Byta terminal OA116

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
rotpen02
(1+ posts)
(1+ posts)

Byta terminal OA116

Post by rotpen02 »

Hej!

Jag har köpt 2 st moderna terminaler ANP 9 till mina OA116-högtalare. Hur sätter jag dit dem? Det går utan att öppna upp högtalare hoppas jag. Behövs nåt mer?

Tacksam för svar,
Robert
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Byta terminal OA116

Post by olaume »

Varför alls byta? XLR-kontakterna håller utomordentligt hög klass och används i professionella sammanhang.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Det skulle vara intressant att få reda på om ens någon hör någon skillnad. Är det någon som har utropat "heureka" när vederbörande bytt kontakter?
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Jag tvivlar mycket starkt på att det finns någon som helst ljudmässig vinst med att byta befintliga XLR-terminaler till bananer eller skruvkontakter. XLR är som sagt en professionell standard och används bland annat till mikrofonkontakter i sånganläggningar och hos radion. Mikrofonsignalen är oändligt mycket känsligare än en förstärkt signal mellan förstärkare och högtalare. Fungerar XLR där - och det gör de - duger de med mycket god marginal till högtalarkontakter. För övrigt tveksamt om det överhuvud taget går att höra skillnad alls på några kontakter eller kablar i den änden av ljudkedjan. Jag skulle tro att det enda skälet till att byta till bananer är praktiskt. Men det är å andra sidan ett engångsgöra att montera XLR-kontakter på kablarna och absolut inte krångligare än att byta terminaler på högtalarna. När jag fick mina OA116 renoverade garderade jag ändå med både hängslen och livrem och kompletterade så att där nu sitter både bananterminaler och XLR. En rätt onödig utgift visade det sig eftersom det är XLR jag använder, till råga på allt via en hemmagjord adapter. Och det låter alldeles fantastiskt.
Post Reply