Diskantbyte på OD11
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
Telefonnumret till LN-Högtalarservice är: 031-894051
Lycka till själv! Någon dag måste man nog ge sig på att renovera ett par OA2212 (eller skaffa ännu ett par OA116 och modifiera enligt Stigs egna instruktioner... kul med 2 par!!
) om jag blir så nöjd med OA116 som jag tror att jag kommer bli. OD11 med oinspelade 62CT13 låter magnifikt i min kompis anläggning som har ett totalpris på cirka 6000kr! 
OD11 är det mest njutbara jag hört hittills, så då borde ju OA116 (eller då OA2212) vara den perfekta högtalaren för mig.
/Erik
Lycka till själv! Någon dag måste man nog ge sig på att renovera ett par OA2212 (eller skaffa ännu ett par OA116 och modifiera enligt Stigs egna instruktioner... kul med 2 par!!
OD11 är det mest njutbara jag hört hittills, så då borde ju OA116 (eller då OA2212) vara den perfekta högtalaren för mig.
/Erik
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
Skulle förresten uppskatta om någon skulle kunna lite tips om hur ni gör när ni byter skumkanter. Jag gjorde det på OD11 och dom fungerar kanon men jag ska nog försöka komma på något bättre sätt nu när jag ska byta på OA116 elementen. Typ någon form av helt rund mall att använda för att pressa fast inre delen av skumkanten mot konen... på OD11 blev kanten lite smalare (något mer "ihoptryckt") på vissa ställen och bredare (något mer "uttänjd") på andra ställen. Går det att förstå nåt av det jag skriver? 
/Erik
/Erik
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
-
Erik Johansson
- Valued Contributor
Nye diskanter til od 11
Eltek i Oslo har solgt 62 ct 13 på tilbud i to perioder (Ukens tilbud, Dynabel.com). Tilbudspris ca. 65 nok. Kun 8 ohmsversjoner. Ellers har jo Ljudia kommet med en ny peerlessdiskant (53 ndt 811435) som ser ut til å passe perfekt til od 11 både mht. til størrelse og data. Du slipper å skjære eller smelte spor til diskanten. 
Last edited by kvaal on Thu 06 Feb 2003, 09:25, edited 2 times in total.
Re: Diskantbyte på OD11
Hej, tre frågor ang uppgreadring av diskanter til OD11:
1) Hur stor är skillnaden på en skala 1-10?
2) Hur mycket ytterligare gör byte av kondensatorer? (Finns även dessa på HiFi Kit?)
3) Angående lim för att första diskanten i nya spår - fungerar vanlig epoxy, som blir stenhård?
/Andreas
1) Hur stor är skillnaden på en skala 1-10?
2) Hur mycket ytterligare gör byte av kondensatorer? (Finns även dessa på HiFi Kit?)
3) Angående lim för att första diskanten i nya spår - fungerar vanlig epoxy, som blir stenhård?
/Andreas
Re: Diskantbyte på OD11
Diskantbytet gör verkligen stor skillnad,framför allt då den är riktigt inspelad.
CT62 är en diskant som är rätt nära det bästa som finns.
kondensatorerna gör också stor skillnad,då de som sitter i original är enkla MKT.
där är det variationer beroende på vilka du väljer,vill du ha bland det bästa så
väljer du film/folie.
diskanten bör inte ligga mot baffeln utan dämpande mtrl emellan.baffeln överför
svängningar till diskanten som absolut ska undvikas. spår som man limmar
diskanten stumt mot baffel är inte bra.
jörgen
CT62 är en diskant som är rätt nära det bästa som finns.
kondensatorerna gör också stor skillnad,då de som sitter i original är enkla MKT.
där är det variationer beroende på vilka du väljer,vill du ha bland det bästa så
väljer du film/folie.
diskanten bör inte ligga mot baffeln utan dämpande mtrl emellan.baffeln överför
svängningar till diskanten som absolut ska undvikas. spår som man limmar
diskanten stumt mot baffel är inte bra.
jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata