OA-5 Typ 2... Eller inte?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Chakka
(1+ posts)
(1+ posts)

OA-5 Typ 2... Eller inte?

Post by Chakka »

Häromdagen tog jag till slut mod till mig och monterade upp min gamla stereoanläggning som varit undanställd sedan jag flyttade för ett par år sedan. Passade på att lyfta av toppgallren från Carlssonhögtalarna och få undan åtminstone det översta dammlagret. Blev tillräckligt inspirerad av det för att söka lite på Google och hade turen att hitta den här webbplatsen.

Jag har kommit fram till att högtalarna borde vara OA-5 Typ 2. Men efter att ha tittat lite närmare verkar det som att ett par saker inte stämmer. Diskantelementen är de rätta Peerless, men bas-/mellanregisterelementet med 8 skruvar istf de 4 jag läst om här. Jag är inte insatt nog för att kunna se om det är en 9710 eller inte. De tre skruvarna som ska hålla dämpkorgen finns inte heller med i mina högtalare. Lådan verkar välbyggd och dess mått och utförande stämmer i övrigt överens med OA-5, dock saknas varje form av skylt, logga eller något annat som kan identifiera den.

Högtalarna, liksom resten av anläggningen, har funnits inom familjen sedan den införskaffades 1971, så jag vet att högtalarna inte är ombyggda sedan dess. Men är högtalarna äkta OA-5 eller bara någon slags plagiat eller hembygge?

Image

Tillägg:
Har Googlat vidare. Det verkar ganska säkert att det inte är några äkta OA-5. Har hittat ytterligare felaktigheter:
- Diskantelementen är monterade med bygeln "stående" istf "liggande"
- De är dessutom limmade, inte skruvade
- Diskanterna saknar tygskydd, basen har något som mest liknar en tunn nylonstrumpa över sig.
- Iom att skruvarna saknas, saknas antagligen dämpkorg också. Ska lyfta på ena basen och se vad som döljer sig därunder.

Men frågan kvarstår -- vad är det egentligen för högtalare? Lådan känns alldeles för välbyggd för ett vanligt hemmabygge.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: OA-5 Typ 2... Eller inte?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Hur ser undersidan ut?

Har den bareflexrör etc?

det kan ju kanske vara en "popbox".

Öppna upp och kika på insidan kanske.

När man tittar på bilderna ser det ut som nåon har ritat för att märka ut var diskanterna skal sitta och det talar ju inte för att den är fabriksbyggd precis.

Är det en välbyggd Popbox är den i mina öron minst lika bra som en OA-5.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Chakka
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Chakka »

Tack för snabbt svar!

Jag kunde inte hålla mig utan plockade isär högtalarna. De är definitivt hemmabyggen, det som liknande en nylonstrumpa som var spänt över basen var verkligen en nylonstrumpa av märket Libra.

Förutom det har jag lärt mig följande om dem:
- Basreflexrör saknas.
- Det är gott om isolering i lådan, men den verkar mest vara ditlagd utan något alltför uträknat mönster
- Baselementet är också ett Peerless. Det är dock den enda märkning som finns förutom ohmtalet (8), vet alltså inte vilken modell.
- Dämpningskorg saknas förstås också. Däremot är en "kon" av glasull lagd runt baselementets baksida och fastsatt med tygband.
- Lådans undersida har två runda öppningar som sig bör. Foten består av en täckanda platta som sitter på c:a en centimeters avstånd från botten.

Jag dammade ur dem lite noggrannare nu när jag kom åt bättre. Det ena baselementet är väldigt vågigt i konen och har en liten radiell spricka, så någon form av budgetrenovering och uppdatering får det väl antagligen bli. Men trots allt lät de betydligt bättre när allt damm kommit bort (de lät inte alltför illa innan heller om man bortser från att Fergusonreceivern sedan länge sjungit på sista versen) så de får hänga med som de är tills vidare. Jag har aldrig hållit på med högtalare förut, så det behövs nog en del av både påläsning och planering innan jag vågar ge mig på dem på allvar.
Chakka
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Chakka »

Jag tog några bilder för att illustrera ovanstående mysterium. Tyvärr fanns bara mobilkameran tillgänglig, så det saknas en del i skärpa.

Image
Diskantelementen från Peerless. Om det verkligen är MT 20 HFC vet jag inte.

Image
Baselementet, också från Peerless. Ena lödningen gav sig när jag lyfte elementet, den var det nog dags att göra om ändå.

Image
Insidan och baffelns undersida. Inte alltför vackert. Och framför allt, inget BR-rör. :cry:

Image
Nederdelen av lådan. Öppningarna i botten kan skymtas mellan botten och fotplattan.
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Rolf Zetterberg »

Ett hembygge,helt klart.Vissa delar bra,andra inte..
För mig är det obegripligt att Peerless inte satte typnummer på sina element.Hursomhelst heter basen P825FM och är från 70-talet.Jag har mer data om du vill ha.
Diskanterna ser ut att vara den lite större MT225HFC.Enkelt att kolla eftersom numret antyder storleken i tum.MT20 ska vara 2tum(eller noga räknat 51x51mm),MT225 ska vara 58x58mm och MT25 ska vara 65x65mm.
Chakka
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Chakka »

Hej Rolf. Skarpa ögon klår suddiga bilder. Var tvungen att kontrollmäta och mycket riktigt är diskanterna 2 1/4".

Tack så mycket för informationen! Jag är definitivt intresserad av mer data rörande basen. Om det visar sig att jag måste byta ut dem så vet jag då ungefär vad jag ska leta efter. Jag kan alldeles för lite om det här för att improvisera alltför mycket.

Det lutar nog åt att experimentera lite försiktigt med lådans innanmäte framöver. Nya ledningar med lite noggrannare lödningar är förstås ett första steg, även om jag inte vågar röra delningsfiltret innan jag har lite bättre koll på vad jag gör. Dämpningen verkar också vara värd att prova att ändra på, endera genom att lägga i en liggande T-form som i OA-5K eller också popbox-ifiera dem med basreflexrör och glasull i botten. Men kommer jag så långt är det kanske läge att förflytta sig till DIY-forat.
mrgrosvenor
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by mrgrosvenor »

Trevliga högtalare!

Jag har snarlika, OA-5 typ 1--> nu typ 2, skrev om dem för några år sen här på forumet. Mina högtalare är också någon form av byggsats dock med äkta Philips 9710 men istället saknar diskanterna märkning ;) Mina högtalare var på väg in i förrådet igen pga av att de inte passade in utseendemässigt med min övriga HiFi inredning fast nu har lådorna fått ny silverfärgad ytfinish m.a.o ett nytt liv :D

Jag tycker mellanregistret och diskanten är helt underbara i dessa gamla lådor! Har testat många nyare högtalare men tycker ingen kommer i närheten av den detaljrikedom som Philips 9710 ger. Högtalarna kräver dock ett lågbasstöd så jag har alltid kört mina tillsammans med en subwoofer som ett 2.1 system.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Byggaren har ju i allfall gjort sig besväret att montera dämpning bakom elementet och det som syns på bilderna ser ju aktiskt hyggligt välgjort ut.

Tycker du skall ta och läsa in dig på "Popboxen" och bestämma dig för hur du vill gå vidare. Ett par 9710or kan vi ju alltid skrapa fram om det behövs.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply