Brum i OA12or
- Mittageisen
- (1+ posts)

Brum i OA12or
Hallå! Det är så att jag har börjat notera en ganska så högt "brumljud" i mina högtalare, någon som har en aning om vad det kan vara? När jag slår på förstärkaren så dröjer den runt 10 sekunder innan ett ganska så högt brum hörs ifrån båda högtalarna, Edit: Nej nu har jag lyssnat ordentligt och testat, det visar sig att det bara är den vänstra som brummar. Den andra fungerar perfekt.
Det bör även påpekas att när man stänger av förstärkaren så tystnar båda (inte helt oväntat) och sen liksom knastrar det till i den vänstra (den som brummar). Kan även tillägga att jag inte hör att förstärkaren skulle brumma, och jag har ingen elektronisk utrustning som skulle kunna störa.
Det bör även påpekas att när man stänger av förstärkaren så tystnar båda (inte helt oväntat) och sen liksom knastrar det till i den vänstra (den som brummar). Kan även tillägga att jag inte hör att förstärkaren skulle brumma, och jag har ingen elektronisk utrustning som skulle kunna störa.
Re: Brum i OA12or
Du har med stor sannolikhet en defekt förstärkare. Brummet kan inte komma från högtalarna i sig. Testa med en annan förstärkare. Om du lyssnar på vinyl så kan det vara en brumslinga mellan skivspelare och förstärkare. Vissa skivspelare har en separat jordning som ska anslutas till en jordpunkt bak på förstärkaren. Ibland går den av och då börjar det brumma avsevärt.
Men "knastret" indikerar att det är förstärkaren som inte mår så bra.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Är det bara den ena kanalen som brummar så skifta sladdarna till högtalaren, då borde brummet komma i andra högtalaren.
Är det så så är ju högtalarna definitivt uteslutna och felet ligger i elektroniken.
För övrigt så håller jag med föregående talare.
mvh
Martin
Är det bara den ena kanalen som brummar så skifta sladdarna till högtalaren, då borde brummet komma i andra högtalaren.
Är det så så är ju högtalarna definitivt uteslutna och felet ligger i elektroniken.
mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?
- Mittageisen
- (1+ posts)

Haha ja jävlar, det verkar som att du har rätt, var hundra på att det var högtalaren. Men hopp det var då typiskt, nu är förvisso min förstärkare (Edison 60) känd för att brumma lite, men jag är absolut säker på att den inte har brummat förut.momus wrote:Du har med stor sannolikhet en defekt förstärkare. Brummet kan inte komma från högtalarna i sig. Testa med en annan förstärkare. Om du lyssnar på vinyl så kan det vara en brumslinga mellan skivspelare och förstärkare. Vissa skivspelare har en separat jordning som ska anslutas till en jordpunkt bak på förstärkaren. Ibland går den av och då börjar det brumma avsevärt.
Nu när jag testat lite så har jag kommit fram till att felet ligger hos den vänstra kanalen.
Fick göra så och det var elektroniken, så tråden platsar väl inte här längre.Martin Dellstig wrote:Hej!
mvh
Martin
Last edited by Mittageisen on Mon 08 Aug 2011, 19:01, edited 2 times in total.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Nä du får byta namn på tråden till OA-12 brummar när jag kopplar den till vänster kanal...
Kanske läge att ringa Perka om du inte är en fixare själv, en Edison brukar ju vara trevlig att hålla i skick.
mvh
Martin
Nä du får byta namn på tråden till OA-12 brummar när jag kopplar den till vänster kanal...
Kanske läge att ringa Perka om du inte är en fixare själv, en Edison brukar ju vara trevlig att hålla i skick.
mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?
Det kan vara ganska enkelt åtgärdat. Prova med att byta rören (ett par i taget) och se om brummet förflyttar sig från den ena kanalen till den andra. Prova också att knacka lätt på rören - ibland försvinner brummet. Kom ihåg att rör har en begränsad livslängd. Jag tror det är EL 34:or på Edison och dom är inte så dyra (men det kan också vara en konding eller ett motstånd).
Kolla med Perka, han borde ju veta.
Kolla med Perka, han borde ju veta.
- Mittageisen
- (1+ posts)

Har testat att byta rör, men icke, brummet är fortfarande kvar i den vänstra kanalen.
Jag har plockat isär den delvis nu. Hade väntat mig att hitta någon rykande liten sak att bara ta bort för att lösa problemet, men icke heller där kom min önskan i uppfyllelse. Har verkligen noll koll nu känner jag, alla kopplingar och så ser bra ut i mina ögon................... men ärligt talat vet jag inte vad det är jag letar efter.
Har också haft funderingar i att kontakta honom (det bör tilläggas att jag även gått i tankarna att prova på att triodkoppla den i PSE läge, om den nu inte redan är det......... haha men nej, det tror jag inte. Iallafall då skulle man ju kunna slå två flugor i en smäll ifall han kunde fixa båda...), men jag antar att det inte är gratis +att han bor lite för långt bort egentligen. Jag tror inte att jag klarar av att lösa problemet med enbart telefonkontakt, eller jag skulle nog kanske kanske kunna göra det...... men alltså vart ska man börja om man nu vill ta reda på felet själv? Högtalarna och rören har vi nu uteslutit.
Edit: För att beskriva ljudet lite mer, det är inte bara "lite brummigt", utan jag skulle vilja säga att det är väldigt högt, så högt att det kan urskiljas igenom musiken när man lyssnar. Det är konstant och förändras inte om man höjer volymen (inte riktigt sant dock, om du höjer typ en bra bit över halva så börjar det brusa lite högfrekvent, men själva "brummet" är fortfarande kvar och har inte ändrat karaktär.). Som sagt brummet kommer från den vänstra kanalen och har inte funnits förut.
Jag har plockat isär den delvis nu. Hade väntat mig att hitta någon rykande liten sak att bara ta bort för att lösa problemet, men icke heller där kom min önskan i uppfyllelse. Har verkligen noll koll nu känner jag, alla kopplingar och så ser bra ut i mina ögon................... men ärligt talat vet jag inte vad det är jag letar efter.
Har också haft funderingar i att kontakta honom (det bör tilläggas att jag även gått i tankarna att prova på att triodkoppla den i PSE läge, om den nu inte redan är det......... haha men nej, det tror jag inte. Iallafall då skulle man ju kunna slå två flugor i en smäll ifall han kunde fixa båda...), men jag antar att det inte är gratis +att han bor lite för långt bort egentligen. Jag tror inte att jag klarar av att lösa problemet med enbart telefonkontakt, eller jag skulle nog kanske kanske kunna göra det...... men alltså vart ska man börja om man nu vill ta reda på felet själv? Högtalarna och rören har vi nu uteslutit.
Edit: För att beskriva ljudet lite mer, det är inte bara "lite brummigt", utan jag skulle vilja säga att det är väldigt högt, så högt att det kan urskiljas igenom musiken när man lyssnar. Det är konstant och förändras inte om man höjer volymen (inte riktigt sant dock, om du höjer typ en bra bit över halva så börjar det brusa lite högfrekvent, men själva "brummet" är fortfarande kvar och har inte ändrat karaktär.). Som sagt brummet kommer från den vänstra kanalen och har inte funnits förut.
Eftersom det bara brummar i en kanal är det troligen inte en lyt i nätdelen som spökar såvida inte höger och vänster kanal har egna uppsättningar, och rören har du ju också kunnat utesluta så nu tycker jag att det är rätt meningslöst att spekulera längre. Ring eller maila Perka imorgon, men berätta gärna hur det utvecklar sig.
http://www.erikasson.se
Tel: 08-716 25 88
http://www.erikasson.se
Tel: 08-716 25 88
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
- Mittageisen
- (1+ posts)

Har kollat med honom nu, han kunde inte göra något ifall han inte fick undersöka den, men han misstänkte att ledningsdragningen ej var utförd enligt byggbeskrivningen. Dock så vill jag minnas att grabben jag köpte den av faktiskt hade lämnat in den hos honom för service, och felet har ju tillkommit nu på senare tid så det är väl jag som haft sönder den på något sätt... men iallafall han sa att han skulle kunna laga den, men att jag skulle räkna med att det skulle kosta 2000 (då ingick triodkoppling SE). Jag antar att det är rimligt, men tyvärr inget jag har råd med, haha.
Så nu är jag on my own igen, men förhoppningsvis så löser det sig på något sätt (ifall man blundar för problemen tillräckligt länge så brukar de lösa sig på egen hand!), nejvars men jag får försöka ta tag i det nu, det kan inte vara omöjligt att fixa!
Så nu är jag on my own igen, men förhoppningsvis så löser det sig på något sätt (ifall man blundar för problemen tillräckligt länge så brukar de lösa sig på egen hand!), nejvars men jag får försöka ta tag i det nu, det kan inte vara omöjligt att fixa!
-
Martin Dellstig
- Co-Editor