Avstämning - mystiska uppgifter

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
mangrove
(15+ posts)
(15+ posts)

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by mangrove »

momus wrote:Grafpro:
"Här är en ny idé för OA14: ni som har Basta, testa att simulera två SC165 eller B65oaII i en OA14 ska ni få se. Det ser otroligt bra ut!
Om man skulle ta upp ett extra hål på sidan av lådan, montera ett element till och lägga det i serie med det befintliga, och shunta allt över 80Hz från det extra elementet..."

Det var ett tag sedan, noga räknat i mitten på augusti i år. Tänkte som säkert många andra också, att det vore fult med att såga upp en OA 14 och montera ytterligare ett SC 165. Men, slog det mig, finns det inte plats på bottenbaffeln? Jag har inte mätt själv och mina OA 14 är sålda. Men det skulle kunna bli en liten snygg rökare, en slags OA 116 "Light Edition", eller rättare sagt en OA 114. Om elementet får plats så fattas ju bara sticksåg och lite mod.
Elementet skulle utan problem få plats i bottenplattan, längst bak:

Image

Det är hyfsat mycket plast att såga sig igenom, dock. Jag är osäker på om jag vågar (om jag får tag på ett par till skulle jag utan problem offra dem, dock).
mangrove
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by mangrove »

grafpro wrote:Då är det kul att se att denna puckel för B65oaII i OA14 är 38ms, för SC165 30ms, för Peerless 831735 25ms, för SB17nrx 20ms och för AC-165 ingen höjning alls! Den sistnämnda är mycket intressant. Jag har redan beställt en...
Jag hoppas du inte råkade beställa den Aurum Cantus AC165/50CK som jag snubblade över igår -- samma namn, runt chassi, men ett HELT annat element ;-) Var tog du elementet ifrån och vad sägs om leveranstid?

Jag sitter i skrivande stund (som du eventuellt vet, eftersom du hjälpt mig med mina filterfunderingar -- tack!) med OA-14 totalrenoverad, dvs, T22oa och B65oaII. Jag inväntar därför resultatet av undersökningarna med visst intresse.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

Jag har redan sågat sönder en OA14L, ett stort hål på sidan, och monterat ett andra baselement där. (Nu får jag väl på käften igen!)

Den låter bra, jag tänkte fintrimma lite genom att korta röret och därmed höja avstämningen till nästan samma nivå som OA12. Det blir alldeles säkert mycket bra - närmare bestämt som att ställa två par OA12 framför sig. Det extra elementet på sidan blir inte alls fult, det blir liksom en budget-L8. Att sätta det i botten vore förstås snyggare.

Men jag är envis som en gammal get i det där med att vilja påvisa förbättringen i transientförmåga med något ovedersägligt, alltså någon mätning som alla kan acceptera. Jag har också svagt förtroende för mina öron (och en hel del andras för den delen).

AC-165 har jag mailat med den svenske agenten Hifi-Börsen om, de säljer Aurum Cantus kompletta högtalare. De säger sig gärna sälja också lösa element och skulle återkomma med pris och leveranstid. Annars finns den hos andra leverantörer, både i Europa och USA. Du har rätt i att man inte ska förväxla den med modeller som heter AC-165/xxx, de är helt annorlunda. Så snart jag har en ska jag mäta T/S och lägga ut resultatet. Om det stämmer med uppgivna data, och om den dessutom har lägre dist än de nuvarande kandidaterna är det otroligt bra.
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by nazze »

Spännande detta med OA-14!
Vad har du tänkt för övriga element? Kanske info finns och jag inte är med?
Finnns det chans på genomsiktsbild? Bild 1000 ord osv.

Nøff från nazze
mangrove
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by mangrove »

grafpro wrote:Jag har redan sågat sönder en OA14L, ett stort hål på sidan, och monterat ett andra baselement där. (Nu får jag väl på käften igen!)
Haha. Vilket element använde du till detta?
grafpro wrote:AC-165 har jag mailat med den svenske agenten Hifi-Börsen om, de säljer Aurum Cantus kompletta högtalare. De säger sig gärna sälja också lösa element och skulle återkomma med pris och leveranstid. Annars finns den hos andra leverantörer, både i Europa och USA. Du har rätt i att man inte ska förväxla den med modeller som heter AC-165/xxx, de är helt annorlunda. Så snart jag har en ska jag mäta T/S och lägga ut resultatet. Om det stämmer med uppgivna data, och om den dessutom har lägre dist än de nuvarande kandidaterna är det otroligt bra.
Hur ser graferna ut för två st AC-165 i samma låda?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Inget nytt under solen. Kolla lite på den här tråden på vårt grannforum. Står visst lite om avstämning där också.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 65&start=0
petersteindl
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by petersteindl »

momus wrote:"….felaktiga spekulationer och retoriskt ledande påståenden som är falska
Du hittar på saker. Med illfundiga ord verkar du försöka få andra att framstå i sämre dager
det är ju endast dina egna fria fantasier om något som aldrig varit.
Att titta i backspegel och göra sig märkvärdig på döda personers bekostnad som utvecklade saker för mer än 40 år sedan ger inga poäng hos mig i alla fall, annat än minuspoäng därför att hästen river hindren i stället för att hoppa över. Det du håller på med framstår snarast som raka motsatsen till ”Vila i Frid” d v s en slags gravskändning.
Sedan tycker jag nog att du kan ha en annan ton gentemot en person som vilar i graven.
Dock, så använde jag inte det språk som du tar till i text gentemot Stig. Min fråga blir, skulle du ha använt samma attityd gentemot Stig om han varit vid liv?
Därför blir din kritik mot Stig Carlsson inte konstruktiv och positiv i sin anda utan påminner snarast om en argsint åklagare som nyss blivit försmådd av sin älskade och börjar nitälska genom påhopp på andra inklusive dem som man kanske innerst inne högaktar. Jag vet inte om det är det du vill, men jag avråder från sådana påhopp på Stig".

Det här är ett sammandrag av det svar som Peter Steindl ger Grafpro här på Planeten. Det är svårt med ironi och att ibland använda aningen drastiska formuleringar i inlägg. Att somliga misstolkar det man skriver får man nog räkna med Men någonstans går en gräns. Uppenbarligen finns det dom som ikoniserar Stig Carlsson och tolkar allt ifrågasättande som personliga påhopp och "gravskänderi".

Att stapla citat på det sätt jag har gjort kanske gör att det ser värre ut än vad det gör när man stöter på dom i en löpande text, men jag tycker Peter Steindl här går för långt och jag blir obehagligt berörd. Möjligen ska kanske Planeten reserveras för ikonisering och admin borde rimligen avlägsna allt ifrågasättande.
Du skriver att någonstans går en gräns. Den anser i alla fall jag att grafpro med råge har överträtt. Du kallar mitt inlägg för ett sammandrag av det svar som jag gav Grafpro här på Planeten. Det övriga jag skrev hade alltså inget värde för din del. Är det så jag skall tolka ditt sammandrag?

Jag tolkar inte allt som personliga påhopp om du nu skulle tro det. Däremot finns det ju en hel del i grafpros inlägg som spekulerar i Stig som person. Det tänker inte jag låta vara oemotsagt. Det handlar heller inte om Ikonisering såsom du vill göra gällande. Ni får bygga om era Carlssonhögtalare så mycket ni vill. Jag byggde ju om mina på den tiden det begav sig, d v s medans Stig Carlsson ”was alive and kicking”.

Jag tycker inte att admin bör avlägsna allt ifrågasättande såsom du verkar propagera för. Däremot hör det väl till god ton hos var och en som har kritik att med ödmjukhet försöka närma sig den man vill kritisera. Den som kritiserar kan ju ha fel i sin kritik. I det här fallet riktar sig grafpros kritik både till och mot Stig Carlsson, och frågorna som ställs verkar ju också vara riktade till Stig Carlsson, eller vem skall annars svara på frågorna? Hur Stig tänkte kan ju endast Stig svara på.

Min motfråga blir, varför svarar inte Stig Carlsson på grafpros frågor?
Den frågan är lätt att svara på. Stig har nämligen ingen möjlighet. Stig lever inte längre.

Varför då ställa frågor som om de vore riktade till Stig, såsom man vill ha svar från Stig Carlsson? Frågorna rör ju Stig som person. Svaret på denna fråga kan däremot inte jag ge.

Jag har försökt förmå grafpro att tagga ner sin, som jag ser det, hätska kritik mot Stig Carlsson som person. Jag anser hans kritik både vara obefogad och felaktig. Det är inte så såsom grafpro spekulerar.

Det finns heller ingen anledning att använda värdeladdad och degraderande retorik mot Stig Carlsson.

Anser jag att gränser överträtts så biter i alla fall jag ifrån. Felaktigheter som är offentliga och oemotsagda kan lätt anammas som sanningar i brist på att höra båda sidor.

Du må bli obehagligt berörd, men det finns personer, inklusive mig själv som blir obehagligt berörd av osanna insinuationer. Jag tycker grafpro överskridit rimlig takt och reson i sin enligt mig obefogade kritik av Stig Carlsson.

Det är faktiskt endast Stig Carlsson som inte kan ge någon talan i målet, trots att målet är han själv. Jag vet inte hur SSC ser på mina svar men jag svarar för mig själv. Mina svar har inget med SSC att göra. Eftersom jag hade så pass mycket kontakt med Stig Carlsson från ungefär 1970 och fram till hans bortgång, så vet jag att det grafpro skriver rimmar väldigt dåligt med hur det verkligen var. Jag ser inte heller någon vederhäftighet i grafpros resonemang. Jag tycker det är beklagligt att attityden som visas är trist och det finns som jag ser det ingen anledning till trist attityd. Om grafpro istället valt en attityd utan retoriskt ledande spekulationer om Stig som person så hade jag inte ägnat någon tid åt denna tråd.

Nu har jag sagt mitt i frågan. Vare sig mot grafpro eller mot någon annan tänker jag ge på käften för att det moddas Carlssonhögtalare. Varför skulle jag det? Högtalarna är ju era ägodelar. Ni får göra vad ni vill med dessa.

Däremot kan man väl låta Stigs personlighet få tillhöra Stig. Nog om detta.

Som upplysning kan jag dessutom säga att varken jag eller Ingvar Öhman dimensionerar basreflexavstämningen enligt någon vedertagen norm eller princip eller majoritet. Jag tror inte Naqref gör det heller. Däremot använder vi inte strömningsdämpning såsom Stig gjorde.

Sedan vill jag säga att minskar man Resistansen i spolen så minskas Qes. Ökar man strömningsdämpningen så minskar man Qms. Man kan alltså välja att justera båda.

Man kan se det så här, ökas Qes och därmed Qts så måste man justera upp volymen i lådan vilket gjordes i OA-116.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB & Bremen Dynamics AB fd importverksamhet av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A,
Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen ägghögtalare m.fl.
murcas
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by murcas »

I manualen som följde med OA 116 står att kabelresistansen inte får "överstiga 1 ohm".
Köpte mina fabriksnya 1977 (trots att det egentligen var en högtalare som ens farsor köpte på den tiden...).
Insåg efter kort tids ägande att 1 ohm är åt skogen, det är korta och tjocka ledningar som gäller här.
Vilket är enligt SC (och Dig) det optimala sammanlagda värdet av förstärkarens utgångsresistans plus kabelresistans plus spolens resistans?
petersteindl
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by petersteindl »

murcas wrote:I manualen som följde med OA 116 står att kabelresistansen inte får "överstiga 1 ohm".
Köpte mina fabriksnya 1977 (trots att det egentligen var en högtalare som ens farsor köpte på den tiden...).
Insåg efter kort tids ägande att 1 ohm är åt skogen, det är korta och tjocka ledningar som gäller här.
Vilket är enligt SC (och Dig) det optimala sammanlagda värdet av förstärkarens utgångsresistans plus kabelresistans plus spolens resistans?
Personligen så föredrog jag så låg resistans som jag kunde uppnå med OA-116. Jag vet uppriktigt sagt inte vilket totalt resistansvärde jag hamnade på.

Gissningsvis var slutsteget på 0,1 ohm, kablar kanske likaså och bautaspolen på 6 mH kanske var på 0,3-0,5 ohm (jag har för mig att tråddiametern var på 2,4-2,8 mm), vilket blir 0,5-0,7 ohm tillsammans.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB & Bremen Dynamics AB fd importverksamhet av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A,
Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen ägghögtalare m.fl.
murcas
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by murcas »

Tack för info!
Man skulle ju kunna prova den spole som rekommenderades för B65OA II, den är 6,8mH och 0,26 ohm. Om man lindar av så många varv att man får 6,0mH blir det ju ännu lägre resistans. Fast det är ju en ferrit, kanske o-bra.

Någon som provat aktivt filter och egen stärkare till basen?
Post Reply