Jag har en fråga angående vad som gör OA50.3 till .4? Eller helst skulle det vara kul att få en förklarande lista på de olika modellernas uppgraderings väg såsom element, filter och dylikt samlat. Dock ser jag ju efter mycket letande och läsande av nyhetsbrev, att olika element tar slut och uppgraderingar skiftar i och med skiftningar i branschen, men även om eventuell lista inte är aktuellt speciellt länge vore det kul/bra att veta mer, speciellt när en del här löser problemen med egna komponent-lösningar som tar Carlsson framåt.
Tack för all hjälp./ Frälst novis.
Uppgraderingar?
Re: Uppgraderingar?
TLA wrote:Jag har en fråga angående vad som gör OA50.3 till .4? Eller helst skulle det vara kul att få en förklarande lista på de olika modellernas uppgraderings väg såsom element, filter och dylikt samlat.
Vad jag vet så är det B65-oaII basmellan elementet som skiljer .3 till .4 plus en filterändring. .4 Filtret bör gå att beställa hos John Larsen.
.2 har en Vifa diskant och iomed det ett annat filter. Jo det är rörigt det där
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
Tycker det börjar gå inflation i uppgraderings varianter, det får ett lite löjets skimmer
över sej när man ska sätta etikett på alla dessa olika variationer.......?!
En undran, går det att höras någon skillnad mellan en uppgradering med bara B65oall och
original filter kontra med nytt filter ?? Skulle bli mycket glad om någon kunde
klargöra detta.
över sej när man ska sätta etikett på alla dessa olika variationer.......?!
En undran, går det att höras någon skillnad mellan en uppgradering med bara B65oall och
klargöra detta.
Helt rätt HobbeP!
Att sätta sig in i konstruktioner som är runt 20/30-40 år gammal sätter sina trogna och blivande ägare på stora prov! Att man satt "etikett" på varje uppgradering är förmodligen enda sättet för att hålla någon som helst koll på läget. Att komma som ny in i Carlsson är inte det lättaste med alla varianter som rullat genom åren!
Svaret på din fråga varför så många uppgraderingar. Jo elementbyten och medföljande filtermoddar på grund av att elementen tagits ur produktion och ersatts med andra..
Som jag ser det är det en av tjusningarna med fabrikatet förutom att samtliga faktiskt spelar och leverar musik på ett enastående sätt men på olika sätt.. Vad som passar dig är däremot svårt att säga.
Blev du klokare nu, förmodligen inte. C-Planetens modellbeskrivningar har dom flesta svaren på vad som hänt genom åren, dessutom är renoverings avdelningen väldigt genomarbetad..
B65 II basen har jag hört spela i ett par OA12 utan fitermodd och dom rockade fint.
Att sätta sig in i konstruktioner som är runt 20/30-40 år gammal sätter sina trogna och blivande ägare på stora prov! Att man satt "etikett" på varje uppgradering är förmodligen enda sättet för att hålla någon som helst koll på läget. Att komma som ny in i Carlsson är inte det lättaste med alla varianter som rullat genom åren!
Svaret på din fråga varför så många uppgraderingar. Jo elementbyten och medföljande filtermoddar på grund av att elementen tagits ur produktion och ersatts med andra..
Som jag ser det är det en av tjusningarna med fabrikatet förutom att samtliga faktiskt spelar och leverar musik på ett enastående sätt men på olika sätt.. Vad som passar dig är däremot svårt att säga.
Blev du klokare nu, förmodligen inte. C-Planetens modellbeskrivningar har dom flesta svaren på vad som hänt genom åren, dessutom är renoverings avdelningen väldigt genomarbetad..
B65 II basen har jag hört spela i ett par OA12 utan fitermodd och dom rockade fint.
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
-
12björn
- Internationalization Team

Det går absolut att höra skillnad, men vad skillnaden betyder för dig och din lyssningsmiljö är en helt annan sak. Hifi tillhör tyvärr inte dom exkta vetenskaperna, utan det är du och dina öron som avgör vad som är "rätt" för dig.HobbeP wrote:En undran, går det att höras någon skillnad mellan en uppgradering med bara B65oall och
klargöra detta.
Det enda sättet att bilda sig en uppfattning är att lyssna, helst hemma hos dig där du ska ha grejjerna.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Uppgraderar du från OA50.2 eller OA50.3 så funkar det nog rätt bra att bara byta ut elementet till B65oa-II. Fast det blir ju mest likt det ljud som Stig eller SSC vill ha om du behåller dom orginal. Dessa modeller har ju inte samma nedbrytningsproblem av elementen som OA50. För OA50 så bör man komplettera elementet med ett filter för i ursprungsmodellen så arbetar basen filterlöst. Det låter annars rätt ljust och distat.HobbeP wrote: En undran, går det att höras någon skillnad mellan en uppgradering med bara B65oall och
klargöra detta.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi