Jag har tänkt mig att fanera om mina OA12or i ekfaner, dels så känns den nuvarande jakaranda-faneren lite otidsenligt och dessutom är det ett absolut krav från hustrun för att få ställa dem i vardagsrummet.
Jag har hittat lite info på andra DIY-siter, men väldigt lite skrivet här på carlsson-forumet. Är det någon som har några erfarenheter att delge och tips på var man köper bra faner billigt i stockholmsområdet.
En idé (om jakarandafanéren är i riktigt fint skick) är att skaffa ett par mindre fina alternativt ett par lackerade OA12:or att fanéra då fanérade 70-talare i originalskick är eftertraktade saker.
Jo, jag har också tänkt tanken - det känns som ett helgerån att "förstöra" ett par jakaranda som dessutom är i bra skick - men hur 17 hittar jat ett billigt par lackade 12or.
Har precis öppnat upp mina 12or och upptäckte till min förvåning att det verkar som att de är bygga av vanlig spånplatta som är både invändigt och utvändigt fanerad. Läste någonstans att det skulle vara av MDF - någon som vet.
Det känns alltmer intressant att hitta ett par 12or i sämre skick och bygga om med MDF + faner.
Bygg nya lådor (inkl. botten, -den där plasten är inte mycket att hurra för, den var ett rationellt sätt att producera bafflar med Carlssons speciella utseende) i MDF och fanera dessa... "låna" sedan över baffeln från dina orginal OA12 och spar jakarandalådorna pä vinden. Då kan du ju alltid ångra dig framöver och byta tillbaka...
När OA 12 och OA 14 tillverkades på 70/och även på 80talet var inte MDF uppfunnet, spånplatta var vad det som gällde. För att få ett material som inte slår sig så fanerade man in och utsida med samma sätt, det är alltså ett kvalitetstecken! Idag är högklassiska sandwich och kompositlaminat innom flygindustrin uppbyggda på detta sätt dvs balancerade för att få symetri i de krafter som verkar på skalen! Kolla på möbler äldre än ca- 70 tal så ska ni se att snickaren har fanerat in och utsida för att få en möbel som inte slår sig, de vet vad de gjorde, oftast med ett billigare faner där det inte syns men fungerar lika bra.
Faktum är att Carlssonhögtalarna från 70-talet är gjorda i en speciell möbelplatta som varken är vanlig spånplatta eller MDF. Den har mycket högre densitet än spånplatta, vilket man kan läsa om i någon intervju med Stig (minns inte vilken tyvärr).
Tackar för tipsen och den visa kunskapen. Det ligger uppenbart en hel del tankekraft bakom dessa 30-åriga tingestar.
Om man ändå för experimentlustans skull skulle ge sig på avr7000/stefans idé att bygga en totalt ny låda i MDF inlusive botten, och "låna" toppen från orginalet så behövs ju ett nytt fot-alternativ - Har ni några tips och idéer förutom de uppenbart dyra och fula SD-foten.
Jag har också gått i fanér tankar. Jag har ett par OA116 i Valnöt som är ganska fina
förutom att den ena högtalarens ena långsida har en 10cm rand från toppen och neråt som är ordentligt blekt av solen. Kanske skulle det gå att slipa upp faneren
och sedan olja den på nytt?
Ett annat alternativ är ju att slänga på ny fanér och då skulle jag hellre vilja ha
körsbär. Men det tar emot att göra stora inggrepp på dessa kultur klenoder.
Så idén att göra nya lådor i MDF är ju lysande. Man behåller botten där basen,
filter och basreflexröret sitter, toppbaffeln för diskanterna samt plastlådan för
mellanregistret. Misslyckas man så är det "endast" lite kapitalförstöring, orginal kabinetten är ju kvar. Blir det bra så har man ett par jättefina OA116 i Körbär.
Någon som vet var man köper fanér i Stockholms området och vad det kostar ungefär?