http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... 165#p27165
lennartj wrote:Ok, här kommer mitt exempel på "nördbas" som jag egentligen fick på köpet när jag ville bota den miserabla frekvensgången i basen i mitt vardagsrum med mina OA52 placerade för bästa ljudbild från soffan mittemot teven.
Mörkblå kurva med OA52 spelande fullregister
Turkos kurva med 80 Hz 18 dB/oktav högpass för OA52 och 30 dB/oktav lågpass för mina 4 styck "OB52" en under varje OA52 och de två andra osymmetriskt placerade, för att trigga olika rumsmoder, men mindre än en tiondels våglängds vägskillnad mellan alla högtalare och sweetspot.
Bifogar en vy från sweetspot:
Enligt mina erfarenheter är det ytterst få förunnat att kunna placera ett par fullregisterhögtalare så att de samtidigt ger optimal ljudbild och frekvensgång i basregistret i ett "normalt" vardagsrum där högtalar- och lyssningplats inte får förhindra möjlighet till andra vardagliga aktiviteter.
Russ wrote:Tycker att inlägget var intressant,trots utvikningen.
Dessutom borde vi alla vara glada för inägg överhuvudtaget.
Uppfattar "lennartj" som väldigt kunnig och kompetent.
Jag läser hans inlägg med nöje.
nazze wrote:Tack lennartj
Din mätning ser bra ut.
Undrar hur en simulering på dina OB52 ser ut?
De är ju också den del i ett trevägssystem som vi konstaterat mäter dåligt i en simulering.
Och ditt sätt att kompensera de påstådda och nog upplevda Nördbasbristerna i ett 2vägs-system (tror jag).
Diskursen är generös.
Vi väntar på den Digitala Hammaren.
Lev väl nazze
olaume wrote:Intressant mätning Lennart. I princip tror jag okcså på att ge draghjälp med externa baslådor. Man avlastar dessutom då sina högtalare med tunga frekvenser så att de bör ha chansen att spela renare i det övriga registret. Rent möbleringstekniskt är det dock knepigt när man har stora golvare som OA116. Men finns det egentligen någon större anledning att placera baslådorna i direkt anslutning till huvudhögtalaren? Den låga basen sprider sig väl bra ändå och under en viss frekvens har jag för mig att örat i vilket fall inte kan avgöra riktningen. Det är väl det som är principen bakom att ha en subbas? Rätta mig gärna om jag har fel.
/Ola
lennartj wrote:Sub-baslådorna behöver inte stå intill huvud-högtalarna, men om man har många utan individuell digital faskompensering (som jag) bör all placeras på så lika avstånd som möjligt i förhållande till sweetspot för att de inte ska motarbeta varandra.
Jag är hemmablind och lider inte av att OA52 har låg ljudbild, men många besökare påpekar det.
Därför designade jag mina OB52 som "fundament" och med OA52 stående ovanpå gillar alla ljudbildens höjd.
Diskantelementet befinner sig på exakt samma höjd som Larsen 6 (om någon bryr sig).