Uppgradera OA50 till .3 eller köpa annat?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
DunkaDunka
(1+ posts)
(1+ posts)

Uppgradera OA50 till .3 eller köpa annat?

Post by DunkaDunka »

Hej!

Min jazztokige far har ett par OA50 original, köpta på 80-talet. De är i väldigt fint skick utvändigt, men utifrån vad jag läst här på CarlssonPlanet så är sannolikt inte skumkanterna i så bra skick... Så min fråga är: Om man bortser från nostalgiska faktorer, är det värt att uppgradera för 3800 kr? Det är ju trots allt en del pengar och de är kanske bättre investerade i ett par nya högtalare istället?

För 5000-6000 får man t.ex. ett par Dynaudio Reference 42 som brukar få toppresultat i tester http://www.rodinhifi.com/Produkter_Grun ... nce_42.htm
eller ett par B&W DM 309 http://www.hifiklubben.se/show.php?fold ... ct=BWDM309

Om OA50.3 låter som något som kostar 10 000 kr är det ju klart värt att uppgradera, men ett sånt klipp är det kanske inte?

Julhälsningar,

Thomas
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Re: Uppgradera OA50 till .3 eller köpa annat?

Post by Stefan Björklund »

För 6000 kr får du ett par OA58 som jag tycker låter som de kostar ytterligare en slant...
för 3800 kr + ett par OA50 får du något som förmodligen låter nästan lika bra som OA58... -samma element i en lådkonfiguration som är nästan identisk (även om OA58 är högre och smalare)

Tycker din Far om sina OA50 så kan detta som sagt vara en nog så god väg att gå...

Väljer han att köpa ett par OA58 kan han säkert minska prisskillnaden mellan dessa alternativ genom att kränga sina OA50 för en tusenlapp eller mer... han slipper även modifieringsjobbet...

OA50 är i o f s snygga med sina stora metallgaller :)

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
marten
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by marten »

Jag har inte lyssnat på 50.3 men däremot 58. Mycket prisvärt! Skulle tro att denna är bättre i basen än 50 modellen och dessutom kanske har en någothögre ljudbild än 50'an?
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Dina gissningar stämmer mycket bra Mårten. ;)

/Erik
12björn
Internationalization Team

Post by 12björn »

På lyssningsträffen i Skarpnäck när vi lyssnade på en "himla många Carlssonhögtalare gjorde inte 50.3 nå´t särskilt intryck på mig, vilket däremot 58:orna gjorde!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Jag hade lite svårt att bilda mig en ordentlig uppfattning i Skarpnäck då samtliga modeller där led riktigt ordentligt av rummet.

/Erik

PS. Absolut inget illa ment mot dig Björn! Man kan ju inte bygga om hela huset/lägenheten för stereon. Själv har jag problem med ekon t.ex. men det skall lösas förhoppningsvis. Dessutom hade vi kanontrevligt på träffen. :)

/Erik
DunkaDunka
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by DunkaDunka »

Far gillar sina OA50 så vi får väl överväga en uppgradering. Han har nog svårt att skiljas från sina gamla högtalare.

Själv har jag precis köpt ett surroundsystem från Mourdaunt-Short som låter riktigt bra även när man spelar vanlig musik. Åtminstone lät det kanon i butiken, men det borde låta bra även hemma med samma förstärkare. Vi ska jämföra ljudet i nyår. Det är ju trevligt om man kan använda högtalarna till allt även om det blir en viss kompromiss. Vi får se hur det slutar! Vi gör kanske inte något alls eftersom han tycker att de låter bra som de är, vi får väl titta lite närmare på skumkanterna i så fall antar jag.

God Jul

/Thomas
12björn

Post by 12björn »

Erik Johansson wrote:Jag hade lite svårt att bilda mig en ordentlig uppfattning i Skarpnäck då samtliga modeller där led riktigt ordentligt av rummet.
Det finns ju olika uppfattningar om allt :roll: men det är i det rummet jag ska ha dom i, 12:or, 58:or eller vad det nu blir.

Vissa saker får man lära sig att leva med. 8)

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Håller med dig till 100%. Jag har som sagt samma problem själv med rummet. Dessutom upplever jag att man "lär känna" sitt eget rum och kan detektera ganska små skillnader även om rummet är bristfälligt då man lär känna dess påverkan.

Därför känns det helt logiskt att du kunde göra en mycket bättre utvärdering än mig i Skarpnäck.

Du är självklart välkommen hit om du har vägarna förbi Göteborg. ;)

/Erik
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Just 50 modellen verkar vara lite "rumskänslig"...
Mina OA50.2 låter inte så speciellt hemma hos mig, men de lät väldigt bra hemma hos TUX...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Post Reply