nog ett ärligt försök att få igång det hela. Min minnesbild är ju lite oklar. Jag köpte ju en hel del av Sonab folket då. Men att OM's övertagande verkligen kom till stånd har jag inget minne av. Jag vet att fabriken "Lövånger Elektronik" frikopplades för att de skulle kunna tillverka annat också. Bl.a. Audio Pro högtalare mm. Sen gick Sonab i konkurs vilket jag tror var sent hösten 1977. Det konkurslager som sen fanns köpte vi stora delar av ifrån Lövånger Elektronik våren 1978 och inte av Sonab.
1979-80 böjade ju Videovågen och HiFi försäljningen som dominerat länge dog mer eller minde ut. Vilket naturligtvis förändrade förutsättningarna för alla små Svenska tillverkare som OM, MP, Alfaton, Sentec mfl.

Namnet Sonab ägdes (ägs?) ju ett tag av Kenwood importören som jag tror var fd Sonab folk. Man sålde (säljer) billiga pakethögtalare under Sonab namnet.

Sten R
-----------------
OA2212
OA116
OD11
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag tror Ericsson tog över hela SOnab och sålde vidare det som inte handlade om mobiltelefoner.

Har jag för mig från min tid på Televerket Radio.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Roland Storm
Valued Contributor

Post by Roland Storm »

rylandes @ Tue 16 Nov, 2004 wrote:... Det konkurslager som sen fanns köpte vi stora delar av ifrån Lövånger Elektronik våren 1978 och inte av Sonab.
Sten R
Sten R,

kan du utveckla detta lite. Jag finner det intressant med Carlssonhistoria. Vilka är "vi", vad köpte ni och vad hände sen med grejerna...?

Roland
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Jaha Roland, här kommer ett försök.

Under gymnasietiden o lumpen samt några år därefter jobbade jag så mycket jag kunde på PUB Radio & TV. Teknikintresset var stort sen barnsben och i synnerhet HiFi. Var svårt drabbad under dessa år. Har väl minskat något som tur är.

PUB var under dessa år största SONAB säljaren i Sverige i konkurrens med NK, Söderbergs, OBS Bäckebol mfl. Åtminstone var det vad SONAB folket sa till oss, man kan undra vad de sa till dom andra.
Det var roliga år där det verkades finnas tid till att demonstrera och låta folk få lyssna och jämföra olika högtalare bla. Därför såldes det mycket Carlsson högtalare, plus naturligtvis att alla vi grabbar var helt sålda på dom.
När jag började så bestod programmet av V1, OA4, OA5 och OA6. Det var ett riktigt lyft när OA14 och OA12 kom. Vi blev alla helt golvade av OD11 som jag tror hela avdelningen köpte hem privat.
När sedan OA116 kom så upplevde vi detta som ett gigantiskt lyft. Jag köpte ett par svarta som jag har kvar fortfarande. Så småningom började vi höra talas om den där studiohögtalaren (OA2212) som påstods ha varit ljudfavorit i en SVT provning, men fallit mot Yamaha (NS1000?) pga placeringsproblem. Vilket ledde till en smått personlig tvist mellan radions tekniske chef och SC.

För mig var (är?)OA2212 den första Carlsson högtalaren där basen räcker till för nästan all musik.

Under dessa år var jag hemma hos SC några gånger i hans hus som hängde på berget över Söder Mälarstrand. Långa och sena kvällar med mycket diskussioner och lyssnande. En mycket märklig man totalt hängiven sin passion och yrke. Där hans sociala förmåga inte stod i paritet med hans kunnande. Vilket iof inte var något problem för mig, men för rätt många på SONAB. Som han kunde driva till vansinne genom att i månader lyssna fram precis rätt kondensator mm.

Det roar mig ibland att läsa inlägg om hur "tokiga" SC's filter var. Att han valt den eller den typen och branthet mm. SC brydde sig överhuvudtaget inte om vad som "ansågs" bäst i olika HiFi kretsar. Han lyssnade sig fram. Ett mycket tidsödande hantverk som oftast förde honom fram till välljudande produkter utan att följa upptrampade stigar. Någon gång förde det väl honom också på villospår.

Nåväl Roland tillbaka till huvudspåret.
Så småningom hamnade jag på ett företag med butiker i de södra förorterna Bredäng o Fruängen. Där vi fortsatte att skotta ut SONAB högtalare. 1977 så gjordes det flera försök att rädda SONAB men det slutade i konkurs på hösten. Eriksson tog mobiltelefonerna, fabriken i Lövånger fortsatte ytterligare några år med en del egna produkter och legotillverkning.

För att få bra leveranser hade jag genom åren skaffat mig en del kontakter direkt med folk i fabriken i Lövånger. När nu fabriken skulle sälja ut konkurslagret, så lyckades vi kapa åt oss en försvarlig del.

Detta är nog det roligaste (samtidigt sorgligt) tillfälle under min korta HiFi försäljar karriär. Allt som kom var beställt. Vi lyfte kartongerna direkt från långtradarna till kundernas famn. Jag tror att OD11-OA12-OA14 kostade 200-250-300 kr/st eller i den regionen. Sen ett steg upp till OA116 och OA2212.
Jag hade själv lagt undan några par OA116 och OA2212. När sedan dammet lagt sig så var dessa par också borta. Det dröjde många år innan jag fick råd/tillfälle att köpa mig ett par OA2212.

Hoppas det var vad du tänkt dig Roland.
Det blev väl lite mycket om mig men det var ju nödvändigt.

Sten R
---------------
OA2212
OA116
OD11
Daniel
Valued Contributor

Post by Daniel »

Vilken spännande historia, Sten!!!

Lövånger Elektronik tycks finnas kvar än idag:

http://www.leab.net/
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by mapem »

Sten R, jag blir nostalgisk av din berättelse! Jag köpte en gång en Tandberg-reciever (TR2025) på PUB, kanske av dig? En fantastisk apparat som lät fint med popboxar. Söderbergs på Sveavägen minns jag också. Dom hade ett fantastiskt ljudrum där man kunde jämföra en otrolig mängd högtalare.

De stora varuhusen hade avdelningar för kvalificerad HiFi på 70-80-talet, såväl PUB som NK och Åhlens.

Man kände sig alltid välkommen till HiFi-butikerna på den här tiden, även om plånboken var tunn och man bara lyssnade. Numer känner man sig ofta som något som katten släpat in om man inte omedelbart köper något dyrt. Trots tjock plånbok med många plastkort.
Roland Storm
Valued Contributor

Post by Roland Storm »

Sten R, tack för din fina redogörelse, en intressant och trevlig historia. Sånt vill vi läsa mer om.

Angående Lövånger så har jag funderat på att försöka få kontakt med någon däruppe som kan berätta om Sonabtiden för CarlssonPlanet. Har du några namn på personer du hade kontakt med? Vet du om någon/några fortfarande finns kvar på Lövånger?

Roland
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
Post Reply