Carlsson inspirerat..

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Kraniet
(1+ posts)
(1+ posts)

Carlsson inspirerat..

Post by Kraniet »

Byggde tidigare i höst en Carlssoninspirerad testlåda. måste säga att det gav mersmak..

länkar till Faktiskt.se där jag presenterat bygget med lite mätgrafer och bilder..

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3512

tacksam för idéer till förbättring etc..

(förutom den uppenbara att skaffa en bättre diskant..  :wink: )
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Re: Carlsson inspirerat..

Post by Stefan Björklund »

Jättekul!!!!!

Har du något schema på filtret...

på de nya .3 modellerna av 51 och 52 görs en form av diskanthöjning med typ 3 dB /oktav i stort sett från delningsfrekv. och uppåt...
Förmodligen för att kompensera ökande direktivitet med ökande frekvens...

(Baffeln lutar ju så detta blir extra märkbart med Carlsson... -på en vanlig högt. om du sitter i sweetspot så påverkar ju detta mest reflekterat ljud...)

Jag måste dock säga att det var en brutal :shock: :D  invinkling av bafflarna du gjort... vad är tanken bakom detta...?

Köp ett par T11 från Larsen för fortsatt labbande... det är en riktigt bra diskant, och inte så dyr heller...

Följer detta med spänning...

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Kraniet
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Kraniet »

tja ja.. man får ju likosm göra en avvägning mellan optimering av off-axis mot direktljudet..

ska jag optimera för off-axis så behövs mindre dämpning och lite annat avskärning..
jag har optimerat för direktljudet och får då ett fall från 500 hz till 20k off-axis..
för tillfället sitter jag mest i direktljudet så det verkade rimligast..
det roliga är dock att man inte märker nån större skillnad mellan direktljudslyssning och off-axis. högtalarna låter lika bra oavsett om jag står eller ligger ner också.. rätt intressant faktiskt..

funderar på att bygga en variant med rak baffel i vertikalled och terass förskjuta diskanten istället..
du har man ju frångått OA-konceptet men behåller fördelarna med väggstödet etc..

T11 vad är det för diskant?
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Diskanten sitter i t ex Carlsson OA52.3

Det är en Vifatillverkad diskant där Öhman har specat och utvärderat...

/Stefan

Kraniet
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Kraniet »

ok kostnad ungefär?
ja jag har funderat på ct62 annars.. eller kanske den variant av ct62 öhman skulle utveckla.. vet inte hur det ligger till med den dock..

i vilket fall kan man lätt inse att 9700 inte är nåt att ha iaf.. =)

undra hur en dáppolito med väggstödet skulle fungera.. då skulle man ju båda eliminera bakväggen och minimera tak/golv reflex..
blir lite motsatsen till OA förstås men det kan vara intressant att prova..

För att det ska vara OA krävs ju en lutande baffel för att få till takreflexen som det är tänkt.. Men jag vet inte om jag riktigt gilar lutande bafflar.. det fasar ju olika beroende på vilken höjd man lyssnar..
Nu verkar det inte vara nåt som hörs eftersom denna högtalare låter likdant i alla vinklar.. men iaf..

just det filtret är en 6ohm resistor, 5uFkondensator i serie och en 0,5mH spole parallellt med diskanten. till basen är det en seriespole på 0,47mH. Allt är kopplat i fas. en rc länk till basen kan stoppas in även om effekten av denna är liten.. sänker dock en konuppbrytningspeak litegrann. denna är dock redan rätt lågt så jag vet inte nyttan.. iofs blir impedansen utjämnad och lägger sig rätt platt på 5 ohm eller nåt från lådresonansen upp till 20k..
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Priset är någonstans i faggorna runt 600 kr / st, kolla med Larsen...

Jag skall räkna lite på ditt filter...

/Stefan

Kraniet
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Kraniet »

vad är det förresten som är speciellt med OA-elementen? är det spridningsegenskaperna som är grejjen eller vad? ja dom har ju magnetsystem som är bra också men vad är själva kriterierna som gör att det lämpar sig till OA?

vinkeln är förresten inte så våldsam.. tom mindre än på OA51.. så jag har lite problem med att få tillräckligt med direktljud på en mer "normal" lyssningsplats.. nästa bygge kommer ha skarpare vinkel..
Kraniet
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Kraniet »

avr7000 @ Tue Oct 12, 2004 5:05 pm wrote:Priset är någonstans i faggorna runt 600 kr / st, kolla med Larsen...

Jag skall räkna lite på ditt filter...

/Stefan
jobbig räkning?  :wink:
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Sorry... Har glömt bort det... men jag skall försöka komma till skott och köra lite test i electronic Workbench eller nåt...

Mvh

/Stefan

Kraniet
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Kraniet »

ja det är ingen fara.. lite lustigt jag kollade i den där strängen om delningfilterna till carlsson och det slog mig vad likt mitt filter är.. iaf i komponent delen värdena skiljer ju men resten är närmast identiskt..

edit: som detta

Image

samma förutom att mina värden(V till H) är 0,47mH, 6ohm, 0,5mH, 5uF

edit2: hmm gick inte att kopiera bilden.. aja filtret på OA51 är det iaf..
Post Reply