Finns det någon som kan hjälpa mig att tyda
IÖ:s skiss till placering av diskanterna på OA 116,
därför att skissen anger ju varken läge i
förhållande till kanter, mellanregister eller
vänster/höger, fram eller bak? Är värdena
oförändrade, eller?
Tacksam för svar från någon som gjort modden.
http://www.hifikit.se/files/carlsson_1.pdf
OA 116 placering av diskanter enl IÖ-modd?
Re: OA 116 placering av diskanter enl IÖ-modd?
Jag har uppfattat det som om skisserna visar delningsfilter moddade för Obi T22-oa, dvs ingen modd av placering.
Bilden på OA2212 visar otvetydigt en högerhögtalare där man får tänka sig mellanregistren "ovanför" (i bilden) diskanterna. Varför den långa pilen pekar ut just den diskanten vet jag inte eftersom alla, även i original, är 8 Ohm.
Bilden på OA116 visar också en högerhögtalare med mellanregistret "ovanför" (i bilden) diskanterna. De långa pilarna visar på just de två diskanterna eftersom de i original är 16 Ohm. I modden är de dessa som är seriekopplade med ett motstånd. Placeringen av diskanterna är alltså inte ändrad även om bågen ser lite spretigare ut än i original.
Bilden på OA12 är däremot "felvänd". Det är varken en höger eller en vänsterhögtalare enligt original. Om det är meningen eller inte vet jag inte.
Bilden på OA2212 visar otvetydigt en högerhögtalare där man får tänka sig mellanregistren "ovanför" (i bilden) diskanterna. Varför den långa pilen pekar ut just den diskanten vet jag inte eftersom alla, även i original, är 8 Ohm.
Bilden på OA116 visar också en högerhögtalare med mellanregistret "ovanför" (i bilden) diskanterna. De långa pilarna visar på just de två diskanterna eftersom de i original är 16 Ohm. I modden är de dessa som är seriekopplade med ett motstånd. Placeringen av diskanterna är alltså inte ändrad även om bågen ser lite spretigare ut än i original.
Bilden på OA12 är däremot "felvänd". Det är varken en höger eller en vänsterhögtalare enligt original. Om det är meningen eller inte vet jag inte.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Den utpekade diskanten är väl fasvänd om man ska tyda IÖ:s plustecken rätt, vilket även gäller en av 16 ohmarna på OA 116.STDI! wrote: Varför den långa pilen pekar ut just den diskanten vet jag inte eftersom alla, även i original, är 8 Ohm.
Rätta mig gärna om jag ser fel.
Det finns alltid någon som vet mer.
"Bilden på OA116 visar också en högerhögtalare med mellanregistret "ovanför" (i bilden) diskanterna. De långa pilarna visar på just de två diskanterna eftersom de i original är 16 Ohm. I modden är de dessa som är seriekopplade med ett motstånd.
Placeringen av diskanterna är alltså inte ändrad även om bågen ser lite spretigare ut än i original." Quote
Sista meningen ang placeringen stämmer inte helt vad jag kan se när jag tittar
på höger högtalare och jämför med skissen. De tre vänstervända elementen
står i en ungefärlig del av en cirkel, men två av de översta har IÖ ändrat vinkeln
på enl. skissen. Vore onekligen intressant att få se ett foto från någon som utfört
moddningen.
Placeringen av diskanterna är alltså inte ändrad även om bågen ser lite spretigare ut än i original." Quote
står i en ungefärlig del av en cirkel, men två av de översta har IÖ ändrat vinkeln
på enl. skissen. Vore onekligen intressant att få se ett foto från någon som utfört
moddningen.
"Bilden på OA116 visar också en högerhögtalare med mellanregistret "ovanför" (i bilden) diskanterna. De långa pilarna visar på just de två diskanterna eftersom de i original är 16 Ohm. I modden är de dessa som är seriekopplade med ett motstånd.
moddningen.
moddningen.
Så är det naturligtvis. Du behöver inte alls rättas.masen wrote:Den utpekade diskanten är väl fasvänd om man ska tyda IÖ:s plustecken rätt, vilket även gäller en av 16 ohmarna på OA 116.STDI! wrote: Varför den långa pilen pekar ut just den diskanten vet jag inte eftersom alla, även i original, är 8 Ohm.
Rätta mig gärna om jag ser fel.
Jag har inte sett något om annan placering av diskanterna. Jag har tolkat skisserna just som skisser. Om skisserna skulle visa annan placering hade de säkert varit noggrannare gjorda. Även om du får se bilder från någon som gjort modifieringen har kanske denna person tolkat precis som jag och inte flyttat på diskanterna. Men som sagt, detta är min tolkning.tinnitus wrote:"Bilden på OA116 visar också en högerhögtalare med mellanregistret "ovanför" (i bilden) diskanterna. De långa pilarna visar på just de två diskanterna eftersom de i original är 16 Ohm. I modden är de dessa som är seriekopplade med ett motstånd.
moddningen.
Däremot har det redan på Stigs tid diskuterats att den vänstra diskanten i bågen (och motsvarande på vänsterhögtalaren) skulle kunna vridas aningen mot lyssnaren genom att använda de två alternativa hålen. Eftersom baffeln är symmetrisk för vänster och höger högtalare finns fyra hål under den diskanten. Jag har gjort så på mina OA116 men jag kan inte säga att jag hör någon skillnad.
Det var ju lustig (förvillande?). Här är IÖ:s originalskisser till filtren. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=240. Det verkar vara exakt de som HiFiKit publicerat, förutom att placeringen av diskanterna till OA12 är annorlunda, dvs som original OA12.STDI! wrote: Bilden på OA12 är däremot "felvänd". Det är varken en höger eller en vänsterhögtalare enligt original. Om det är meningen eller inte vet jag inte.