Följdfrågor om Carlsson OA5x med subwoofer

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Följdfrågor om Carlsson OA5x med subwoofer

Post by lennartj »

Utbrytning av diskussion om "nördbas" från tråden Avstämning - mystiska uppgifter
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 165#p27165
lennartj wrote:Ok, här kommer mitt exempel på "nördbas" som jag egentligen fick på köpet när jag ville bota den miserabla frekvensgången i basen i mitt vardagsrum med mina OA52 placerade för bästa ljudbild från soffan mittemot teven.
Image
Mörkblå kurva med OA52 spelande fullregister
Turkos kurva med 80 Hz 18 dB/oktav högpass för OA52 och 30 dB/oktav lågpass för mina 4 styck "OB52" en under varje OA52 och de två andra osymmetriskt placerade, för att trigga olika rumsmoder, men mindre än en tiondels våglängds vägskillnad mellan alla högtalare och sweetspot.
Bifogar en vy från sweetspot:
Image
Enligt mina erfarenheter är det ytterst få förunnat att kunna placera ett par fullregisterhögtalare så att de samtidigt ger optimal ljudbild och frekvensgång i basregistret i ett "normalt" vardagsrum där högtalar- och lyssningplats inte får förhindra möjlighet till andra vardagliga aktiviteter.
Russ wrote:Tycker att inlägget var intressant,trots utvikningen.
Dessutom borde vi alla vara glada för inägg överhuvudtaget.

Uppfattar "lennartj" som väldigt kunnig och kompetent.

Jag läser hans inlägg med nöje.
nazze wrote:Tack lennartj
Din mätning ser bra ut.
Undrar hur en simulering på dina OB52 ser ut?
De är ju också den del i ett trevägssystem som vi konstaterat mäter dåligt i en simulering.
Och ditt sätt att kompensera de påstådda och nog upplevda Nördbasbristerna i ett 2vägs-system (tror jag).
Diskursen är generös.
Vi väntar på den Digitala Hammaren.

Lev väl nazze
olaume wrote:Intressant mätning Lennart. I princip tror jag okcså på att ge draghjälp med externa baslådor. Man avlastar dessutom då sina högtalare med tunga frekvenser så att de bör ha chansen att spela renare i det övriga registret. Rent möbleringstekniskt är det dock knepigt när man har stora golvare som OA116. Men finns det egentligen någon större anledning att placera baslådorna i direkt anslutning till huvudhögtalaren? Den låga basen sprider sig väl bra ändå och under en viss frekvens har jag för mig att örat i vilket fall inte kan avgöra riktningen. Det är väl det som är principen bakom att ha en subbas? Rätta mig gärna om jag har fel.

/Ola
lennartj wrote:Sub-baslådorna behöver inte stå intill huvud-högtalarna, men om man har många utan individuell digital faskompensering (som jag) bör all placeras på så lika avstånd som möjligt i förhållande till sweetspot för att de inte ska motarbeta varandra.

Jag är hemmablind och lider inte av att OA52 har låg ljudbild, men många besökare påpekar det.
Därför designade jag mina OB52 som "fundament" och med OA52 stående ovanpå gillar alla ljudbildens höjd.
Diskantelementet befinner sig på exakt samma höjd som Larsen 6 (om någon bryr sig).
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Följdfrågor om Carlsson OA5x med subwoofer

Post by olaume »

Nu sitter jag här och ska koppla in min nyköpta sub för att staga upp basen. Drabbas då av problemet att suben ifråga bara har lågnivåingång och min förstärkare har ingen sub-utgång. :? Förstärkaren är byglad och har tape monitor, så visst går det att lösa med aktivt delningsfilter. Men det känns lite övermaga för en så enkel sak. Någon som kommer på något listigt sätt att lösa det hela?
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by nazze »

En försiktig fråga från en novis på externa subbassystem. Tror mycket på detta som ett komplement/integrerad del i tvåvägssystem.
Har ni funderat på en integrerad subbas/centerkanal enhet?
Visar till en del av tankarna bakom den nya högtalaren "Ägget".

Med vänlig hälsning från nazze
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by lennartj »

@olaume:
Vad är det för subwoofer du har skaffat?
Det blir mycket lättare om du talar om fabrikat och modellbeteckning, och gärna lite data dessutom, så jag inte måste googla.

Har jag fattat rätt är den aktiv och har inbyggt delningsfilter.
Har den två RCA-ingångar så att den själv kan filtera ut sub-basinformationen från höger och vänster kanal, eller bara en ingång avsedd att anslutas till sub-out på en receiver?
Du borde kunna göra en egen högnivå-ingång genom att löda hop två enkla spänningsdelare som du kopplar parallellt med dina ordinarie högtalare.
Det senare alternativet är lösbart också om man väljer tillräckligt höga resistansvärden .
För att dimensionera optimalt behöver vi stämma av vilka prylar den ska användas med.
Jag har sett att du har en HK 690 förstärkare och OA14 och OA116.
Med en snabb googling hittade jag förvånande inte vilken uteffekt den har.
Den behöver vi veta för att räkna ut den maximla spänningen över en högtalare.
För subwoofern behöver vi veta vilken ininmpedans den har,
samt vilken signalspänning den behöver (minst) för att ge maximal uteffekt
och gärna vad den tål om man skruvar ner nivåkontrollen.

http://en.wikipedia.org/wiki/T_pad
http://www.k7mem.com/Electronic_Noteboo ... t_pad.html
http://www.uneeda-audio.com/pads/
Den tredje länken kanske är onödigt massiv läsning, men en snabb blick på första bilden på den obalanserade varianten överst till vänster, kan göra det lättare att förstå varför jag föreslår att använda endast två motstånd per sida/kanal.
Med R1 = 18 kohm och R2 = 1 kohm och om förstäkaren lämnar 19 Volt ut kommer 18 Volt att falla över R1 och 1 Volt att falla över R2. Anslut subwoofer-inången parallellt med R2 så får den 1 Volt in vid 45 W (19 x 19 / 8 UxU/R) uteffekt till högtalaren.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Hej,
Suben är en XTZ 99W8.16. Den har bara ingång för lågnivå och inget delningsfilter, däremot möjlighet till faskompensation. HK690 är på 2x90 W. Högtalarna jag nu kör är OA116. Jag tror dock mest på att ta ut sub-signalen före effektförstärkaren, via tape monitor eller byglarna. Allra bäst vore tape monitor för att man då enkelt kan välja på förstärkaren om man ska använda sub eller koppla förbi den. Men hur blir det då volymkontrollen av suben? Är den signal som går ut via monitor-anslutningen före eller efter volymkontroll? Det är givetvis inget bra alternativ att behöva ratta sub-volymen separat.

/Ola
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Eftersom du inte har en subutgång på din förstärkare så tror jag du bara har två möjligheter. Du kan (tror jag) koppla subben från ena kanalens förförstärkare ut till lågnivåingången på XTZ. Sen har du en en lågnivå ut från subben - jag tror den är "ren" och har alltså inte har gått genom filtret (jag är inte säker). Den leder du tillbaka till "in" på effekförstärkaren vid byglingen. Problemet är att du bara får halva kanalen till subben men det tror jag inte gör så mycket för att den låga basen finns för det mesta på bägge kanalerna, och när det gäller vinyl så ligger all bas i "mitten".
Alternativ nr 2 är att koppla från "tape monitor" men då får du som sagt problem med volymen. Då får du skruva manuellt på subben varje gång du lyssnar och det kan nog bli lite jobbigt.
Alternativ nr 3 är förstås att använda en annan förstärkare med dedicerad subutgång, men det blir ju dyrt och du kanske är helnöjd med HK. Jag använder samma sub till mina OA 50.3 (dom var egentligen till mina OA 12.5) och kör med XTZ Class A 100 D3 som har en subutgång, och jag är verkligen helnöjd.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Tack för bra svar och användbara tips.
Momus, har du alltså också en åttatums XTZ-sub? Jag blev sugen på din förstärkare och hittade massor med goda omdömen om den. Så risken är väl att den billiga suben i slutänden blev tämligen dyr... Har den valbar brytfrekvens för suben eller hur går det till så att inte suben och huvudhögtalarna driver samma frekvenser? Ett annat alternativ är att skaffa en equalizer med sub-utgång som t.ex. http://www.thomann.de/se/behringer_fbq1 ... phiceq.htm . Vore intressant att prova och kostar inte mycket, men risken är väl att man fastnar i det grafiska träsket och ägnar kvällarna åt att flytta potentiometrar istället för att njuta av musik...
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Nej. det finns ingen valbar brytfrekvens på förstärkaren utan det är bara subben som har det. Bastonerna går alltså fortfarande ograverade till huvudhögtalarna. Men varken med mina OA 12:or eller med OA 50.3 upplever jag det som ett problem. Å andra sidan har jag inte provat med ett aktivt delningsfilter. Rent teoretiskt borde det ju låta bättre om man avlastade huvudhögtalarna, men jag sitter helt nöjd (tills någon bevisar motsatsen. Det kanske blir en djävla skillnad). Jag kan i och för sig tänka mig att det blir en större skillnad med riktigt höga ljudvolymer, men jag spelar inte särskilt högt och använder heller inte min anläggning till bioljud. Ändå är det häftigt att kunna höra tunnelbanan störa i en inspelning gjord i början på sjuttiotalet i Konserthuset i Stockholm. Bara med OA 50 eller OA 12 så hörs det inte, men med subben så hörs den tydligt. Och jag har aldrig heller hört att 6,5 tummarna i mina huvudhögtalare distat eller låtit illa pgu av dom låga bastonerna.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Ja, jag kan knappt bärga mig till jag får suben inkopplad. Har du alltså också en XTZ 99W8.16 som trots sin litenhet förmedlar allt detta?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Ja den allra minsta med 100 watt och åttatumselementet. Jag har bägge skumpropparna i för att få en lite snabbare bas och den ligger ner under ett väggfast hylla där jag har både förstärkare, RIAA, Dac och skivspelare, alltihopa till vänster om högtalarna. Jag vet inte riktigt vid vilken frekvens jag delar, men jag kan inte bestämma riktningen på basen så det är inte särskilt högt. På vissa skivor hörs subben överhuvudtaget inte, på andra lägger den till en botten som ger ljudet en klarhet jag inte hört tidigare. Till en början hade jag förstärkningen satt ganska lågt (rädd för bumlig bas) men efter att ha hört ett extremt baspotent system (utan sub) så förstod jag att jag nog varit aningen konservativ. Men jag har inte frågat grannen under om vad han och hans fru tycker.
Post Reply