Hej!
Jag är ny här på Planeten och har hittat ett par popboxar (ser fabriksbyggda ut? ) samt ett par skabbiga OA-5 IIK. Det är som bekant mer bas i popboxarna som har basreflexrör. Läste i ett nyhetsbrev om att sätta basreflexrör på OA-5 II. Ett mått som angavs var 10 cm diameter och 28 cm längd. Mina popboxar har rör med 7 cm diameter och 16 cms längd. Varför så stor skillnad? Borde det inte vara nästan samma?
Basreflexrör till OA-5 IIK
Re: Basreflexrör till OA-5 IIK
10 cm diameter ger ungefär dubbelt så stor area jämfört med 7cm. Då är det också rimligt att längden på det grövre röret är ca dubbelt så långt. Avstämningen blir ungefär lika för båda alternativen. Jag tycker ett 10cm rör verkar klart överdrivet för en högtalare med 9710 som baselement med dess begränsade slaglängd.
svempa wrote:10 cm diameter ger ungefär dubbelt så stor area jämfört med 7cm. Då är det också rimligt att längden på det grövre röret är ca dubbelt så långt. Avstämningen blir ungefär lika för båda alternativen. Jag tycker ett 10cm rör verkar klart överdrivet för en högtalare med 9710 som baselement med dess begränsade slaglängd.
Jag har monterat 10/28cm - rör i ett par OA5-II med mycket gott resultat. Basen blev betydligt "punchigare" och markant.
Coatade baselementen och plockade ut 25% av dämpullen.
Men, jo: det ser onekligen ganska överdimensionerat ut på plats...
OA12.3 teak
OA5 typ 3
OA5 typ 1 röd bets
OA5 typ 3
OA5 typ 1 röd bets
Hej och tack för info. Nu har jag monterat basreflexrör av samma dimmension som i popboxen dvs 7cm x 16 cm. Samt coatat basarna. Jag har höjt avståndet till golvet med ett par ribbor i fram- och bakkant till ca 3,5 cm. Basen blev dramatiskt mycket bättre! Nu väntar y-montering av diskanterna.