Nyproduktion av OA-60/OA-40CS?
Nyproduktion av OA-60/OA-40CS?
Hej!
Jag har letat men hittar ingen information om faktisk produktion av högtalarna OA-60/-40CS. Det senaste om detta jag hittar är i nyhetsbrevet från oktober 2007 där det står att "...en ny producent har hittats, kontraktsdiskussionerna pågår, vänta er gärna stora överraskningar!"
Då jag nu är ute efter nya högtalare är det storligen intressant med ortoakustiska sådana i en surround-uppställning, men det verkar varken finnas möjlighet att köpa eller lyssna på OA-60/-40CS.
Har jag förstått situationen korrekt?
Svar mottages tacksamt.
Hälsningar
/ Siste man till rakning
Jag har letat men hittar ingen information om faktisk produktion av högtalarna OA-60/-40CS. Det senaste om detta jag hittar är i nyhetsbrevet från oktober 2007 där det står att "...en ny producent har hittats, kontraktsdiskussionerna pågår, vänta er gärna stora överraskningar!"
Då jag nu är ute efter nya högtalare är det storligen intressant med ortoakustiska sådana i en surround-uppställning, men det verkar varken finnas möjlighet att köpa eller lyssna på OA-60/-40CS.
Har jag förstått situationen korrekt?
Svar mottages tacksamt.
Hälsningar
/ Siste man till rakning
-
12björn
- Internationalization Team

Re: Nyproduktion av OA-60/OA-40CS?
Jagär inte den att svar på vad som hände.
Larsen Hifi http://www.larsenhifi.com byggde Carlssonhögalarna och även OA60. Han har tagit fram en ny serie som han kallar Larsen, som bygger på samma koncept. Hoppas du hittar nå't som är intressant!
Björn
Larsen Hifi http://www.larsenhifi.com byggde Carlssonhögalarna och även OA60. Han har tagit fram en ny serie som han kallar Larsen, som bygger på samma koncept. Hoppas du hittar nå't som är intressant!
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Är inte OA 60/=A-40CS den centerhögtalare som aldrig kom i produktion?
Tack.12björn wrote:Jagär inte den att svar på vad som hände.
Björn
Jag hittade Larsen HiFis sida och högtalare innan jag läste nyhetsbrevet från 2007. Tyvärr har jag ju nu bara läst nyhetsbrevets vinkel av det som hände men det är ju inte särskilt uppmuntrande. Särskilt inte att hr Larsen inte tordes/ville kopiera designen rakt av utan har ändrat på den. Det jag söker är ju Stig Carlssons (stiftelsens nu då) ortoakustiska högtalare, och inte en kompromiss. Det intresserar mig mycket mindre, och jag bor tyvärr inte så till att jag enkelt kan provlyssna på högtalarna (två timmars bilfärd enkel väg till närmsta återförsäljare, i Sundsvall). Samtidigt tänker jag inte lägga mycket energi på detta utan istället bida min tid och hoppas att OA-60 kommer i produktion tillsammans med OA-40CS.
Har någon funderat på Indiegogo eller Kickstarter för att få igång en produktion, eller finns det kanske en väntelista att sätta upp sig på tills det finns underlag att producera en omgång högtalare?
För inte är produktionen av de färdiga konstruktionerna (t.ex. OA-60/-40CS som jag nu är intresserad av) permanent nedlagd? Det skulle verkligen vara sorgligt!
/ Mattias
momus wrote:Är inte OA 60/=A-40CS den centerhögtalare som aldrig kom i produktion?
OA-60 är instegsmodellen och golvhögtalaren jag är intresserad av, och OA-40CS är center/surround-högtalaren som kan hängas på vägg - som jag har förstått det.
Och vad jag vet har ingen av dem kommit i produktion, eller var OA-58.2 exakt lik OA-60?
Redigering: Är Larsen SC exakt lik OA-40CS konstruktion?
PS. Finns det något sätt att citera flera inlägg i samma meddelande, förutom att göra det för hand?
/ Mattias
Centerhögtalaren kom aldrig i produktion vad jag vet. OA 58 tillverkades av Larsen för SSC. Den högtalare idag som ligger närmast OA 58 (och OA60) är Larsen 4. I princip samma konstruktion vad jag förstår. (Observera att Stig Carlsson själv aldrig själv var med och koncipierade OA 58. Han fanns inte längre med oss då).
Om inte SSC genom handling bevisar att jag har fel, misstänker jag att den enda verksamhet som pågår är minsta möjliga administration som lagen kräver för att stiftelsen som sådan ska bestå. Såvitt jag vet har ingen föryngring skett i styrelsen, snarare har yngre handlingskraftiga lämnat utan att ersättas.
Vill någon ha genuint orotoakustiska högtalare avstämda och godkända av Stig Carlsson själv är det OA52.2 eller tidigare på begagnatmarknaden som gäller.
Alternativ 2 för den händige, bygg klon enligt instruktioner under Carlsson Illuminati på faktiskt.se
Nästa alternativ är som nämnts nyproduktion från Larsen, där jag skulle välja L6.2 och vara ganska nöjd, om mina OA52.2 skulle försvinna p.g.a. brand eller annat elände.
Jag tror Larsenhögtalarna uppfyller principerna för att kunna kallas ortoakustiska, men Larsen undviker att säga det själv för att inte väcka ont blod.

Temporär uppställning för att spela 3-kanals SACD från RCA Living Stereo-inspelningar med
Centerhögtalare som "egentligen inte finns" framtagen av avr7000 på faktiskt.se
OA52 står ovanpå inofficiella "OB52" subwoofers som jag själv tagit fram.
Vill någon ha genuint orotoakustiska högtalare avstämda och godkända av Stig Carlsson själv är det OA52.2 eller tidigare på begagnatmarknaden som gäller.
Alternativ 2 för den händige, bygg klon enligt instruktioner under Carlsson Illuminati på faktiskt.se
Nästa alternativ är som nämnts nyproduktion från Larsen, där jag skulle välja L6.2 och vara ganska nöjd, om mina OA52.2 skulle försvinna p.g.a. brand eller annat elände.
Jag tror Larsenhögtalarna uppfyller principerna för att kunna kallas ortoakustiska, men Larsen undviker att säga det själv för att inte väcka ont blod.

Temporär uppställning för att spela 3-kanals SACD från RCA Living Stereo-inspelningar med
Centerhögtalare som "egentligen inte finns" framtagen av avr7000 på faktiskt.se
OA52 står ovanpå inofficiella "OB52" subwoofers som jag själv tagit fram.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Tack för svaret, lennartj!
Det verkar bli till att hitta Larsen-högtalare att provlyssna på för min del då.
Varför byggde du dina "OB52", saknar OA52 ett basljup/-tryck?
Det verkar bli till att hitta Larsen-högtalare att provlyssna på för min del då.
Varför byggde du dina "OB52", saknar OA52 ett basljup/-tryck?
Nej, egentligen inte, men de löste ett problem och ger mig (oplanerat) så mycket mer, och dessutom till lägre kostnad!SisteMan wrote:Varför byggde du dina "OB52", saknar OA52 ett basljup/-tryck?
OA52.2 är högtalare med helt fantastisk upplösning om man har tillräckligt hög kvalitet på förstärkare och programkällor.
Det gör dem betydligt mer svårplacerade än många vill tro om man ska ta vara på alla de goda egenskaperna.
I vissa rum, som mitt, är det omöjligt att placera OA52.2 så att alla placeringsregler blir uppfyllda.
Placerar jag dem för bästa ljudbild blir frekvensgången i basen bedrövlig, se den mörkblå kurvan.
Med mina fyra ekvidistant placerade OB52 sub-baslådor aktiverade upp til 80 Hz och OA52.2 högpassfiltrerade från samma frekvens
registrerar mätningen den turkosa kurvan, som i stort sett talar för sig själv, (100-150 Hz skulle jag vilja åtgärda), men frekvensgång och nivå säger inte allt om basåtergivningen.
Systemet levrererar dessutom den tightaste, mest vältajmede och integrerade basåtergivning mina många besökare upplevt i ett vardagsrum.
Denna lösning blev dessutom billigare för mig än att hitta slutsteg som överträffar eller åtminstone matchar mina totalombyggda rörslutsteg i klass-A på ca. 30 W som Erik Andersson byggt åt mig på Dynaco Mk.III chassier och transformatorer och som dessutom har mycket högre uteffekt för att kunna spela basrik musik även på lite högre volym.
Dessutom kan det vara värt att nämna att jag efter hand höjt mina krav på basåtergivning betydligt sedan jag köpte mina OA52 för drygt 30 år sedan.
Då tyckte jag att det var häftigt när det kom något slags ljud ur högtalarna som kunde identifieras som grundtoner under 30 Hz.
På senare tid har det kommit ett antal musik-stilar/-former och inspelningstekniker som inte ens var påtänkta när Stig konstruerade OA52, och även om de funnits hade det nog inte varit självklart att han "tagit höjd" för att spela Drone eller Dubstep, som exempel.
Där nere i djupen finns klangfärger och texturer som jag tidigare inte ens hade en aning om att existerade. Jag har gjort spännande upptäckter av udda musikformer som jag tidigare avfärdat som odefinerbart muller eller så har det inte hörts något alls. Lägg märke till att jag skrev spela och inte återge, för det finns inget "åter-" i sådan musik. Den produceras när den spelas upp (enligt min mening).
OA52 klarar att återge praktiskt taget alla ljud som förekommer i akustiskt framförd och inspelad musik i ett vanligt vardagsrum på rimlig nivå och det är väl vackert så, MEN för att ge sitt bästa behöver dock OA52 i sin tur något av markandens bästa slutsteg på minst 100 W/kanal och ett sådant kostar mycket mer än de gamla Dynacostegen kostat mig (ca.10' för inköp och uppgradering för mååååååånga år sedan samt kondensator och rörbyten) samt 22' netto för mitt basprojekt, inkllusive allt material, elektroniskt delninsfilter och 1 kW klass-D ICEPower 1000ASD slutsteg, men inte alla timmar av trevligt huvudbry, konstruktion, bygge, mätningar och intrimning, som varit en kul utmaning för mig.
Den som saknar gedigna kunskper och decenniers erfarenhet bör nog inte ge sig på något liknande från scratch, men har någon lust att plagiera min lösning rakt av är det helt ok. Det mesta kan man läsa sig till här http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic ... 95#p768795 och skulle frågor ändå uppstå hjälper jag i så fall gärna till, såvida de inte gäller alternativa högtalarelement eller delningsfilter - GLÖM DET! Då faller hela lösningen.
/Lennart
Väldigt trevlig läsning.
Och som vanligt delar lennartj med sig av sina gedigna erfarenheter till glädje för oss mindre bevandrade i elektronikens och mätkurvornas värld.
Väldigt snyggt med basmodulerna under OA-52.2.
Hur förändras ljudet från OA-52.2 när de placeras lite högre upp från golvet?
Och som vanligt delar lennartj med sig av sina gedigna erfarenheter till glädje för oss mindre bevandrade i elektronikens och mätkurvornas värld.
Väldigt snyggt med basmodulerna under OA-52.2.
Hur förändras ljudet från OA-52.2 när de placeras lite högre upp från golvet?