the qube, en carlssonhögtalare?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
celef
(105+ posts)
(105+ posts)

the qube, en carlssonhögtalare?

Post by celef »

Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: the qube, en carlssonhögtalare?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

En rip-off som "Red." skriver i nyhetsbrevet.

Fast man kan ju inte kalla det stöld när patentet gått ut...

Eller hur?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

Det är onekligen väldigt kul att se att Carlssons metoder och idéer lever vidare även hos andra (erkända) högtalarkonstruktörer.

Det är ännu roligare och faktiskt lite lustigt att se hur enormt enkelt och smidigt de har löst baffelkonstruktionen i TheQube. På enklast tänkbara sätt har de undvikit den förhatliga vallgraven i framkanten av bas/mellanelementen som 70-talsserien dras med (alla utom OA2212). Värsta graven har OD11, där är hela elementet nedsänkt.
Allt som inte låter bra låter dåligt...
celef
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by celef »

"Hej!

En rip-off som "Red." skriver i nyhetsbrevet.

Fast man kan ju inte kalla det stöld när patentet gått ut...

Eller hur?

Med vänlig hälsning

Martin"

å fan, det har jag missat

"Det är onekligen väldigt kul att se att Carlssons metoder och idéer lever vidare även hos andra (erkända) högtalarkonstruktörer.

Det är ännu roligare och faktiskt lite lustigt att se hur enormt enkelt och smidigt de har löst baffelkonstruktionen i TheQube. På enklast tänkbara sätt har de undvikit den förhatliga vallgraven i framkanten av bas/mellanelementen som 70-talsserien dras med (alla utom OA2212). Värsta graven har OD11, där är hela elementet nedsänkt."

jag som trodde inget lämnades åt slumpen och att allt hade ett fungerande syfte, tex "vallgravar" för bättre spridning?
hur som haver så tycker iaf inte jag att 'the qube' är likt någon av sc konstruktioner, däremot måste jag medge att 'the qube' kan uppfattas lite som en lallerstedt-design! funktionsmässigt tror jag nog att 'the cube' mer liknar 'direct acoustics' eller 'shahinian'.
det ska bli kul att se hur denna 'the qube' kommer att mottagas av press och dyl
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by CCL »

Celef!
Stöttar dig i tanken att "vallgraven", om du menar bastratten, i OD11 hade ett syfte. Vore kul att jämföra någon gång. Kanske på en träff framöver? Vad kostar den nya skapelsen? Någon som vet?

// C-C
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Jag tycker att det är en lysande konstruktion för surroundhögtalare...
Jag har labbat med otaliga lösningar på surr.högt. under de 10 år jag hållit på med hembio och denna typ av högtalare kan vara lösningen på mångas problem...

Det finns ju otaliga åsikter om man skall ha difust (dipol) surr.ljud eller riktat ihop med ljudsystemen DD och DTS...
Detta är en god om inte lysande kompromiss!
Riktat ljud som bryts upp och sprids/reflekteras m h a den närliggande väggen...

Att den i Carlssonsammanhang saknar de dämppaneler som de OrthoAkustiska principerna föreskriver har liten betydelse vid användandet som surroundhögtalare...

Med sådana här bakhögtalare är det inga större problem att klämma in en väl fungerande 7.1-lösning i ett relativt litet rum, t o m där soffan står mot bakvägg...
2 burkar rakt på sidan av soffan, riktade åt det håll som ger bäst omslutande ljudbild, -och en burk på var sida om soffans armstöd mot vägg, förmodligen spelandes ut åt sidorna...
En mycket bättre lösning i ett dylikt rum, än att försöka hänga upp högtalare på väggen, där lyssnarna i soffans ändar får en högtalare rakt i örat...

Carlsson CRT (center/surr-burken) med sina fina OA58-element är ett bättre alternativ för att matcha andra Carlssonmodeller... Den har en vinklad baffel så att man på samma sätt, genom väl vald montering liknande den beskriven ovan, slipper få t ex direktljud rakt in i örat från 20 cm håll...

Men det är lite synd att det inte står Carlsson på den där "Qube" och att Larsen lanserade den som ett golvstående alternativ/komplement till den vägghängda CRT, det hade givit en skojig koppling till hitorien... :D

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

Nej, Carlsson lämnade ingenting åt slumpen, däremot lämnade han några eftergifter åt designen. Vi vill inte tro det, vi vill tro att han hade benhård koll på allt, men så var det inte. Design har oftast varit starkare än funktion, särskilt på den tiden när vi började bli köpstarka.

Vallgravarna har inget med spridning att göra. De är en designmässig eftergift för att metallhuven inte skulle bli för hög. Om den hade blivit för hög så hade det inte blivit en bra design som återknöt till de tidigare carlssonlådorna. Naturligtvis ville Carlsson att vi konsumenter skulle känna igen hans högtalare.

Man kan tydligt se att vallgraven har olika djup i de olika modellerna, beroende på elementens vinkel mot horisontalplanet. Det är inte konsekvent. Det är gjort så för att huven ska kunna ha ungefär samma höjd och förhållande till den övriga lådan i alla modeller.

Om man korsar OD11 med någon av modellerna i OA50-serien så ser man likheterna med TheCube. Det enda som saknas är dämppanelerna men jag tror inte att de behövs eftersom jag misstänker att den är tänkt som surround.

Någon som har lyssnat till TheCube?
Allt som inte låter bra låter dåligt...
Berndt
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Berndt »

Nu har jag lyssnat!
Har lånat hem ett par Qube och är ordentligt imponerad.
Sedan 36 år har jag varit Quad-lyssnare, ESL 57 och ESL 63,
(den senare i kombination med Audio Pros B 2.50)
men har hela tiden varit missnöjd med att behöva sitta i "krysset"
för att få en bra ljudbild.
Min erfarenhet av Carlsson-högtalare (C-h) är minimal,
men nyfikenheten ar ändå alltid funnits.
Vad jag har förstått är inte alla modeller av C-h surround-
högtalare. Jag har tyckt mig se i detta forum att det finns en hel del
riktverkan även hos C-h. Hur är det med detta?
Nåväl, upplevelsen av att kunna gå omkring i rummet (ca 40 kvadratmeter) eller sitta
var som helst och ändå ha en oerhörd rymdkänsla är överväldigande.
Det som skulle vara intressant att veta är hur Carlsson-ägare
upplever Qube!
Någon som har jämfört?

Berndt
Roland Storm
Valued Contributor

Post by Roland Storm »

Välkommen Berndt till CarlssonPlanet som vår "nyaste" medlem.

Det ska bli spännande att se om någon av alla "Carlsöner" har testat Qube. Själv har jag inte gjort det.

Carlssonhögtalarna kan knappast kallas för surroundhögtalare. När Stig konstruerade fenomenen var inte "surround" uppfunnet. (Framtiden trodde man då låg i 4-kanalsstereo).

Mer om Carlssonhögtalarna hittar du på http://www.carlssonplanet.com

Men fråga till dig blir din fråga omvänt: Har du testat Carlsson, förslagsvis OD11?(som Qube är en kopia av).

Vore spännande att höra vad du tycker om en sådan jämförelse?

Roland
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
Berndt
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Berndt »

Som jag skrev: mina erfarenheter är inte stora. Hur många år på nacken har OD11?
(Om nu högtalare har någon nacke...)
Misstänker att det kan bli svårt att hitta någon som äger ett par sådana, men ska hålla koll.
Intressant forum f.ö.

Berndt
Post Reply