OA-14 placering
OA-14 placering
Hur ska OA-14 stå emot väggen? Kloss intill? Eller en meter ifrån? Har läst både och här på forumet. Sen ska de ju en meter bort från hörnet till andra väggar.
Kan man ha bokhylla mellan högtalarna?
Tycker att min ena högtalare låter mer än den andra och basen är fattig överlag. Jag har kollat fas. Har nya element som Rehifi satte dit och de ändrade filter också, sa de ivf. Finns det någon expert som bor nära Dalby i Skåne som skulle kunna hjälpa mig? Vore mycket tacksamt. Älskar ju Carlsson ljudet men vill få det rätt. /Niklas
Kan man ha bokhylla mellan högtalarna?
Tycker att min ena högtalare låter mer än den andra och basen är fattig överlag. Jag har kollat fas. Har nya element som Rehifi satte dit och de ändrade filter också, sa de ivf. Finns det någon expert som bor nära Dalby i Skåne som skulle kunna hjälpa mig? Vore mycket tacksamt. Älskar ju Carlsson ljudet men vill få det rätt. /Niklas
Re: OA-14 placering
Hej,
Här kan du ladda ner manual för 14 (och 12)
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ssue_b.pdf
Här kan du ladda ner manual för 14 (och 12)
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ssue_b.pdf
Jag tycker, obs jag tycker, att stora, skrymmande grejer mellan högtalarna förstår ljudbilden väldigt mycket. Skulle en gång provlyssna en Linn LP 12, med OA 14. Lät apa...men då stod ett massivt, 140 cm högt skåp också mellan högtalarna...Har haft tunn, gles bokhylla med bara höga hyllplan - då har det funkat. Jag har gärna högtalarna några centimeter ut från väggen, ev också något "utvinklade". Har också haft viss dämpning runt högtalarna och fått en behagligare diskant.
Tycker jag;)
/Peter
Tycker jag;)
/Peter
-
12björn
- Internationalization Team

Det finns bara ett sätt att komma fram till rätt placering av högtalare och det är att pröva. Rumsakustik i normala boningsrum är så komplex att det egentligen inte går att beskriva på ett bra sätt.
Dom tumregler du fått är bra: minst en meter från sidovägg, inte för mycket skrymmande emellan och mot vägg (eller 5-10 cm ifrån) - sonabhögtarna är konstruerade för att samverka med väggen (de bakåtriktade elementen. Bra med dämpning (mattor) på golvet framför högtalarna och på sido-/bakväggar.
Har uppnått bra resultat med "oortodox" placering av mina 12:or.
Se'n verkar det ju som att nå't inte är riktigt som det ska med dina högtalare.
Björn
Dom tumregler du fått är bra: minst en meter från sidovägg, inte för mycket skrymmande emellan och mot vägg (eller 5-10 cm ifrån) - sonabhögtarna är konstruerade för att samverka med väggen (de bakåtriktade elementen. Bra med dämpning (mattor) på golvet framför högtalarna och på sido-/bakväggar.
Har uppnått bra resultat med "oortodox" placering av mina 12:or.
Se'n verkar det ju som att nå't inte är riktigt som det ska med dina högtalare.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Tack för alla svar. Jag har en Ivar bokhylla emellan och fick för mig att det inte var så stor skillnad. Sen börjar man tänka på det och kan inte släppa det. Haha! Ska lyssna ikväll med kloss in till väggen. Och utvinklade. Hoppas att Rehifi verkligen gjorde rätt. De ville inte göra Y-montering vilket de ansåg var bluff. Man skulle varit en praktiker och tekniker som många är här. Har tummen i handen och blir bara förbannad på verktyg. Haha! Stort tack för hjälp.
Håller med 12Björn.Rummet har mycket stor betydelse Kan även bidra med en annan upplevelse. Har ett par OD 11:or i ett sommarhus. Med en välrenommerad förstärkare var ljudet tunt och blodfattigt. Med förstärkardelen till en äldre JVC "ghettoblaster" blev det plötsligt schvung i ljudet (nej, jag hade inte loudness inkopplat).Har alltid upplevt att Sonab OA 12, 14 och OD 11 är mycket förstärkarkänsliga.
Vad gäller OA 14 har jag aldrig upplevt dom som basfattiga. I mitt lyssningsrum vill säga. Invinkling, avstånd till sidoväggar och ändring av möblering har bara haft minimal påverkan på ljudet (och basen). Men OA 14 betedde sig basmässigt lite underligt ibland. Stod jag i köket så hörde jag nästintill torndönsbas. Gick jag ut i vardagsrummet så försvann en stor del av basen (stående vågor).
Vad gäller Y-konfiguration så har jag aldrig hört någon skillnad. Både original och Y ger ju ett sammelsurium av reflexer. Det är ju liksom poängen med orthoakustiskt ljud.
Då hörde jag en lite större skillnad när jag bytte mina två fåtöljer mot en soffa. Men det var en knappt hörbar skillnad. Just nu har jag en fast väggmonterad hylla bakom mina högtalare (OA 50). Dom sprider ju ljud på ett annat sätt, men jag hörde ingen skillnad med eller utan hylla när jag körde mina OA 14.
Vad gäller OA 14 har jag aldrig upplevt dom som basfattiga. I mitt lyssningsrum vill säga. Invinkling, avstånd till sidoväggar och ändring av möblering har bara haft minimal påverkan på ljudet (och basen). Men OA 14 betedde sig basmässigt lite underligt ibland. Stod jag i köket så hörde jag nästintill torndönsbas. Gick jag ut i vardagsrummet så försvann en stor del av basen (stående vågor).
Vad gäller Y-konfiguration så har jag aldrig hört någon skillnad. Både original och Y ger ju ett sammelsurium av reflexer. Det är ju liksom poängen med orthoakustiskt ljud.
Då hörde jag en lite större skillnad när jag bytte mina två fåtöljer mot en soffa. Men det var en knappt hörbar skillnad. Just nu har jag en fast väggmonterad hylla bakom mina högtalare (OA 50). Dom sprider ju ljud på ett annat sätt, men jag hörde ingen skillnad med eller utan hylla när jag körde mina OA 14.
Med högtalarna intill väggen blir basen bättre men ljudet får inte samma levande rumsljud, att man befinner sig i samma rum som musikerna. Alltså när högtalarna står en meter typ från väggen. Jag får fortsätta flytta omkring högtalarna. Tack för svar.
DumDum fråga! Vilka element var det ReHifi skruvade dit tro?
Det är rätt element B65 och Obi. Köpta hos Hifikit.
Och med korrekt filter, ja! Detta är skumt.
Undrar om Rehifi skruvat "rätt". Även solen har sina fläckar på måndagar:-)
Ta ett snakk med rehifi...
Undrar om Rehifi skruvat "rätt". Även solen har sina fläckar på måndagar:-)
Ta ett snakk med rehifi...