/Erik
Hur mycket spänning behöver filterkondingarna tåla?
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
Hur mycket spänning behöver filterkondingarna tåla?
Tänkte köpa nya filterkondingar till mina OA116 och undrar om den lägst specade SCR/MKP modellen från Elfa räcker. De är specade för 250V= / 110V~. I så fall skulle kondensatorbytet gå på cirka 550kr för alla kondingar. Lite lustigt att det är billigare att köpa 10st 6,8uF kondingar än 8st som är det jag egentligen behöver 
/Erik
/Erik
Du är helt rätt ute, i dina inköp.
En skojig grej du kan göra, för du har väl andra högtalare kopplade till din förstärkare?
Ta din voltmätare och mät spänningen på högtalarutgången, medan du spelar skjortan av dina grannar.
Det rör sig inte direkt om högspänningsvarning.
J**rans bra kondingar, även att användas inne i förstärkaren.
En skojig grej du kan göra, för du har väl andra högtalare kopplade till din förstärkare?
Ta din voltmätare och mät spänningen på högtalarutgången, medan du spelar skjortan av dina grannar.
Det rör sig inte direkt om högspänningsvarning.
J**rans bra kondingar, även att användas inne i förstärkaren.
Den som vet mest, tror minst.
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
Tja, det är ju en trevlig valsituation.
SCRs MKP-kondensatorer använder jag själv till nästan det mesta, de låter helt enkelt mycket bra.
Men det skall väl påpekas att de skall kontrollmätas före installation (mycket viktigt), klarar du inte av det själv, så låt någon göra det åt dig (måndagsex förekommer), har fått kassera några ex.
Sak samma gäller för Mundorf, lita inte på att varje exemplar är perfekt.
De låter säkert också toppen, men jag har inte använt dessa.
SCR-kondingar sitter i en hel del mycket, mycket dyra hitec förstärkare och högtalare.
SCRs MKP-kondensatorer använder jag själv till nästan det mesta, de låter helt enkelt mycket bra.
Men det skall väl påpekas att de skall kontrollmätas före installation (mycket viktigt), klarar du inte av det själv, så låt någon göra det åt dig (måndagsex förekommer), har fått kassera några ex.
Sak samma gäller för Mundorf, lita inte på att varje exemplar är perfekt.
De låter säkert också toppen, men jag har inte använt dessa.
SCR-kondingar sitter i en hel del mycket, mycket dyra hitec förstärkare och högtalare.
Den som vet mest, tror minst.
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
Hmm har inte fått nåt mail.
Skicka helst till [email protected] såvida det inte är några stora filer, för kontot är rätt fullt.
/Erik
Skicka helst till [email protected] såvida det inte är några stora filer, för kontot är rätt fullt.
/Erik
-
Erik Johansson
- Valued Contributor