Felsöka Sonab r-3000

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Anton Nordfeldt
(1+ posts)
(1+ posts)

Felsöka Sonab r-3000

Post by Anton Nordfeldt »

Till att börja med kan jag säga att jag inte har någon som helst erfarenhet kring att reparera förstärkare. Dock har jag grundläggande eletronikkunskaper, vilket jag tycker borde räcka för att själv våga ta tag i problemet.

Min första reaktion när förstärkaren slutade fungera var att kontrollera alla sladdar. Eftersom allt var ikopplat sedan tidigare då det fungerade, kan eventuella felkopplingar (förhoppningsvis?) uteslutas. Vad som skilde sig från den vanliga ordningen var att en av polerna på den högra kanalens högtalarsladd satt väldigt dåligt i honan (som sedan kopplas in i högtalaren). Kanske kan detta och orsakat en kortsluting och förstört någonting i förstärkaren?

Symptom:
  • *Ingen signal till högtalarna. Inte ens litet brus vilket brukade höras när förstärkaren fungerade.
    *Strömbrytaren fungerar, även om den glappar väldigt mycket vilket den gjort sedan tidigare.
Resultatfri felsökning hittils:
  • *Trycka in 'mono'-knappen.
    *Mata förstärkaren med en signal från 'aux' och 'FM' istället för 'phono' vilket jag vanligtvis använder.
Går det att lokalisera problemet med enbart den här informationen? Om inte, vad är nästa steg i felsökandet? Vad jag mer tänkt prova är att koppla in ett par hörlurar i 1/4-uttaget, men har tyvärr inte tillgång till några.
Villee
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Felsöka Sonab r-3000

Post by Villee »

Jag kan inte hjälpa dig (men du kanske inte har sluttransistorerna brännt (darför att du har inte ens brummljud kommer från högtalare/lur) men när du har löst dina R3000 fel, du kan berätta mig, varför det är ett helt helsicke att reparera Sonab OA-6 type 2 bass-energizer:D Så jag tycker att jansch kan hjälpa dig om du inte inte lyckats att hitta felen. Jag inte har ingen erfarenhet att R3000 och dess problem:(

Ville " en nybörjare" elektronikreparätöramatör (och förlåt att jag tålar så dålig svenska)
Sonab OA-4 II
Sonab OA-6 IIa (med Visaton BG-20 som bas; bass-energizersteg moddade med nya trissorna & bättre kylning)
Philips 22 RH 702 + GA 308 skivspelare
Pioneer CT-F850 kassettdäck
Technics RS-M253 X kassettdäck
Yamaha KX 390 kassettdäck (såld)
Tascam 238 Syncaset 8-kanal kassettdäck
Philips N-4504 rullbandspelare
NAKAMICHI CR-4 kassettdäck
Pioneer SX-700L
Pioneer CD-spelare
Goldring GR 2 skivspelare
Anton Nordfeldt
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Anton Nordfeldt »

Efter att ha bytt ut både säkringarna och den glappande strömbrytaren fungerar förstärkaren som den skall.
Villee
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Villee »

Bra att de var inte ett större problem! Jag har reparerat mina energizer och resultat är att ett fungerar bra och två har fått nya (mycket "större" än original) sluttransistorerna och har börjat leva igen också (men måste trimmas osv.)
Sonab OA-4 II
Sonab OA-6 IIa (med Visaton BG-20 som bas; bass-energizersteg moddade med nya trissorna & bättre kylning)
Philips 22 RH 702 + GA 308 skivspelare
Pioneer CT-F850 kassettdäck
Technics RS-M253 X kassettdäck
Yamaha KX 390 kassettdäck (såld)
Tascam 238 Syncaset 8-kanal kassettdäck
Philips N-4504 rullbandspelare
NAKAMICHI CR-4 kassettdäck
Pioneer SX-700L
Pioneer CD-spelare
Goldring GR 2 skivspelare
Post Reply