Behöver lite råd om slutsteg
Behöver lite råd om slutsteg
Följande har hänt: Råkade sitta o surfa lite grann på olika hemmabio forum o stereo sidor, då jag helt
plötsligt ramlade över några modeller av Vincent monoslutsteg o framförallt så upptäckte jag vilket
överkomligt pris de hade, för två stycken steg skulle jag få betala 8000:- för de dyraste som jag ville ha.
Så nu till frågan: Sitter idag på ett par oa14.3Y och en harman kardon avr 85, o tycker att jag har ett fantastiskt bra ljud, men skulle vilja prova o se
hur det blir om man kopplar på två stycken monoslutsteg (heter det så?) ett på vardera frontkanal, ponera då att jag köper antingen Vincent SP-996(125w) eller Vincent SP-997(150w), (ja jag vet watten är i sig inte
så mycket att bry sig om.) kommer jag att märka nån väsentligt skillnad eller måste jag gå över 10 000:- strecket, för att det överhuvudtaget ska märkas nått.
Eller är det nån där ute i denna ljud-djungel som sitter med nån ännu bättre steg i ungefär samma prisklass som ni kan tipsa om.
Tacksam för svar
/David
plötsligt ramlade över några modeller av Vincent monoslutsteg o framförallt så upptäckte jag vilket
överkomligt pris de hade, för två stycken steg skulle jag få betala 8000:- för de dyraste som jag ville ha.
Så nu till frågan: Sitter idag på ett par oa14.3Y och en harman kardon avr 85, o tycker att jag har ett fantastiskt bra ljud, men skulle vilja prova o se
hur det blir om man kopplar på två stycken monoslutsteg (heter det så?) ett på vardera frontkanal, ponera då att jag köper antingen Vincent SP-996(125w) eller Vincent SP-997(150w), (ja jag vet watten är i sig inte
så mycket att bry sig om.) kommer jag att märka nån väsentligt skillnad eller måste jag gå över 10 000:- strecket, för att det överhuvudtaget ska märkas nått.
Eller är det nån där ute i denna ljud-djungel som sitter med nån ännu bättre steg i ungefär samma prisklass som ni kan tipsa om.
Tacksam för svar
/David
Equipment;
OA50 (svarta med B65-oa)
OA-14.3Y (Bas:SC 165 typ 4)(Diskant troligen CT62) TEAK
OA-12 (original element med ny elektronik)
Cambridge Audio Azur 540R (kör som försteg)
Technics SA-TX50 (kör som slutsteg)
Cambridge Audio Azur DVD 540d SVART
Stationär Minidisc SVART
OA50 (svarta med B65-oa)
Stationär Minidisc SVART
-
12björn
- Internationalization Team

Re: Behöver lite råd om slutsteg
Utan att veta vad Du upplever som problem/brister med tvåkanalsljudet tycker jag spontant att det verkar som Du har lite att vinna på att lägga ut ytterligare pengar på förstärkeriet med nuvarande uppsättning.
Hur ser kablaget ut? Där kan det, med enkla medel, finnas en hel del att vinna.
Som jag förstår det skulle du få betydligt större vinst ljudmässigt genom att lägga ut pengarna på ett par 52:or eller ett par Larsen 6:or.
... men är Du nyfiken och "pengar inte är nå't problem" kan Du ju naturligtvis pröva Dina idéer ...
... och ligger pengarna bara där och bränner i fickan ska vi nog hitta nå'n lösning
Björn
PS. För att Du ska kunna värdera mitt inlägg kanske jag ska tala om att jag är kvar i "Basic End" med en NAD-reciever och ett par 12:or, samt att jag fortfarande inte förstår detdär med femkanal.
Som jag förstår det skulle du få betydligt större vinst ljudmässigt genom att lägga ut pengarna på ett par 52:or eller ett par Larsen 6:or.
... men är Du nyfiken och "pengar inte är nå't problem" kan Du ju naturligtvis pröva Dina idéer ...
... och ligger pengarna bara där och bränner i fickan ska vi nog hitta nå'n lösning
Björn
PS. För att Du ska kunna värdera mitt inlägg kanske jag ska tala om att jag är kvar i "Basic End" med en NAD-reciever och ett par 12:or, samt att jag fortfarande inte förstår detdär med femkanal.
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Det är nog tyvärr så att det bara är du själv som kan avgöra om byte till Vincentslutsteg blir ett lyft. I din anläggning! Det bästa vore ju om du kunde låna hem och prova. Borde väl finnas någon hifihandlare i Skåne som har sådan service.David82 wrote:Följande har hänt: Råkade sitta o surfa lite grann på olika hemmabio forum o stereo sidor, då jag helt
Tacksam för svar
/David
Största skillnaden mellan SP-996 och 997 är inte effekten utan att SP-997 har balanserad ingång. Men för att kunna utnyttja detta så förutsätter det ju att även försteget har balanserade anslutningar. Själv skulle jag även låna ett öra till Vincent SP-331 som kostar ungefär lika mycket som monoslutstegen. Ett stereoslutsteg där rör ingår i signalkedjan vilket kan ge ett trevligt ljud om komponenterna passar ihop. Än en gång, det är bara dina egna öron som kan avgöra vilket som är bäst. För dig!
M.v.h.
Hasse
OA58.2
12björn wrote:Utan att veta vad Du upplever som problem/brister med tvåkanalsljudet tycker jag spontant att det verkar som Du har lite att vinna på att lägga ut ytterligare pengar på förstärkeriet med nuvarande uppsättning.
Björn
tack för svar, det jag är ute efter är egentligen ännu mer kraft o kontroll i alla register och då har tanken fört mig till att slutsteg kanske skulle fixa detta, istället för en ny förstärkare i 15000:- klassen
så nej det är ju egentligen inga direkta brister. I signalkabel väg använder jag mig av optiskt och monstercable vid analog överföring, till högtalarna sen är det bara vanlig högtalarkabel med bananer i den ändan som sitter i högtalarna.(har funderingar på att bygga mig egna högtalarkablar efter en beskrivning från LTS men det tar jag i DIY forumet)
ja jag använder bara frontkanalerna när jag lyssnar på musik,de övriga kanelerna används vid film endast. det blir bara så fel annars, när man låter förstärkaren hitta på eget. Så jag värderar ditt inlägg mycket väl.
Equipment;
OA50 (svarta med B65-oa)
Stationär Minidisc SVART
OA50 (svarta med B65-oa)
Stationär Minidisc SVART
Tackar för svar.haec wrote:Det är nog tyvärr så att det bara är du själv som kan avgöra om byte till Vincentslutsteg blir ett lyft. I din anläggning! Det bästa vore ju om du kunde låna hem och prova. Borde väl finnas någon hifihandlare i Skåne som har sådan service.David82 wrote:Följande har hänt: Råkade sitta o surfa lite grann på olika hemmabio forum o stereo sidor, då jag helt
Tacksam för svar
/David
Största skillnaden mellan SP-996 och 997 är inte effekten utan att SP-997 har balanserad ingång. Men för att kunna utnyttja detta så förutsätter det ju att även försteget har balanserade anslutningar. Själv skulle jag även låna ett öra till Vincent SP-331 som kostar ungefär lika mycket som monoslutstegen. Ett stereoslutsteg där rör ingår i signalkedjan vilket kan ge ett trevligt ljud om komponenterna passar ihop. Än en gång, det är bara dina egna öron som kan avgöra vilket som är bäst. För dig!
M.v.h.
Hasse
Till sist så blir det nog så som du säger att det bara är jag själv som kan avgöra om det blir rätt eller fel.
Ja jag misstänkte nästan det att den balanserade ingången va den största skillnaden o det har jag ju inte i förstärkaren, så då faller sp-997 bort ur mitt val o ersätts med
SP-331 istället, intressant.
Equipment;
OA50 (svarta med B65-oa)
Stationär Minidisc SVART
OA50 (svarta med B65-oa)
Stationär Minidisc SVART
Hej David!
Bifogar en bildlänk på Prisjakt ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=2451 ). Om slutsteget låter lika bra som det ser läckert ut så är det säkert ett bra köp. Det verkar det även vara om man läser omdömena från nöjda köpare på samma ställe.
Oavsett vad du slutligen väljer önskar jag dig lycka till. Finns det något roligare än att välja och vraka när man har bestämt sig för att köpa nytt?
Du får gärna rapportera vad du så småningom har valt.
Mvh
Hasse
Bifogar en bildlänk på Prisjakt ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=2451 ). Om slutsteget låter lika bra som det ser läckert ut så är det säkert ett bra köp. Det verkar det även vara om man läser omdömena från nöjda köpare på samma ställe.
Oavsett vad du slutligen väljer önskar jag dig lycka till. Finns det något roligare än att välja och vraka när man har bestämt sig för att köpa nytt?
Du får gärna rapportera vad du så småningom har valt.
Mvh
Hasse
OA58.2
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Din AVR85 har på klassiskt Harman Kardon-vis ett ljud med mycket "bang for the buck", ganska mycket effekt och bra "trycka" i ljudet men kanske med en tendens till att bli lite kanting och hård samt en smula grovkorning i ljudet då du drar på. (Jag har haft 6-7 st olika HK AVR maskiner samt signaturserien)
Vincent 331 (som jag oxå har haft) har ett kraftfullt ljud men den har samtidigt ett lite betonat övre och undre register, basen är en smula färgat rund och diskanten har en smula överdrivet skimmer...
Detta innebär väl att det kanske inte just är mer "kraft och kontroll" du kommer att uppleva med denna förstärkare.
Sedan är ju din AVR 85 ganska gammal vid det här laget (har ju bara AC3, t o m med AC3-RF ingång för Laserdisc).
Det är svårt att ge råd men om du gillar din AVR85 så är det ett givet tips att leta upp en begagnad AVR8500, den kostar mindre än 331 och har i mitt tycke ett korrektare ljud. (jag har ägt båda samtidigt)
Mvh
Stefan
Vincent 331 (som jag oxå har haft) har ett kraftfullt ljud men den har samtidigt ett lite betonat övre och undre register, basen är en smula färgat rund och diskanten har en smula överdrivet skimmer...
Detta innebär väl att det kanske inte just är mer "kraft och kontroll" du kommer att uppleva med denna förstärkare.
Sedan är ju din AVR 85 ganska gammal vid det här laget (har ju bara AC3, t o m med AC3-RF ingång för Laserdisc).
Det är svårt att ge råd men om du gillar din AVR85 så är det ett givet tips att leta upp en begagnad AVR8500, den kostar mindre än 331 och har i mitt tycke ett korrektare ljud. (jag har ägt båda samtidigt)
Mvh
Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Spelar på Larsen och Carlsson
Den gode Stefan har säkert rätt på alla punkter.
Vill bara inflika att det inte alltid är det "korrekta" ljudet man är ute efter. Ibland kan den enskilde lyssnaren föredra ett visst mått av färgning, det låter helt enkelt trivsammare. Sedan är det en annan sak om man står ut med det i längden om färgningen är för stor.
Återigen, det är de egna öronen som avgör.
Mvh
Hasse
Vill bara inflika att det inte alltid är det "korrekta" ljudet man är ute efter. Ibland kan den enskilde lyssnaren föredra ett visst mått av färgning, det låter helt enkelt trivsammare. Sedan är det en annan sak om man står ut med det i längden om färgningen är för stor.
Återigen, det är de egna öronen som avgör.
Mvh
Hasse
OA58.2
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Hasse har helt rätt!
Det är alltid de egna öronen som skall bestämma!!!
-dock gärna efter jämförelser i den egna lyssningsmiljön, rummet spelar stor roll oxå och kan ställa intryck från t ex affären på ända när man väl kommer hem.
MVh
Stefan Björlkund
Det är alltid de egna öronen som skall bestämma!!!
-dock gärna efter jämförelser i den egna lyssningsmiljön, rummet spelar stor roll oxå och kan ställa intryck från t ex affären på ända när man väl kommer hem.
MVh
Stefan Björlkund
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Här har du en riktigt billigt...
http://www.blocket.se/vi/18199081.htm?ca=16_s
Jag betalade 23000 kr för min när jag köpte den som ny.
Mvh
Stefan
http://www.blocket.se/vi/18199081.htm?ca=16_s
Jag betalade 23000 kr för min när jag köpte den som ny.
Mvh
Stefan