Jag har kommit fram till att högtalarna borde vara OA-5 Typ 2. Men efter att ha tittat lite närmare verkar det som att ett par saker inte stämmer. Diskantelementen är de rätta Peerless, men bas-/mellanregisterelementet med 8 skruvar istf de 4 jag läst om här. Jag är inte insatt nog för att kunna se om det är en 9710 eller inte. De tre skruvarna som ska hålla dämpkorgen finns inte heller med i mina högtalare. Lådan verkar välbyggd och dess mått och utförande stämmer i övrigt överens med OA-5, dock saknas varje form av skylt, logga eller något annat som kan identifiera den.
Högtalarna, liksom resten av anläggningen, har funnits inom familjen sedan den införskaffades 1971, så jag vet att högtalarna inte är ombyggda sedan dess. Men är högtalarna äkta OA-5 eller bara någon slags plagiat eller hembygge?
Tillägg:
Har Googlat vidare. Det verkar ganska säkert att det inte är några äkta OA-5. Har hittat ytterligare felaktigheter:
- Diskantelementen är monterade med bygeln "stående" istf "liggande"
- De är dessutom limmade, inte skruvade
- Diskanterna saknar tygskydd, basen har något som mest liknar en tunn nylonstrumpa över sig.
- Iom att skruvarna saknas, saknas antagligen dämpkorg också. Ska lyfta på ena basen och se vad som döljer sig därunder.
Men frågan kvarstår -- vad är det egentligen för högtalare? Lådan känns alldeles för välbyggd för ett vanligt hemmabygge.