Sonic Design vs Spikes

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
DulcimeR
(1+ posts)
(1+ posts)

Sonic Design vs Spikes

Post by DulcimeR »

Vilket är att föredra till ett par Carlsson OA50, SD fötter eller spikes?
Om spikes, vilket märke är det som gäller då?
Om SD, vilken tyngd ska dom vara gjorda för?

/MVH
Thomas - Carlsson Guden
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Du kommer kanske få ett antal olika svar men jag tänker (även om jag har mina egna tankar om detta...) ge dig något direkt tips. Mitt svar är att du ska testa själv och avgöra vad som låter bäst. Vad andra tycker eller kanske t.o.m har testat sig fram till är ju helt oväsentligt för dig, då ju alla är experter på sin egen smak! :D

Jag har t.ex. kontakt med en kille som gillar diskanten i 52.2 bättre än den nya i 52.3, något som det säkerligen är många som inte skulle hålla med honom om, men vad spelar det för roll egentligen för honom om han tycker den låter sämre?

Du förstår säkert min poäng, testa själv! Det finns ju de som hävdar (och t.o.m mätt upp tror jag?) att spikes skapar distorsion jämfört med SD-fötter och det stämmer säkert, men det finns ju bevisligen människor som gillar denna distorsion.

Själv diggar jag rörförstärkare som ju ofta distar rätt rejält då de enligt mig spelar musik jämfört med de transistordito jag hört (vissa med mycket låg dist). :)

/Erik
HLindgren
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by HLindgren »

Kanske jag häller bensin på elden, spikes så klart egentligen om man nu ser hur vissa instrument är kopplade till rummet där dom står på....Ta tex en flygel...inte fan hänger den i luften....kopplad ganska bastant till lyssningsrummet...Tre fötter som avslutas med metallljul, blir många hundra kilos tryck mot golvet. Varför ska då inte högtalarn få samma möjlighet att kopplas till rummet som instrumentet gjorde, för det är ändå så vi uppfattar musiken när vi sitter på konserten o lyssnar.
Bara en teori.....tror inte den är helt fel om man tänker efter en o 2 gånger........
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

HLindgren wrote:Kanske jag häller bensin på elden, spikes så klart egentligen om man nu ser hur vissa instrument är kopplade till rummet där dom står på....Ta tex en flygel...inte fan hänger den i luften....kopplad ganska bastant till lyssningsrummet...Tre fötter som avslutas med metallljul, blir många hundra kilos tryck mot golvet. Varför ska då inte högtalarn få samma möjlighet att kopplas till rummet som instrumentet gjorde, för det är ändå så vi uppfattar musiken när vi sitter på konserten o lyssnar.
Bara en teori.....tror inte den är helt fel om man tänker efter en o 2 gånger........
Visst. MEN...

...när man spelar in musik spelad på en flygel spelar man också in kopplingen till det rummet, dvs konsertsalen. Vill man verkligen ha kopplingen till ytterligare ett rum när man lyssnar till en pianokonsert?

För mig känns spikes intuitivt fel och jag har följaktligen aldrig prövat. SD-fötter använder jag däremot med, enligt min uppfattning :wink:, mycket bra resultat - tydligare och djupare bas, vilket också ger en totalt sett bättre upplösning.

...men som Erik säger: Pröva själv vad Du gillar.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: Sonic Design vs Spikes

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Mina OA50 står mjukt men jag är inte nöjd med dem just nu, så de åker nog in i förrådet så länge.

På hemsidan är man dock ganska kategorisk, se saxat nedan från renoveringstips:

OA50-FÖTTER
När det gäller Carlsson OA50 har det ända sedan
uppgraderade OA50.2 presenterades 1996 funnits en
motsvarande speciellt framtagen sats SD-fötter
att köpa som tillbehör.

En varning: Ställ aldrig någonsin en
Carlssonhögtalare på svårt distorsions- och
vibrationsframkallande otäcka spikes!

OBS detta är citat ej min egen åsikt. Den är precis som Erik och Björn säger välj själv, det är ju du som skall lyssna på högtalarna framgent.

Lycka till

Martin
Jag vet inte, vet du?
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Vee-Eight »

Tycker att 12björn har en poäng angående spikes. Men man skall ju komma ihåg att fötternas typ beror ju också på golvets beskaffenhet. Så det är upp till var och en att skapa sig sin egen favorit. ;)
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by CCL »

Kan berätta att jag till mina OA50.3 använder SD-fötter standard (upp till 12 kg tror jag det är)med mycket bra resultat. Tänk på att placera dem så att du får tyngdpunkten jämnt fördelad. Tips om detta har jag för mig finns på Sonic Designs hemsida.

// CCL
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

Kanske jag häller bensin på elden, spikes så klart egentligen om man nu ser hur vissa instrument är kopplade till rummet där dom står på....Ta tex en flygel...inte fan hänger den i luften....kopplad ganska bastant till lyssningsrummet...Tre fötter som avslutas med metallljul, blir många hundra kilos tryck mot golvet. Varför ska då inte högtalarn få samma möjlighet att kopplas till rummet som instrumentet gjorde, för det är ändå så vi uppfattar musiken när vi sitter på konserten o lyssnar.
Det beror på att exvis en flygel kräver att kopplas starkt till konsertsalen för att låta som den ska, på samma sätt som exvis en kyrkorgel kräver ett visst rum för att låta som den ska. Men inte 17 ska man väl lyssna på redan inspelad kyrkomusik i en kyrka??? Och inte ska man koppla högtalarna till golvet bara för att flygeln som är inspelad på skivan är kopplad till konsertsalens golv. Allt finns ju redan inspelat med musiken - rumsresonanser, akustik osv.

Ska man hänga upp högtalarna i taket eller i nåt annat när man lyssnar på musik som innehåller klockspel? :lol:
Allt som inte låter bra låter dåligt...
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

lennart wrote:
Ska man hänga upp högtalarna i taket eller i nåt annat när man lyssnar på musik som innehåller klockspel? :lol:

:mrgreen:
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

Spikes och "kuddar" (t ex SD-fötter) fungera på två helt olika sätt.
Meningen med spikes är att koppla fast högtalaren i golvet så hårt och fast som möjligt för att den inte ska vibrera. Principen är densamma som att dra fast högtalaren med bultar i golvet så att den helt enkelt inte kan röra sig - den sitter som berget. Detta fungerar dock bara till 100% om golvet är mycket hårt, styvt och stadigt. T ex ett betong- eller stengolv som inte sätts i svängning av högtalarens vibrationer. Tanken med spikes är mycket god men fungerar sällan och aldrig som det är tänkt i vanliga hus med vanliga golv.
SD-fötter har till uppgift att istället isolera högtalaren från golvet och bygnaden i övrigt. Sådana fötter måste dock ta hänsyn till högtalarens vikt så att resonansfrekvensen blir den rätta. Annars kan det hända att lådorna börjar vibrera ändå.
Smaken är som baken - den som tycker att spikes gör bättring till ljudet för att golvet också börjar låta ska naturligtvis ha spikes!
Allt som inte låter bra låter dåligt...
Post Reply