Hej, ny på forumet eftersom jag just blivit ägare till ett par OA-4 Mark 1.
Jag undrar lite över basåtergivningen, den är i princip obefintlig. De spelar klart och fint men saknar väldigt mycket i basregistret.
På undersidan finns det två hål, någon form av enklare basreflex misstänker jag. Men båda hålen är blockerade av dämpull, skall det vara så.
Kan jag lossa skruvarna på ovansidan av baselementet utan att rubba den där korgen man helst inte skall röra? Jag vill kolla så allt står rätt till med elementet och det går inte att se eftersom det är tyg spänt över det. Detta tyg har det någon uppgift eller är det enbart kosmetiskt.
Om jag vill ha bättre tryck i basen vad är bäst att göra? Har läst om en enklare operation som går ut på att göra om lådan till en riktig basreflex genom att täta det ena hålet och sätta ett rör i det andra. Finns det något lämpligt utbytes element med modernare egenskaper?
Förbättra OA-4 Mark 1
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: Förbättra OA-4 Mark 1
Hej!
Det låter som det vanliga felet, ullen har halkat runt.
Hålen skall inte vara täckta av det gula, det behöver flyttas bort.
Ta bort hela baffeln och rätta till gullfibern.
Mycket av det du frågar om har just avhandlats i en tråd på engelska, kolla där.
Du kan ta bort basen utan att rubba korgen, lossa på de fyra skruvar som håller elementet, inte de tre som håller korgen.
Byt även diskantkondensatorn.
Lite mer inns uner download på huvudsidan, läs servicemanuak till OA-5, den funkar för OA-4 också (utom diskantdelen).
Med vänlig hälsning
Martin
Det låter som det vanliga felet, ullen har halkat runt.
Hålen skall inte vara täckta av det gula, det behöver flyttas bort.
Ta bort hela baffeln och rätta till gullfibern.
Mycket av det du frågar om har just avhandlats i en tråd på engelska, kolla där.
Du kan ta bort basen utan att rubba korgen, lossa på de fyra skruvar som håller elementet, inte de tre som håller korgen.
Byt även diskantkondensatorn.
Lite mer inns uner download på huvudsidan, läs servicemanuak till OA-5, den funkar för OA-4 också (utom diskantdelen).
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Bör man samtidigt byta ut gullfibern kanske? Inte det mest hälsosamma att ha fritt exponerat med luften i rummet.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Jag ser ingen vits med det, högtalarna brukar inte läcka ut någon gullfiber överhuvudtaget.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag ser ingen vits med det, högtalarna brukar inte läcka ut någon gullfiber överhuvudtaget.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?