Y-montering, OA14

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Per H
(1+ posts)
(1+ posts)

Y-montering, OA14

Post by Per H »

Hej Hej!

En fråga om Y-monteringen, OA14; Skall det vara samma lutning på diskanterna i Y-monteringen, som original??
Har koll på placering och så, men undrar lite över lutningen...

Fyller på med ytterligare fråga; Vilka kondingar är bäst, har läst att ni använt olika sorter...

/Per
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

Lutningen skall vara densamma som hos originalkonfigureringen.
Allt som inte låter bra låter dåligt...
celef
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by celef »

jag tror även man kan behålla 4-kantsuppställningen och bara ändra riktning på de 2 främre paren:
den främre diskanten som är riktad mot "lyssningsplats" riktas rakt bakåt, och den främre som är riktad bakåt riktas istället mot "lyssningsplats".
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

Nej, det går inte att behålla 4-kantsuppställningen. Det är just den uppställningen med de inbördes avstånden mellan elementen som ställer till det oönskade problemet. Det är därför som man har "uppfunnit" Y-konfigureringen för att få olika inbördes avstånd mellan elementen.
celef
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by celef »

problemet är nog de två diskanterna i originaluppställningen som är riktade mot "lyssningsplats", förhållandet dem emellan ändras med y-konfig likväl i den uppställning jag nämnde. en "fördel" med den senare uppställningen är oxå minskat (allting är ju relativt!) diskantljud mot baskonen...
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

Nej, problemet med originaluppställningen är inte endast de två diskanterna som är riktade mot lyssningsplatsen. Problemet är att de fyra diskanterna inbördes sitter som de sitter. Det har ingenting med deras riktning att göra. Problemet är att de sitter parvis på samma avstånd från varandra. Y-konf bryter detta mönster.
celef
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by celef »

nja, om man räknar löptider och jämför så är svaret rätt tydligt.
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Re: Y-montering, OA14

Post by Jörgen »

rimligtvis är det löptidsskillnader som finns som är mindre på y-konf.
dock tycker jag att det diskantelementet som är närmast lyssnaren inte borde
användas,utan man använder de andra tre som är mest faslinjära.
ska prova detta när jag hittar ngn 14
jörgen
lennart
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by lennart »

Nu har vi kommit till det andra problemet med originalkonf.
Den har två problem som löses ganska bra med Y-konf, dock ej helt tillfredsställande.
Löptidsskillnaden löses inte särskilt bra med Y-konf. men den går att lösa genom att vinkla de två "framåtriktade" diskanterna inbördes på samma sätt som i OA116 eller OA2112, dvs i en "solfjädersform" som har sin utgångspunkt i ett bestämt centrum. Var detta centrum ska finnas vet jag inte.
Löptiden mellan bas- mellanreg. ska finnas i de tidigare modellerna - det var meningen. Men löptiden mellan diskanterna ska helst inte finnas.
Samma "problem" finns i alla Carlssons skapelser som har fyra diskanter.
celef
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by celef »

hmm, nu hänger jag inte riktigt med, vilka fler typer av fel eller brister ger de olika uppställningarna än skillnader i löptid? även, att gruppera diskanterna tätt vid en och samma punkt genererar ändå fel men då i väggreflexen. jag skulle kunna tänka mig att en ngt modifierad popboxenuppställning ger den mest symmetriska spridningen, alltså att "energikurvan" är någorlunda likt direktljudets tonkurva...
Post Reply