Hej,
Jag har nu grävt fram min farsas gamla AlfaTon Alfa 3 från vinden, De är från ca 1977-78 och släkt med dessa, http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=37&t=951
Då högtalarelementen var trasiga och hade en udda storlek på 10,4" så är planen att trycka in ett par tolvtummare istället och jag söker nu lämpliga förslag och åsikter.
valnötsträ
Impedans 8 ohm
volym 64 dm3/liter
tidigare maxeffekt 50Watt
orginaldiskant
Jag har kikat på dessa: http://www.ljudia.com/hogtalarelement-s ... 2w-p78413/
Önskemålen är att ha en ljup skön bas då jag lyssnar mycket på reggae o dylikt, prisklass ca 800-1800kr
jag är tacksam för alla kommentarer.
HÖGTALARREPARATION AlfaTon 3, Passande element?
Re: HÖGTALARREPARATION AlfaTon 3, Passande element?
Köp nya högtalare istället. Dom flesta högtalare är optimerade för en viss typ av element och ett för dom specifierat filter för att ljudkurvan ska bli så rak som möjligt. Att stoppa in ett nytt baselement kommer att ändra en mängd olika parametrar som gör att ljudet blir helt annorlunda än som var tänkt. Visserligen kan man ha tur, men i ditt fall tror jag att du kommer att bli besviken på ljudet. Utan att vara någon expert så är jag nästan säker på att dessa tolvtummare inte kommer att ge mer bas. Därför är det säkrare att köpa nya, så slipper du lägga ut pengar på element som med största sannolikhet inte spelar bra i dessa lådor. Och nu har det aldrig varit så billigt att köpa billiga men bra högtalare tack vare underbetalda och fattiga ungdomar på den kinesiska landsbygden.
Hej,
Som momus säger, det är svårt att få tag i ett passande element om du inte har beteckningen på det gamla och kan jämföra parametrar. Jag tror med relativt stor säkerhet att det element som du funderar på från PA inte kommer att funka bra. Det har hög känslighet (97dB), ganska lätt kon och styv upphängning (Fs 48Hz) bl.a. Den högtalare som sitter i verkar vara en typisk 70-90 tals, gummikant och sannolikt relativt låg Fs. Resultatet blir nog tunt i basen och ett väldigt kraftigt mellanregister.
välj istället en 10 tummare med lågt Fs och Vas och normal känslighet sisådär 90dB så kommer du närmare orginalet (Gärna stor magnet). Man kan tro att du skulle få en bättre bas med ett stort element men det är svårt att hitta en bra 12 tummare som kommer att matcha lådan. Resonansfrekvensen kommer att hamna alldeles för högt i lådan och därmed är möjligheten för bra bas borta.
Men!!!! Det är alltid en chansning att byta element om du inte kan få fram "småpararmetrar" på orginalelementet och jämföra dom med ett nytt element.
Som momus säger, det är svårt att få tag i ett passande element om du inte har beteckningen på det gamla och kan jämföra parametrar. Jag tror med relativt stor säkerhet att det element som du funderar på från PA inte kommer att funka bra. Det har hög känslighet (97dB), ganska lätt kon och styv upphängning (Fs 48Hz) bl.a. Den högtalare som sitter i verkar vara en typisk 70-90 tals, gummikant och sannolikt relativt låg Fs. Resultatet blir nog tunt i basen och ett väldigt kraftigt mellanregister.
välj istället en 10 tummare med lågt Fs och Vas och normal känslighet sisådär 90dB så kommer du närmare orginalet (Gärna stor magnet). Man kan tro att du skulle få en bättre bas med ett stort element men det är svårt att hitta en bra 12 tummare som kommer att matcha lådan. Resonansfrekvensen kommer att hamna alldeles för högt i lådan och därmed är möjligheten för bra bas borta.
Men!!!! Det är alltid en chansning att byta element om du inte kan få fram "småpararmetrar" på orginalelementet och jämföra dom med ett nytt element.
Det bör ju finnas chancer att hitta ett passande modernt element. Det bör ju vara tillräckligt stort - du skriver 10,4 inch - så att man hellre får göra hålet större vid behov än tvärtom. Då kommer det oss ju tillmötes att det har varit mode i många år att montera elementen framifrån utan infräsning, och de har varit gjorda med en ganka bred dekorring. Men det finns kanske inte mycket plats att vifta på i dina lådor ... Ett med avfasade kanter kanske vore lösningen. Men trenden tycks ju gå ifrån så "stora" element som 25 cm, och t.ex. Visaton har dem inte längre på programmet. Men man kan få tag i bättre begagnade på http://www.ebay.de t.ex. W250NG eller WSP26S (lågt Qts!).
Om det är en sluten låda kan man ju inte så mycket fel i att välja ett element som är rekommenderat för det med ungefär den volymen. För en sluten låda skulle jag emellertid välja ett med högre Qts än det förstnämnda, kanske 0,50 eller mer.
Om det är en sluten låda kan man ju inte så mycket fel i att välja ett element som är rekommenderat för det med ungefär den volymen. För en sluten låda skulle jag emellertid välja ett med högre Qts än det förstnämnda, kanske 0,50 eller mer.
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Jag har för mig att en liknande fråga var uppe någon gång tidigare och att man då sade att LW ljudteknik
hade eventuellt några gamla element liggande från Alfa-Ton.
Mycket osäkert men kan kanske vara värt en minut på google och två på telefon.
LW ljudteknik ligger i Sundbyberg.
mvh
Martin Dellstig
Jag har för mig att en liknande fråga var uppe någon gång tidigare och att man då sade att LW ljudteknik
hade eventuellt några gamla element liggande från Alfa-Ton.
Mycket osäkert men kan kanske vara värt en minut på google och två på telefon.
LW ljudteknik ligger i Sundbyberg.
mvh
Martin Dellstig
Jag vet inte, vet du?