Lyssningsintryck OA5-mmx

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by lemmts »

Vad kul att du rotar i såna här saker grafpro!
Kan du göra ett förtydligande angående dina OA116. Är de bestyckade med SC165+MT24? Jag undrar, för själv har jag SC165+CT62 i mina, och har inte upplevt problemet. Men det beror kanske på att jag inte lyssnat ordentligt.

Lasse
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by PappaBas »

@ Bengt och Grafpro

Tack för spännande funderingar! :) Det är precis detta jag vill ha igång, en diskussion och tester så vi kommer framåt.
Jag kanske inte var tydlig nog, men när jag beskrev mina upplevelse så höll jag på att testa elementen individuellt. Så när jag beskrev det scenario som jag upplever renodlat sätter fingret på problemet var alltså med F87 ensamt, inga diskanter var inkopplade. Jag kan genom att variera dämpningen på olika ställen i frekvensspektrumet se vid vilken frekvens det försvinner (använder mini-dsp och kan flytta notch-filtret ganska precist). Just nu har jag ingen mätmick hemma men kommer att få låna en igen i veckan och då tänkte jag mäta upp med båda högtalarna samtidigt (innan gjorde jag alla mätningar på en ensam högtalare).
På en höft är det någonstans runt 3 kHz bara baserat på att jag kan dämpa bort det med ett rätt smalt notchfilter(-8 dB).
Jag har mätt en hel del olika tonkurvor på både F87 och T22 ihop och var för sig (så gott jag kunnat med verklig reservation för mina tekniska kunskaper) och F87 mäter rakt och fint. Skall testa vad som händer i frekvensspektrumet specifikt med båda högtalarna och med olika signaler till dem.
Antingen är det en genuin interferens mellan dem eller så är det bara att totalvolymen går upp när båda elementen (F87:orna alltså) spelar samtidigt som gör att man upplever problemet mer. Skall bli spännande att försöka klargöra :)

Jag och Olav har ju testat massa olika varianter av diskantdelning och upplever att visst kan det bli lite vasst men som sagt så har detta inte med diskanten alls att göra. Men i fallet F87 med dess flacka delning och ökande känslighet så blir det kanske inte så mycket kvar för diskanterna att göra, faktum är att när man kopplar ur dem helt inser man att med originalfiltret och -3 dB dämpning så bidrar det verkligen inte mycket till totalupplevelsen (något som liknar ett mellanting mellan LR och BW filter som börjar falla av redan vid runt 7kHz.

Så din fundering Grafpro om att det är F87 delar jag till fullo.
Men vad är det för fenomen? Är det ett problem som 9710 också har? IÖ pratar om att den öronnypande stigningen som fanns vid 3-4 kHz på 9710 skulle vara borta men tittar man på tonkurvor för F87 verkar det till viss del finnas där med?

Det enda jag kunnat komma på är att om man tittar på B200 på visatons hemsida och tittar på spridningsmönstret verkar den ha en liten puckel vid 3 kHz vid väldigt höga vinklar? Dvs de vinklar man lyssnar på dem på MMX? Med reservation för att F87 är modifierat från det elementet.
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by PappaBas »

@grafpro
När jag pratar om filter menar jag Butterworth med BW och Linkwitz-Riley med LR, de frekvenser jag avser är alltså de som filtret är räknat på (-3 db punkt för BW och -6 dB punkt för LR) bara så det inte blir missförstånd. dB talen avser brantheten dvs dämpning per oktav.
Jo vi har ju testat med olika sorters brantare och tidigare delning på F87. Det låter helt klar bättre! Som vi skrivit innan så vinner man en del upplevelsemässigt på att låta diskanterna gå lite längre ned (se tidigare poster i denna tråd) och dela av F87 tidigare, jag och Olav tycker man vinner luftighet och detaljer.
Men faktum är att jag efter att ha testat en massa olika varianter inte fått helt rätsida på det och blivit av med missljudet som uppkommer från F87 (testat -12 db LR som börjar dela från under 1kHz och olika BW -12,-18,-24 osv osv med delningar från 1400 upp till 2800 Hz) men jag fick ju inte problemet att försvinna helt? Så det var därfär jag började testa med notchfiltret för att försöka kvantifiera problemet (jag märkte ju att det försvann när jag dämpade otroligt brant vid kanske 3 kHz så jag tänkte att det nog finns över där).
Problemet framstår faktiskt ännu tydligare om man t.ex kör -12 dB BW vid kanske 2800 Hz just för att då dränks det inte så mycket i diskanten utan då hör man det ännu mer.

Så lösningen är antingen ett notch-filter (men det måste vara rätt kraftigt och jag är rädd att det kan påverka området runtomkring för mycket) men allra helst vill jag veta vad detta beror på och komma tillrätta med det från roten än att så att säga spika på en quick-fix?

Skall försöka göra lite fler mätningar denna och nästa vecka men sen kan jag säkert skicka upp ett element som du kan mäta på :) Skall se om jag hittar originalkartongen den är väldigt bra att posta det i. Men jag har en misstanke om att man faktiskt måste mäta på högtalarna och inte bara ett ensamt element? Skall testa mer i veckan men kanske behövs det även att man mäter från båda två samtidigt?
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by PappaBas »

ok jag testade en sak och gjorde en konstig upptäckt som någon kanske kan förklara?
Spelar alltså på bara F87 i två kanaler.
Jag spelade en testton på 3kHz, när jag flyttar huvudet ,sitter i sweetspot bara lite lite i sidled (1-10 cm) varierar ljudstyrkan från elementen otroligt! Dvs ibland hörs det nästan enbart från höger element, sedan vänster sedan nästan växlar tonhöjden fram och tillbaks?
Det måste ju vara att gångvägen för de olika tonerna från de olika elementen blir olika och ibland släcker ut och ibland förstärker varandra? Eller är det något annat? Väglängden här är väl ca 11 cm så det kanske kan stämma överens med det dvs att jag kommer få den effekten vid små rörelser på mitt huvud?
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by PappaBas »

hmm har försökt lyssna mer och testa med filter. Jag tror att det kanske bara var att när totalvolymen går upp så förvärras upplevelsen av det. Men faktum kvarstår att det låter väldigt illa.
Fenomenet verkar helt klart bli värre ju högre jag spelar?
Är det något som händer rent fysiskt med elementet, är det att örats känslighet förändras med volymen, eller är det någonting med elementets positionering dvs närhet till vägg och strålningsriktning som påverkar?

Och för att det kanske kan missförstås, jag testar alltså F87 monterade i MMX:lådan. Inte utanför :)
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by tct98 »

Som CD användare tog det lite tid att via lap-top och Spotify få ordning på allting. Men nu har även jag lyssnat på Runrig och Loch Lomond. Kan bara instämma med föregående insändare att vid den angivna tidpunkten kommer ett mycket obehagligt ljud som formligen skär i öronen. Lyssnade då endast på F87 monterade i MMX. Först bara i en låda därefter i bägge. Det verkar som om "oljudet" förstärks med två högtalare. Det är väl naturligt med dubbelt så mycket energi att det blir så.
Då är som sagt frågan : Vad är det som händer ? Vad är lösningen ?
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by nazze »

Mina Herrar (var är Damerna?)
Har lyssnat på Runrig Loch Lomond LIVE 1.40 sek in och det segmentet låter inte bra i ett antal hyfsade anläggningar & mina gamla AKG K240 Monitorer hörlurar.
Kan det vara inspelningen? Glöm inte att volymkompensera det verkar vara kritiskt. Har inte lyssnat på MMX. Annars är Runrig kul. Lev väl..

NØFF
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by PappaBas »

@Nazze
Jag vet hur den låter i andra högtalare :)
Handlar inte om det. Det visar bara något extra tydligt som är ett problem i MMX.
För övrigt låter det jättebra på pi60 och OA51LE någonting.
Hade du hört det hade du förstått. Det är på nivån fingrar
Mot svarta tavlan.
Det som är frågan är vad det är? Fel i filter? Distorsion av något slag? Något helt annat?
Det är det vi vill svaret på. Förhoppningsvis är det relativt lättfixat och då vinner ju alla på det?
Schmutziger
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Schmutziger »

nazze wrote:Mina Herrar (var är Damerna?)
Har lyssnat på Runrig Loch Lomond LIVE 1.40 sek in och det segmentet låter inte bra i ett antal hyfsade anläggningar & mina gamla AKG K240 Monitorer hörlurar.
Kan det vara inspelningen? Glöm inte att volymkompensera det verkar vara kritiskt. Har inte lyssnat på MMX. Annars är Runrig kul. Lev väl..

NØFF
Alltså den låter inte bra i bra anläggningar men den låter direkt dåligt på oa5mmx, har hört loch lomond på pi60s, oa116, oa51le2, od11, mina hembyggen och det låter inte på långa vägar lika illa på någon av dem som på mmx.

Martin Dellstig/SSC:
Hur många olika filterdimensioneringar lyssnade ni på innan ni bestämde er för den slutgiltiga?
Fanns det filter med brantare delningar osv?
Vad var det som gjorde att detta filtret vann?
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Nattlorden »

Jag har lyssnat både ofta och högt på denna låten, har nästan inte haft en fest med mina golfpolare utan att det kommit begäran på den, så jag har lyssnat på den med piP,i28 & pi60s-s och alltid tyckt den låtit bra. Möjligen jag redan spelade den på min Canton Digital-tid? Håller med PappaBas om att den spelade utmärkt även på 0A51LE2(tror jag det varit båda gångerna).
OA-12, OA-14, OA-51LE
Post Reply