Hejsan!
Köpte ett par Sonab OA14 för ca en vecka sedan med endast 5st fungerande diskanter(mt-20).
Nu har jag fått tag i 8st mt-225 diskanter, både mt-20 och mt-225 är 16ohms.
Går det att byta ut de gamla mt-20:orna och sätta in de nya mt-225:orna eller måste jag ändra något i filtret då?
MVH Calle
byta oa14 diskanter
Re: byta oa14 diskanter
förstår inte riktigt...... MT20 i OA14 är 8ohms.
Du kan inte byta till 16ohms MT225 or och filterändring blir lite svår då du tappar halva effekten om du bibehåller kopplingsschemat. Du kan i sig lägga alla 4 diskanter parallellt och sedan ett 3,9 ohms motstånd i serie med dom och nyttja samma filter. Du kommer tappa halva effekten i det lägre registret och lite mindre i det övre registret.
Du kan inte byta till 16ohms MT225 or och filterändring blir lite svår då du tappar halva effekten om du bibehåller kopplingsschemat. Du kan i sig lägga alla 4 diskanter parallellt och sedan ett 3,9 ohms motstånd i serie med dom och nyttja samma filter. Du kommer tappa halva effekten i det lägre registret och lite mindre i det övre registret.
-
nordlander
- (1+ posts)

Ok, finns det olika sorters Mt20? Hittadé den här bilden http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... /disk1.jpg där står från vänster mt20, mt225, mt40 och ct62.
Men som du skrev var mina diskanter som sitter i 8 Ohms
Men som du skrev var mina diskanter som sitter i 8 Ohms
Bilden är bara tänkt att visa utseendet på de olika diskanterna.
För många Carlsson är inte nog.