OA5 typ 2 renovering

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Kennet Johansson
(1+ posts)
(1+ posts)

OA5 typ 2 renovering

Post by Kennet Johansson »

Hejsan!
Fick ett par OA 5 typ 2 av en kollega i rätt fint skick som jag tänkte renovera "by the book". Började plocka isär dem för att rengöra och förlänga livet på dem men upptäckte ett litet hål i kanten på ena 9710:an samt att jag tänkte coata kanterna på dem. Det är det enda jag har hittat som behöver åtgärdas förutom faneret som behöver lite kärlek.
Det lilla hålet tror jag inte man kommer åt att laga inifrån så är det pk att göra det från utsidan/uppifrån? det blir ju synligt då
Har googlat sönder tangentbordet på vad jag ska coata kanterna med men hittat allt från lim till underredsmassa, så vad är mest pk att använda 2018?

Andra tips på vad jag behöver fixa utan att byta element? kondingarna på delningsfiltren?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: OA5 typ 2 renovering

Post by Martin Dellstig »

Hej

Själv har jag aldrig lagat hål i en 9710 men kolla med Red. skicka honom ett mail.
Angående coating av kant så var försiktig med det, gör det bara om det är absolut nödvändigt.

Var rädd om de tre skruvarna som håller dämpkorgen under 9710an, så att de inte flyttar sig. då måste korgen justeras in.
Har detta hänt så kolla den enkla lösningen från bygginstruktionen för OA-5K eller den mer omfattande och bättre som beskrivs i servicemanualen för OA-5. Båda finns under downloads.

Kolla att dämpmaterialet ligger rätt, byt kondensatorn till diskanten i filtret samt kolla att alla element låter.

Är något element trasigt brukar det gå att få tag i nåt här genom en annons under köpes alternativt på tradera.

Det tycker jag är en bra start, därifrån kan man utveckla renoveringen mer allteftersom tiden går.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Kennet Johansson
(1+ posts)
(1+ posts)

Hej och tack för svaret!
Skrev lite med kursiv text nedan som jag undrar över :)
Martin Dellstig wrote:Hej

Själv har jag aldrig lagat hål i en 9710 men kolla med Red. skicka honom ett mail.
Angående coating av kant så var försiktig med det, gör det bara om det är absolut nödvändigt.
Ok, kanske bara lagar hålet enl. renoveringstipsen och skippar coatingen

Var rädd om de tre skruvarna som håller dämpkorgen under 9710an, så att de inte flyttar sig. då måste korgen justeras in.
Har detta hänt så kolla den enkla lösningen från bygginstruktionen för OA-5K eller den mer omfattande och bättre som beskrivs i servicemanualen för OA-5. Båda finns under downloads.
Jepp, dämpkorgen rör jag inte

Kolla att dämpmaterialet ligger rätt, byt kondensatorn till diskanten i filtret samt kolla att alla element låter.
Dämpmaterialet kollat och är ok. Men kondensatorn (6,8 uF) finns några på Elfa men vilken ska jag välja, de verkar vara för olika spänningar? Hade varit fint om pinavståndet hade passat in på kretskortet. Eller finns de att köpa passande någon annanstans?

Är något element trasigt brukar det gå att få tag i nåt här genom en annons under köpes alternativt på tradera.

Det tycker jag är en bra start, därifrån kan man utveckla renoveringen mer allteftersom tiden går.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Martin
Kennet Johansson
(1+ posts)
(1+ posts)

Hej igen!
Börjar vara klar med renoveringen och har kommit så långt så att jag har fixat träet, räckte med möbelpolish så blev de kanonfina samt målat galler och bafflarna. Sedan har jag bytt kondensatorerna på delningsfiltren och bytt lite kablage samt satt dit nya terminaler. Satt igår kväll och provspelade den ena högtalaren när den var klar utan att ha skruvat fast baffeln ifall det skulle behövas någon handpåläggning inuti. Men vilket ljud, får ju en vuxen man att gråta med bara ena högtalaren så vad skulle det inte bli med den andra inkopplad. Gjorde den andra klar nu idag men direkt jag körde igång den så lät det inte rätt. Plockade loss baselementet och körde en tongenerator i windows på 100Hz. Lät ju bedrövligt, som att något är löst i elementet men hittar ingenting. Men när jag sätter fingret på undersidan av konen så låter den bättre, kanske trycker uppåt lite. Ser att den är en aning nedsjunken, kan det vara det som är fel?
Blev ingen coatning av kanterna föresten.
Någon som har ett element till salu?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Kolla att inget ligger emot elementet.
Har gjort den manövern en gång själv, trodde elementet var kass men det var bara en kabel som låg emot!

Det kan underlätta att veta var du bor om du vill ha tag i ett element, fyll gärna i "ort" på din profil så man vet vilken landsända du bor i.

Jag ser att du har bytt kondensator redan.
Själv tycker jag att SCR/MKP från ELFA är utmärkta. En 6,8uF blir alltså då art no 165-48-226.

Med vänlig hälsning

MArtin
Jag vet inte, vet du?
Kennet Johansson
(1+ posts)
(1+ posts)

Hej och tack för svar!
Tyvärr hittade jag ingenting som ligger mot eller ligger löst vilket det låter som men jag har ett nytt element på G.
Kondingar blev de här http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... -polyester Blev dem då
jag beställde kabel av dem samtidigt. Elfa har ju så dyr frakt (120kr), Hifikit 35kr när man bara beställer småprylar.

Jo sedan undrar jag varför det inte är någon tätning mellan baffeln och lådan, ska det vara så? Jag menar kabelgenomgångarna till diskanterna är ju limtätade medans det borde vara värsta korsdraget i den övergången. Nu har jag köpt tätningslist, är det klokt att sätta dit den?
Mvh
Kennet
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej

Jag har alltid tätat mot baffeln på alla mina högtalare, vanligen med list men jag har använt andra grejor också såsom karosserikitt etc.
List är dock bäst / enklast.
Listen Hifikit har är utmärkt då den är lätt att hantera.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Kennet Johansson
(1+ posts)
(1+ posts)

Ja men då sätter jag dit någon tätningslist :)
Post Reply