Har införskaffat åtta stycken nya baselement ( B65 OA ) som ska bytas mot dom gamla bas/mellanregisterna i ett första steg i renoveringen. Tanken är att jag ska renovera filter/internkablage i nästa steg. Samt även byta diskanterna när dom nya KT-23:orna finns tillgängliga och jag har råd att införskaffa 24 st..
Min första fråga är , hur vet jag vad som är "plus" och "minus" på kablarna till dom gamla bas/mellanregistrerna ? Verkar som dom är i "blandade" färger , grå , röd och svart. Dom nya elementen har en röd "prick" på det ena benet där kablarna ska lödas fast , har jag rätt när jag utgår från att den röda pricken indikerar "plus" på dom nya elementen ?
Nästa fråga är , måste jag verkligen skruva isär precis hela högtalaren för att komma åt att byta basarna som sitter under högtalana ? Alltså måste båda bafflarna på ovansidan skruvas bort för att komma åt att byta dom ? Och i så fall , går det att lossa bafflarna utan att löda bort alla diskanter ? Hjulen dom står på , måste dom lossas "innifrån" ? Har beställt nya från restlagret i Danmark som tipsas om på annat håll här på planeten.
Gär det överhuvudtaget att få loss undersidan av högtalaren utan att slita loss kablana som tydligen ska sitta fast på "bottenplattan" ?
Tacksam för alla tips jag kan få , har redan börjat skruva isär dom , men inser att jag har problem..
Mvh DuST / Pär.