Finns det någon bra equalizer?
Finns det någon bra equalizer?
Jag börjar inse att jag nog egentligen inte alltid vill ha en helt rak tonkurva utan då och då vill kunna lyfta olika frekvenser, dels för att kompensera inspelningen, dels för att smaken skiftar. Ibland vill jag ha lite murrigt ljud, ibland maffig bas. Så då borde ju en equalizer vara en bra lösning. Finns det några bra eq, eller innebär det alltid att förstöra signalen med alla deras delningsfilter? Jag är lite bränd av alla dåliga eq som såldes i stereopaket på 80-talet och som mest fungerade som brusgeneratorer. Å andra sidan torde ju signalen ha passerat en och annan eq vid inspelning, så i princip behöver det kanske inte vara fel. Kanske inte så renlärigt, men jag är rätt pragmatisk när det gäller att hitta ett ljud jag trivs med.
Jag ser att Billebro har ett antal eq som för mina otekniska ögon ser väldigt bra ut och till överraskande bra priser. Någon som provat? Vad betyder det förresten att den har balanserade utgångar?
Ola
Jag ser att Billebro har ett antal eq som för mina otekniska ögon ser väldigt bra ut och till överraskande bra priser. Någon som provat? Vad betyder det förresten att den har balanserade utgångar?
Ola
Last edited by olaume on Tue 16 Aug 2011, 21:35, edited 1 time in total.
Re: Finns det någon bra equalizer?
Jag tycker först att du ska kolla tråden "Tonbalanskontroll". Musical Fidelity gjorde en bra tonkontrollenhet med valbara brytfrekvenser i sin "burkserie" som hette "X-tone", googla på den. Den kan ibland dyka upp på Ebay i Asien för sådär 1500 kr.
____________________________________________________________________________________________
Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Det beror på...
Vad spelar du med för prylar idag?
Spelar du mest digitalt lagrad musik finns det ju massor av möjligheter att använda dator och plugin i uppspelningsprogrammet som gör de korrigeringar du ställer in utan de bieffekter analoga equalizers i måttliga prisklasser ställer till med.
Om du inte har separat DAC utan vanliga analogt anslutna programkällor underlättar det att veta om du använder receiver, integrerad förstärkare eller separat för-och slutsteg samt fabrikat och modellbeteckning, så att man kan klura lite på vad du har för anslutningsmöjligheter och hur högt man behöver lägga ribban kvalitetsmässigt för att inte eq-möjligheten ska utgöra en generell kvalitetsförsämring.
Först fick jag för mig att det är du som har en T+A Music Player och efter att då ha kollat lite i onödan tänkte jag säga läs sidan 11 i manualen. Det är en mycket trevlig apparat, som jag själv haft funderingar på.
Vad spelar du med för prylar idag?
Spelar du mest digitalt lagrad musik finns det ju massor av möjligheter att använda dator och plugin i uppspelningsprogrammet som gör de korrigeringar du ställer in utan de bieffekter analoga equalizers i måttliga prisklasser ställer till med.
Om du inte har separat DAC utan vanliga analogt anslutna programkällor underlättar det att veta om du använder receiver, integrerad förstärkare eller separat för-och slutsteg samt fabrikat och modellbeteckning, så att man kan klura lite på vad du har för anslutningsmöjligheter och hur högt man behöver lägga ribban kvalitetsmässigt för att inte eq-möjligheten ska utgöra en generell kvalitetsförsämring.
Först fick jag för mig att det är du som har en T+A Music Player och efter att då ha kollat lite i onödan tänkte jag säga läs sidan 11 i manualen. Det är en mycket trevlig apparat, som jag själv haft funderingar på.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Jag spelar mest vinyl och en del CD. Har en HK 690 integrerad förstärkare med byglar mellan för- och slutsteg, så det bör vara möjligt att göra anslutningar där. Annars har den även tape monitor. HK:s inbyggda tonkontroller gör däremot ingen människa glad och kan på sin höjd åstadkomma en hängmatta. Det bästa med dem är att man kan koppla förbi dem med Source direct.
Lennartj, det är jag som har Music Player och ja, det är en mycket trevlig apparat som kan det mesta och låter bra, inte minst i kombination med Power Plant som har både vettiga tonkontroller och loudness
. Ola, det finns naturligtvis många möjligheter, men jag tycker du ska undersöka X-tone. Skulle passa bra mellan försteg-slutsteg http://www.musicalfidelity.com/download ... /xtone.pdf
____________________________________________________________________________________________
Nu blir jag förstås istället nyfiken på Musicplayer. Var kan man läsa mer om den?
Här: http://taelektroakustik.de/, leta på products och E-serie. För övrigt kan du höra av dej till Audio Concept i Stockholm som säljer dem.
Hmm, ja det kanske är överkurs. Känner en viss tvekan inför att kasta mig in i den digitala ljudprocessningens värld eftersom jag bara lyssnar på vinyl och cd. Hur är tro en klassisk eq som denna med sub-utgång? http://www.behringer.com/EN/Products/FBQ1502.aspx